Blogg
Inbound marknadsföring

6 skäl till att satsa på inbound marketing

Inbound marketing är ett relativt nytt marknadsföringsverktyg vars fokus är att boosta dina försäljningssiffror genom att göra dig mer tillgänglig för kunder. Det finns många fördelar med den här sortens marknadsföring. Vi har listat de främsta skälen till varför det är en bra idé att satsa på inbound marketing.

1. Satsa fullt ut på mervärde, undvik priskonkurrensen

Dagens digitala marknader har gjort det enklare för kunder att hitta nya (betydligt billigare) leverantörer. Många företag går i kras under en allt tuffare prispress och det enda sättet att komma undan är att istället marknadsföra mervärde. Mervärde handlar i grund och botten om att erbjuda kunder något som särskiljer sig eller går utöver det dina konkurrenter kan erbjuda. Vill du slippa den hårda priskonkurrensen gäller det att du kan kommunicera ditt mervärde. Inbound marketing går ut på att skapa ett värdefullt innehåll och förmedla det på ett bra och effektivt sätt.

2. Mät effekterna av din marknadsföring på ett okomplicerat sätt

Inbound marketing ger dig tillgång till analysverktyg där du enkelt kan följa resultaten av din marknadsföring. Eftersom allt görs online med särskilda verktyg är mätbarheten hög. Detta ger i sin tur garanterat bra resultat.

3. Erbjud kunskap utöver försäljningen av en produkt

En del köpprocesser kan vara komplexa och svåra att förklara på ett enkelt sätt. Inbound marketing lämpar sig särskilt bra här. Metoden riktar sig speciellt mot att utbilda kunder som en del av din försäljningsprocess.

4. Få en inblick i dina kunders beteenden

Med inbound marketing kan du lära känna dina kunder och deras beteenden. Ett av huvudmålen med inbound marketing är att få potentiella kunder att lämna ifrån sig relevant information som kan hjälpa dig att bättre förstå deras köpbeteenden. Med den här sortens kunddata kan du sedan följa deras beteendemönster i olika kanaler.

5. En nära relation mellan försäljning och marknadsföring

Det är inte det lättaste att skapa en fungerande symbios mellan försäljning och marknadsföring. Inbound marketing är i första hand ett marketingverktyg men tekniken fungerar också som ett stöd i säljprocessen. Slutmålet är förstås att öka dina försäljningssiffror. Det handlar om att föra marknaden och intresserade kunder närmare varandra. När en potentiell kund har visat tillräckligt intresse för din produkt kan de smidigt föras vidare till säljavdelningen.

6. Spara tid = spara pengar = få bättre försäljningssiffror

Inbound marketing sköter i första hand den första fasen i en köpprocess, dvs. från det att en potentiell kund blir bekant med din produkt eller tjänst till dess att hen känner sig väl insatt i produktens syfte och funktion. Vanligen är det den här biten som tar längst tid.När kunden är väl insatt i ditt erbjudande är nästa steg att ordna med ett första möte. Har du valt att tillämpa inbound marketing-metoden vet du redan innan mötet en hel del om dina potentiella kunder, deras intressen och vilka utmaningar de står inför. Detta bidrar effektivt till att ert första möte blir desto mer meningsfullt.Om du är intresserad av att veta mer om Inbound Marketing och hur man på ett nytt och unikt sätt kan ta fram allt materialet som krävs för inbound marketing på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt hör gärna av dig så berättar jag mer :-)

2ba51cc4-75b3-43e5-a48c-f526438d92e7

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte