En tillväxtplan är en strategisk plan som syftar till att främja och påskynda ett företags resultat, och innehåller vanligtvis flera nyckelelement. Att skapa effektiva sälj- och marknadsföringskanaler för att nå nya och behålla befintliga kunder, utforska nya marknader, förbättra och säkerställa interna resurser är några exempel. Tillväxtplanen bör vara del av en långsiktig strategi och kräver engagemang från flertalet nivåer inom företaget.
Vi utarbetar en tillväxtplan i syfte att ge er en tydlig riktning och för att säkerställa att alla involverade parter, framför allt sälj och marknad, arbetar mot gemensamma mål. En tillväxtplan hjälper oss att identifiera och nyttja nya möjligheter och förstå var just era tillväxtmöjligheter finns. Företags mål, behov och förutsättningar skiljer sig åt. Det finns ingen one-solution-fits-all. Därför behöver just era sälj- och marknadsföringsinsatser utgå från den situation ni befinner er i och syfta till att uppfylla era specifika mål. Marknadsföring ska ska resultera i leads, driva försäljning och generera tillväxt.
Vår metod fokuserar på att identifiera vilka marknadsföringsaktiviteter som kommer att vara mest effektiva för att driva er tillväxt och hur ni bör planera, prioritera och genomföra dessa aktiviteter för att uppnå bästa möjliga resultat. Vi genomför en grundlig analys av er befintliga marknadsföringsdata och nuvarande sälj- och marknadskanaler, i syfte att identifiera de mest effektiva strategierna för er verksamhet. Både bland de som ni redan använder och de som ännu inte har utforskats. Vår analys sträcker sig över olika plattformar och digitala utrymmen vilket gör att vi kan upptäcka vilka taktiker som varit mest framgångsrika och var det finns potential till förbättringar. Vi fastställer tydliga, mätbara mål och säkerställer att ni har rätt förutsättningar för att löpande kunna utvärdera era kommande insatser. Därtill är vi övertygade om att integrationen mellan sälj- och marknad är avgörande för att kunna skapa en enhetlig kundresa från första kontakten till affär. Därför involverar vi alltid båda dessa områden i skapandet av tillväxtplanen. Genom att kombinera en djup förståelse för er verksamhet med strategisk planering och genomförande inom både sälj och marknadsföring, siktar vi på att inte bara uppnå era nuvarande mål, utan också att lägga grunden för kontinuerlig framgång och tillväxt.
En sälj- och marknadsföringsdriven tillväxtplan ett kraftfullt verktyg, men den behöver kunna anpassas och det är viktigt att den utformas i ett lämpligt skede beroende på er specifika situation, era behov och mål. Vår tillväxtplan är skräddarsydd för att kunna passa en bred variation av företag och vi samarbetar idag med allt från start-ups till större etablerade organisationer. Vi vet att företag, oavsett storlek, som är redo att omfamna en strategisk och datadriven inställning till marknadsföring, och som är öppna för att integrera dessa insatser med deras säljprocesser, drar stor nytta av vår tillväxtplan.
Är ni redan igång med ert säljdrivna marknadsarbete, har en tydlig plan och mätbara mål kan ni vara i större behov av leveransresurser eller specialistkompetens inom ett eller flera utvalda områden, snarare än en tillväxtplan. Då har vi erfarna digitala strateger och experter inom marknadsföring som kan säkerställa att ni genomför era aktiviteter på ett strategiskt och resultatinriktat sätt.
Ett samarbete med oss inleds med en förstudie. I förstudien genomför vi en detaljerad analys av er befintliga hemsida, nuvarande aktiviteter och kanaler samt formulerar tillsammans med er mätbara mål att arbeta mot. Läs mer om tillväxtplanen här.
Vårt team av erfarna digitala marknadsstrateger ser till att strategin implementeras och att all uppsättning för att kunna mäta och utvärdera arbetet finns på plats. Med hjälp av våra experter - inom bland annat copy, SEO, Ads, sociala medier, videoanimering, grafisk design och webbutveckling - tar vi strategin från plan till handling
Tillväxtplanen resulterar i kvalificerade rekommendationer och en hållbar marknadsstrategi anpassad efter just era behov och förutsättningar. Strategin baseras på de specifika aktiviteter ni ska fokusera på för att uppnå era mål och hur dessa aktiviteter bör utföras för bästa möjliga resultat.
Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!