Blogg
Inbound marknadsföring

Vad är en Funnel?

Så vad är en funnel? En funnel är en automatiserad process som attraherar besökare på din webbplats, engagerar dem, konverterar dem till leads och sedan automatiskt bearbetar dem tills de är redo för ett eventuellt köp.

För att en funnel skall fungera på absolut bästa sätt behöver den fyllas med massor av relevant och kunskapsgivande content. Det krävs även olika typer av content beroende på var i processen (i en funnel) den potentiella kunden är.

Det som ligger till grund för en funnel är content marketing och inbound marketing där man har satt ihop detta till ett flöde som automatiserar din marknadsföring. När en funnel väl är uppsatt kommer den automatiskt kunna driva in leads direkt till ditt CRM. Detta är ett fantastiskt arbetssätt om du vill effektivisera din digitala marknadsföring och därmed skapa varma leads till dina säljare.

Behövs ett Marketing Automation system för att göra en funnel?

Oftast är det enklast att skapa funnels om du har ett Marketing Automation system som hjälper dig att sätta upp alla processer. Men det är inte ett måste i början då det går att göra enklare automatiseringar direkt på din hemsida kopplat till mejlen.

Ett Marketing Automation system sitter oftast ihop med ett CRM system vilket gör det smidigare att följa och administrera processen för dina leads och sedan mäta och följa upp resultatet. Om du vill lära dig mer om hur man skapar leads med hjälp av marketing funnels då skall du ladda ner vår guide om inbound marknadsföring: LADDA NED INBOUND MARKETING GUIDE 

Vilka delar ingår i en funnel? För att din funnel skall fungera behöver du som sagt fylla på med flera olika typer av innehåll i respektive del av processen. Se bilden nedan för att se de olika stegen i processen.

Attract:
Högst upp i en funnel har vi ”attract” som handlar om att lyckas attrahera potentiella kunder med hjälp av riktigt bra och intressant innehåll.

De kan vara innehåll i form av t.ex. blogginlägg som läggs upp på er hemsida, publiceras i sociala medier och används i annonser i t.ex. Google Ads.

Det fina med att skriva blogginlägg som du publicerar på er hemsida är att dessa indexeras i Google vilket gör att ni har möjlighet att synas i sökresultatet när någon söker efter det ni skriver om. Allt handlar om att attrahera besökare till er hemsida och sedan även få dem att stanna där så länge som möjligt vilket är nästa steg.

Engage:
Steg två i en funnel är att engagera en potentiell kund när de väl är inne på er hemsida. Detta gör ni genom att bjuda på intressant, kunskapsspridande och kundanpassat innehåll som hjälper besökaren att ta sitt köpbeslut.

Detta kan göras med hjälp av t.ex blogginlägg och videos som finns på er hemsida. Detta gör att personen stannar längre på er hemsida och får ett större förtroende för er som leverantör.

Convert:
Steg tre i en funnel handlar om att konvertera besökaren till att bli ett konkret lead. Detta kan göras på olika sätt. Det absolut bästa är att ha tydliga och intresseväckande Call to Actions vilket innebär att det finns knappar där det t.ex. går att ”ladda ner vår guide om inbound marketing helt gratis” eller ”boka en kostnadsfri konsultation” eller ”börja prenumerera på våra nyhetsbrev”.

För att få ta del av det ni bjuder på kan besökaren t.ex. i utbyte behöva uppge sin mailadress eller telefonnummer. På detta sätt kommer det in konkreta leads direkt in i ert CRM som sedan era säljare kan bearbeta.


Nurture:

Sista steget i en funnel handlar om att bearbeta och ta hand om de leads som kommer in. Vissa leads kanske är redo att bli kontaktade av en säljare medan andra behöver mer information och kunskap innan de är redo att bli kontaktade.

För att bearbeta en potentiell kund på rätt sätt för att de sedan skall bli redo att t.ex. kontaktas via telefon så går det att skapa dynamiskt innehåll som passar just denna person.

En bra grund är att skicka nyhetsbrev till alla leads och sedan anpassa innehållet efter respektive person där ni t.ex. kan bjuda in till webinars eller seminarium eller skicka utbildningsvideos etc.

På detta sätt bearbetar ni era leads automatiskt vilket sparar mycket tid och som sedan ger säljarna möjlighet att kontakta varma leads som är redo för ett potentiellt köp.

Hur mäter jag de olika stegen i min funnel?

När du har satt ihop processen ovan till ett automatiserat flöde har du skapat en funnel. Nu har du med andra ord automatiserat och effektiviserat din säljprocess vilket kommer spara er mycket tid och pengar. Du kan alltid skapa flera olika funnels för olika målgrupper och typer av kunder och använda dessa parallellt.

Det kanske kan kännas övermäktigt att komma igång med detta när det är helt nytt för dig men vårt absolut bästa tips är att våga testa dig fram både när det gäller vilket innehåll ni vill dela och hur ni sätter upp själva processen. Det är också viktigt att mäta alla delar i processen vilket ni kan göra med tex CRM och Marketing Automation system och GA4

Vill du lära dig mer om Marketing Automation och hur man gör för att växa sitt företag genom att jobba med funnels. Då får du mer än gärna ladda ner vår guide här!

Stort lycka till med att skapa din första funnel!

Vill du lära dig mer om digital marknadsföring är det bara att klicka här.

Contitude kompletterar oss med sin kompetens och hittar alltid lösningar på utmaningar vi har. De avlastar mig i mitt arbete och jag har alltid någon att bolla tankar och idéer med när jag känner att jag kört fast.
Terese Hedin
Marknadschef

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte