Content Manager

Behöver du en Content Manager?

Content Manager

Behovet för Content växer något enormt idag då riktigt bra innehåll ligger till grund för att du skall lyckas med marknadsföringen. Det svåra för företag är att hitta en Content Manager som både har kunskap om företagets bransch och som kan producera allt innehåll som krävs. Dessa profiler växer inte på träd och om ett företag skall anställa både en Content Manager och en Content Producer (alltså en som skall skriva alla texter och göra alla videos) då blir det för många en kostsam historia.

I och med detta har vi på Contitude tagit fram en otroligt kostnadseffektiv modell för att ni skall kunna få både en Content Manager och en Content Producer utan att behöva betala en förmögenhet.

Contitudes unika modell gör det möjligt för er att få hjälp med både strategi och produktion av content på ett mycket kostnadseffektivt sätt!

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Vad är en Content Manager?

En Content Manager har hand om allt content, eller innehåll som det heter på svenska. Oftast har en Content Manager endast ansvarar över själva strategin. Alltså vilket typ av innehåll som ska tas fram för vilken målgrupp och för vilka kanaler. Det kan vara allt ifrån blogginlägg, ljud, bild, video, podd och vlogg mm. Själva produktionen av innehållet eller allt content brukar överlåtas till en Content Producer eller en produktionsbyrå.  

En Content Manager brukar även ha ett visst ansvar över alla kampanjer som görs. Alltså analysera data för att ta reda på vilket content som fungerar bäst i vilken kanal och så vidare. Baserat på denna data bestämmer även Content Managern hur kommande content ska optimeras för bästa möjliga resultat.  

Vanliga arbetsuppgifter som en Content Manager kan ha är exempelvis att uppdatera bild, video och texter på hemsidan, arbeta med digital marknadsföring i olika kanaler och se till att allt content är uppdaterat, optimerat och anpassat efter era kunder utmaningar och behov.  

För att vara en riktigt bra Content Manager behöver man vara intresserad av kundresan, SEO, digital marknadsföring och ha bra koll på sociala medier. Content Managern behöver också hela tiden ha koll på de nya trenderna som dyker upp samt vara modig nog att våga testa nya saker. Det som fungerade igår behöver inte fungera om 4 månader.

Boka ett möte med Contitude

Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation

Fyll i formuläret så återkommer vi med tid för möte.

Vad gör en Content Manager?

Det finns såklart flera olika arbetsuppgifter som är viktiga för en Content Manager men nedan har vi listat de saker som våra Content Managers tycker är extra viktigt

  1. Content managern gör en sökordsanalysInnan vi kan börja arbetet med att skapa Content behöver vi ta fram en sökordsanalys. Detta gör vi för att ta reda på nuläget. Vad söker era kunder på för att hitta er idag. Hur ser trenderna ut och vilka andra sökord kan vara intressant för er.  Vi går igenom sökvolymer och indikationer på hur svårt/lätt det är att rankas högt på de sökord som är relevanta för er målgrupp. Detta resulterar i en rapport med de sökord ni bör synas på och en plan för hur ni ska ta er upp i ranking för varje enskilt sökord. Detta blir underlaget som ges till Content Producern som skall ta fram allt innehåll.  
  2. Content managern gör en SEO analys av din hemsida. En fullständig SEO analys av er hemsida gör för att ta reda på vilka sökord ni syns på idag och om ni har tillräckligt med content på hemsidan. Där går vi även igenom de tekniska detaljer som Google har med i sin bedömning av en hemsida och tar fram en plan för vad som bör åtgärdas och förbättras. Utifrån denna analys vet Content Managern vad som behöver göras i from av content framöver.
  3. Content managern gör en plan för contentproduktion. Content Managern tar sedan fram en plan för contentproduktionen. Detta brukar resultera i en Contentkalender som berättar vilket content som ska tas fram under året och vi vilka kanaler detta ska spridas i.  
  4. Rapportering och resultatuppföljning. En otroligt viktig del i en Content Managers jobb är att mäta, analyser och optimera löpande! Ett riktigt bra contentarbete är inte något som görs en gång och sedan är det klart, utan det ska ligga som en bra och viktig grund året runt. Våra Content Managers mäter och analyserar alla insatser löpande för att sedan kunna optimera och ta fram nytt innehåll baserat på den insamlade datan. Vi ser till att ni får rapporter över hur arbetet har gått och vad det har gett för resultat. Dessa rapporter anpassas efter de mål som ni har satt upp och vilka mätvärden som är viktiga för er att följa.

Vad gör en Content Producer?

En Content Producer tar fram allt content som behövs för att marknadsföringen ska lyckas. En Content Producer är oftast en väldigt bra content- och copy writer samt gillar att skapa rörligt innehåll. En riktigt bra Content Producer besitter flera olika egenskaper när det kommer till att skapa innehåll, allt ifrån att göra videos, ta bilder, skriva texter, göra annonser, ta fram guider och white papers etc. Att hitta en person som kan allt detta är oftast en stor utmaning. Oftast behöver företag ändå anlita en produktionsbyrå som kan hjälpa till med att ta fram en del av allt innehåll.

En riktigt bra Content Producer förstår också vilka utmaningar era kunder sitter med och kan tack vare detta skapa situationsanpassat content som era kunder attraheras av. En Content Producer behöver även ha bra koll på SEO-Sökmotoroptimering då allt content kommer indexeras på Google och YouTube med mera. Därför gäller det att er Content Producer förstår sig på algoritmerna så att ert content får bästa möjliga förutsättningar att synas.

Det kan låta som att den perfekta Content Producern är svår att hitta men så är inte fallet.

Vi på Contitude har utifrån våra kunders behov gjort det möjligt få till gång till en eller flera vassa Content Producers.

Boka ett möte med Contitude

Vad kostar det att ta hjälp av Contitude?

Innan vi kan ge ett pris på vad det kostar för er att ta hjälp av oss behöver vi genomföra en analys och framförallt gå igenom vilka mål ni har med ert marknadsföringsarbete . Baserat på era mål och ert nuläge kan vi sätta ett pris på vad det skulle kosta att genomföra de aktiviteter som leder till att era mål nås.

Vad påverkar priset?

Det som påverkar priset är framförallt er målsättning och er nuvarande situation. Sedan påverkar också hur mycket ni själva kan göra inhouse och hur mycket som ni behöver en extern leverantör som hjälper er.

Kunder som gillar oss

Alla
Placeholder Text. Content will be loaded from CMS. Please do not edit.
Place Holder
PlaceHolder
"Tack vare samarbetet med Contitude har vi kunnat skapa en effektiv sälj och marknadsfunktion som skapar fler intäkter till bolaget"
Robert Conzato
VD - Headhuntingbyrån Closers
"Initialt tittade vi på tre aktörer att samarbeta med. Eftersom detta inte var inom vår comfortzone eller kompetens så var det viktigt för oss att leverantören kunde lyssna in vårt behov och våra utmaningar och sedan förklara på ett begripligt sätt hur leverantören skulle göra för att hjälpa oss att lyckas. Det blev då självklart för oss att välja Contitude. Våra kontaktpersoner är proffsiga, kommer med bra idéer, är tydliga och levererar alltid.”
Elisabeth Eriksson
VD
”Contitude kan sin bransch och finns alltid där för stöd, frågor och funderingar vid sidan av deras eleganta utveckling framåt. Varma rekommendationer!”
Petra Hansson
Marketing Supervisor
Contitude kompletterar oss med sin kompetens och hittar alltid lösningar på utmaningar vi har. De avlastar mig i mitt arbete och jag har alltid någon att bolla tankar och idéer med när jag känner att jag kört fast.
Terese Hedin
Marknadschef
Det känns som att vi har hittat en bra struktur för våra marknadsaktiviteter och Contitude är flexibla när vi behöver ändra i planen. Vi har ett nära samarbete och hinner med fler aktiviteter som hjälper oss att nå våra mål.
Yaya Selva
Nordic Marketing Manager
För mig är Contitude och Erika, ansvarig projektledare A-O för att jag och bolaget skall kunna leva upp till dagens krav på digital marknadskommunikation och närvaro. För mig finns då tid att fokusera på innehåll och den röda tråden i vår kommunikation
Marie Tjeder
Marknad & kommunikation

Anledningar till att
arbeta med Contitude

Mätbara mål

Vi jobbar med mätbar marknadsföring och hjälper dig som kund att fatta beslut baserade på er egna data. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore.

Marketing Funnel

Vi arbetar utifrån “marknads tratten” och erbjuder tjänster som omfattar alla steg i tratten lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt sed do eiusmod tempor incididunt.

Flexibla månadsabonnemang

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Dediikerat kontaktperson

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Extended team

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte