Blogg
Digital marknadsföring

Vad är en landningssida?

En landningssida är en sida där det är tänkt att besökaren ska utföra en viss handling, en “action”. Det kan handla om att köpa en produkt, fylla i ett formulär eller teckna upp sig för ett nyhetsbrev. Ofta styrs besökarna till landningssidor via annonser i exempelvis Googles annonsnätverk, Google Ads. Här gäller det att få upp en så hög konverteringsgrad som möjligt - det vill säga att så hög procentuell andel som möjligt av de som klickar på annonsen också ska genomföra den specifika handlingen.

Genom att följa upp och justera annonseringen och inte minst själva landningssidan är det möjligt att på sikt effektivisera och optimera kampanjen. I den här artikeln kommer vi titta lite djupare på vad en landningssida är, vad syftet med en landningssida är och hur du kan bygga en bra landningssida.

Landningssida som en del i Sökmotoroptimering

Utöver syftet att få en besökare att genomföra en specifik action på en landningssida som får trafik genom annonsering kan en landningssida vara ett verktyg för sökmotoroptimering. Det används frekvent när det fokuseras på lokal SEO dvs att synas på söktermer som innehåller specifika orter eller städer. Det passar bättre att använda bloggar eller artiklar för att fokusera på generella större söktermer t.ex. ”SEO byrå” och man använder många landningssidor för att fokusera på ort-specifika sökningar så som ”SEO byrå Stockholm” och ”SEO byrå Danderyd” t.ex.

När syftet med landningssida är t.ex. lokal SEO hamnar fokuset på att bygga en webbsida med så relevant innehåll att Google rankar den högt. Det här är en hel vetenskap i sig, men kort sagt handlar det om att bygga upp det som Googles algoritm betraktar som ett “förtroende” - det handlar om relevant och fylligt innehåll, länkar in och ut från sidan, webbsidans historik, uppbyggnad, bilder, bildtexter, responstid och mycket mer.

Få besökaren att göra det du vill

När vi talar specifikt om landningssidor och den handling som besökaren ska utföra handlar det i hög grad om att bygga en tydlig webbsida som uppmuntrar besökaren att utföra den specifika handlingen. Handlar det om att sälja en viss produkt är det viktigt med en tydlig produktbeskrivning, bilder, gärna video samt en tydlig och smidig köpprocess med enkla och trygga betalningsalternativ.

Dessutom kan det hjälpa med riktigt fylliga produkt- och kategoribeskrivningar för de köpare som tvivlar och känner att de behöver mer kunskap innan de genomför sitt köp.

En landningssida skapar du alltså i syfte att marknadsföra något. Det gäller att skapa en sida som är anpassad efter målgruppen och där texten är optimerad med ett tydligt budskap för det specifika syftet. Här följer några exempel på vad det kan röra sig om:

  • att få besökaren att gå med i ditt nyhetsbrev
  • att besökaren ska lämna sin e-postadress för att ladda hem en e-bok, utbildningsmaterial eller liknande
  • att besökaren ska lämna sin e-postadress för att delta i en tävling eller få en rabattkupong
  • att besökaren ska köpa eller viss produkt eller tjänst
  • att besökaren ska registrera sig för ett specifikt event eller ett utbildningstillfälle

En viktig princip när det gäller landningssidor är att alltid prova sig fram för att på sikt öka konverteringsgraden. Prova att skruva på dina annonser, dina texter, rubriker och bilder för att se om konverteringsgraden förändras. På det här sättet kan du sakta men säkert optimera din landningssida. Sättet att genomföra detta kallas A/B testning och du skapar då en alternativ landningssida med t.ex. en annan bild och ser genom data om den alternativa bilden påverkar konverteringsgraden positivt eller negativt.

Handlar det om att få besökaren att teckna upp sig för ett nyhetsbrev så finns det aktörer på marknaden som erbjuder tjänster för att skapa nyhetsbrev där du också kan bygga landningssidan i själva verktyget. Dessa verktyg är lättanvända och eftersom du får två verktyg i ett så kan du spara en del pengar.

Det finns även en rad andra, mer generella verktyg på marknaden för dig som letar efter ett verktyg som underlättar skapandet av effektiva landningssidor. Några exempel är Leadpages, Unbounce, Thrive Architect, SharpSpring, HubSpot mm.

Konkreta tips för att skapa en bra landningssida

Nu ska vi gå igenom några konkreta tips när det gäller att skapa en riktigt bra landningssida. För det första gäller det att planera och strukturera upp din landningssida i förväg. Tänk på vilka delar som ska finnas med och vilket innehåll du vill få med. Planeringsfasen är väldigt viktig, så slarva inte med den. Det är här du lägger grunden för en framgångsrik landningssida.

Nästa steg är att skapa en plan för att driva trafik till din webbplats. Utan trafik kommer du aldrig kunna testa dig fram, utvärdera och optimera din landningssida. Fundera över vilken målgrupp du har och hur du når fram till denna målgrupp. Riktar sig landningssidan till 20-25-åriga män eller till 50-55-åriga kvinnor? Det kanske spelar roll för hur sidan ska se ut och vilken ton du ska ha i tilltalet? När målgruppen besöker sidan gäller det att de känner sig träffade och känner igen sig i det du beskriver med text och bild. Vi brukar prata om att anpassa sitt innehåll till sina personas och det är alltid bra att ha sin persona i bakhuvudet när du utformar landningssidan.

En bra rubrik

En tydlig och relevant rubrik kan fånga uppmärksamheten på ett effektivt sätt. På samma sätt kan en missriktad rubrik skrämma bort besökarna. Lägg lite extra tid och kraft på att få till en bra rubrik - och återigen: fungerar det inte så prova något annat, tills du träffar rätt!

Lägg gärna till en underrubrik som stöder huvudrubriken - särskilt om du känner att det finns ett budskap du vill få fram som inte riktigt ryms i rubriken.

En relevant och tilltalande bild eller video

Bild och video är effektiva recept på kommunikation när det gäller landningssidor. Lägg gärna till en video eller bild som förklarar ditt budskap på ett snabbt och lättbegripligt sätt. Kom ihåg att ditt budskap och ditt syfte med landningssidan måste vara helt klart och tydligt för besökaren. Han eller hon ska snabbt få en uppfattning om vad som erbjuds och vad erbjudandet innehåller. Finns det minsta tveksamhet eller förvirring så finns det stor risk att besökaren väljer att gå vidare, till en annan tjänst eller leverantör inom samma område.

Nu har du förhoppningsvis fått en bra grundförståelse för vad en landningssida är. Kanske har du också fått lite inspiration och några handfasta tips när det gäller att bygga en riktigt framgångsrik landningssida. Lycka till!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte