7 insikter som kommer förbättra er Content Marketing och SEO 2022

Hur vi konsumerar content förändras ständigt. I och med detta förändrade kundbeteende förändras även Googles algoritm. 

Googles mål har inte förändrats – det vill helt enkelt ge det mest relevanta svaret på varje ställd fråga. 

71 % av marknadsförare menar att organiska sökningar spelar en stor roll för deras verksamhet. Därför är det viktigt att lära dig så mycket du kan om hur Google-sökningar relaterade till ditt företag, din målgrupp m.m. Här listar vi sju områden att titta lite närmare på:

1. Marknadsanalys

I HubSpot's Not Another State of Marketing Report 2021 uppger 83% av marknadsförare att de gör marknadsundersökningar, och 88% av den gruppen använder den datan för att göra informerade beslut i sitt företag. Av de tillfrågade planerar 67% av marknadsförarna att öka utgifterna för marknadsundersökningar under nästa år.

Detta visar bara på hur viktigt det är att både titta på extern och intern data för att kunna ta ännu bättre affärsbeslut.

Att förstå din marknad på detaljnivå kan hjälpa dig att bättre identifiera rankningen och potentialen för trafik för digitalt innehåll. En Sökordsanalys är ett mycket viktigt underlag eftersom det hjälper till att bestämma de termer och fraser som används av kunder för att hitta innehåll, produkter och tjänster som dina.

Du måste också känna till de webbplatser som visas högst upp i resultaten för dessa söktermer. Det kanske inte är de konkurrenter som du tror. Det innehåll som rankar högst kan till exempel komma från en stor mediapublikation, utbildningsinstitution eller statlig myndighet som gör relevant innehåll om ditt ämne.

Rank tracking och att analysera marknadsinsikter kan hjälpa dig att upptäcka marknadstrender på makronivå och möjligheter för att optimera innehåll med mer specifika mål, long-tail-sökord och mindre konkurrenskraftiga placeringar. Här gäller det att vara kreativ för att hitta nya sökord och sökfraser med mindre konkurrens och som driver rätt trafik.

marknadsanalys för förbättrad content marketing

2. Search intent

Att veta varför din målgrupp söker gör att du kan leverera innehåll som de vill konsumera.

Kartlägg ditt befintliga innehåll utifrån dina kunders kundresa. Försök att se om du har några luckor i ditt täckningsområde. Kanske gör du ett fantastiskt jobb med att skapa medvetenhet och informationsinnehåll i “top-of-funnel” men har ingen content som ger svar på kommersiella eller transaktionsrelaterade frågor. (Eller kanske den resursen finns men den rankas inte bra och skulle må bra av ytterligare en optimeringsrunda.)

Du kan också titta närmare på frågor som folk ställer för att hitta din content. När du har ett bra grepp om de potentiella kundernas varför som ligger bakom frågorna du riktar in dig på kan du säkerställa att ditt innehåll fortsätter att ge det bästa och mest omfattande svaret.

Slutligen kan du gå djupare för att titta på de så kallade “mikro-ögonblicken” – det vill säga, personens tankesätt vid tidpunkten när själva sökningen görs. Under 2015 släppte Google en serie white papers om fyra kritiska mikro-ögonblick av ett sökbeteende – know, go, do och buy.

Om vi snabbspolar framåt till 2021 är mikro-ögonblicksstrategier fortfarande väldigt relevanta. Att analysera SERP-resultat genom “mikro-ögonblicksglasögon” kan hjälpa dig att bättre anpassa innehållet till kundernas kundresa och din content-marknadsföringsstrategi genom att:

●  Förstå hur videor, bilder och snabbläst innehåll ska användas.

●  Veta hur målgrupperna och sökorden skiljer sig åt i varje mikro-ögonblick.

●  Förbättra anpassningen av sökord till deras kundresa snabbare.

●  Att identifiera sätt som strategier för betalt innehåll kan komplettera SEO under flera mikro-ögonblick för att dominera riktade sökord och kategorier.

●  Hjälper dig att prioritera content som är närmare konverteringar.

3. Söktyper

Hur söker din målgrupp efter ditt content? Detta kan göra en enorm skillnad för vilket format som ska användas och till och med den information som ska inkluderas.

Om du upptäcker att 85% av din bloggtrafik hittar ditt innehåll via en mobil enhet till exempel, bör du prioritera att skapa en mobilsida av hög kvalitet. Effekten av faktorer som bidrar till rankningen som sidhastighet, externa länkar, tekniska element och on-page faktorer på sidan varierar beroende på bransch.

4. SERP positionering

Sökresultat (SERP) i sökmotorer kan se olika ut för varje sökning. Utöver de traditionella resultaten med titeln, en search snippet och länk kan de nu inkludera dussintals funktioner, inklusive avancerade snippets, video- och bildresultat, kartpaket, frågor och svar, etc.

Det är viktigt att du förstår vilka typer av resultat som visas i SERP:en för de frågor du riktar in dig på. Om resultatsidan till exempel innehåller en featured snippet i form av en lista som innehåller äldre, mindre auktoritativt innehåll, kan det vara ett utmärkt tillfälle för ditt varumärke att skapa och optimera en bättre list-artikel som riktar in sig på ämnet. Eller, om du ägnar dig åt ett ämne där en video visas i SERP:en, kan du skapa och optimera en video för att vinna placeringar i resultaten som visas i det värdefulla området ovanför mitten på sidan.

I många fall kan du lära dig av trender i din bransch, som exempelvis för hälsovård, utbildning, renovering, ekonomi, resor och e-handel. Till exempel ser hälsovård och utbildning ett segment av sökare som uppskattar snabba svar, men den typen av innehåll dyker inte ens upp som en preferens för renovering, ekonomi eller e-handel.

DSC05185

5. Typer av content

Insikter från SEO-data kan också hjälpa till att avgöra vilka innehållstyper och plattformar som är mest meningsfulla för riktade sökord och målgrupper.

Till exempel förväntar sig en sökare som klickar sig in på din hemsida för en djupgående B2B-köpguide en e-bok istället ett blogginlägg. Däremot förväntar sig en sökare som vill ha en allmän översikt om ett ämne troligtvis ett blogginlägg på hög nivå om ämnet, inte en “gated download”.

Du kanske också upptäcker att den ursprungliga innehållstypen inte passar så bra för att locka besökare. Till exempel så kan din marknads- och sökordsanalys säga att den guide som publicerades förra månaden borde ha gett mycket bättre resultat än den faktiskt har gjort. Dina sökresultat indikerar att den inte levererar som förväntat. För att bredda dess dragningskraft, packar du om den i olika typer av content assets – en YouTube-video, en SlideShare-presentation eller en serie bloggartiklar.

Använd tex Google Analytics och trendrapporter för din bransch för att ta reda på vilka content typer som fungerar bäst för att svara på olika användarbehov. Använd dessa SEO-insikter för att ta fram nytt innehåll och se till att varje befintlig del presterar till sin fulla potential.

6. Användarbeteende och automatisering i realtid

Det här rådet blir lite svårare eftersom du inte nödvändigtvis kan optimera innehåll som svar på vad folk gör på din webbplats i realtid. Ändå visar forskning från Segment, Accenture med flera att konsumenter blir frustrerade när innehåll känns opersonligt och de flesta är mer benägna att handla med varumärken som ger dem personliga erbjudanden och rekommendationer. Det är som sagt svårt att veta vem en förstagångs besökare på hemsidan är. Men om den personen konvertera (laddar ner en e-bok eller liknande) så kan ni till nästa gång personen kommer tillbaka till hemsidan skapa dynamiskt innehåll till den personen.  Denna funktion brukar finnas i de flesta marketing automations verkty. Vill du läsa mer om marketing automation finner du en artikel om det här: Värdet av marketing automation.

7. Engagemangs- och konverteringsanalys

Det är viktigt att veta vilka key performance indicators (KPI:er) som talar om för dig om ditt content gör sitt jobb. Till exempel så är rankningsrapporter och webbplatstrafik väldigt bra att titta på, men interagerar besökare verkligen med ditt innehåll eller går de bara vidare?

Sätt upp Google Tag Manager för att spåra mer specifika händelser och ställ in konverteringsmål i Google Analytics för att hålla ett öga på om besökarna gör det du vill att de ska göra.

Du kan också titta på dina sociala medieplattformar för att förstå vilket innehåll som ger mest engagemang. Kan du replikera den framgången i sökningen genom att rikta in dig på ett annat ämnesområde?

Sammanfattning

SEO är en pågående process - det finns ingen slutpunkt för att få bra resultat. Din contentstrategi måste hålla koll på olika konsumentbeteenden, från riktade sökord till mobiloptimering och från sökarens “varför” till olika content typer.

Använder du SEO på bästa möjliga sätt? När du planerar för 2022, förbered dig på att gå ytterligare ner på djupet. Leta efter områden där du kan effektivisera optimering av content, bli mer detaljerad i hur du anpassar dig och skala upp ditt arbete med smart automatisering.

Lycka till! Om du vill ha hjälp med SEO och Content Marketing får du gärna boka in ett möte med oss nedan! 

BOKA MÖTE

Lycka till!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Din ansökan har blivit mottagen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte