Allt du behöver veta inför bytet från Google Analytics UA till GA4

Som du sannolikt redan har hört så kommer Google från och med 1 juli 2023 att sluta samla in data för Google Analytics UA (Universal Analytics) som är det mest använda webbanalysverktyget idag. Google har släppt en uppdaterad version av Google Analytics (Google Analytics 4, GA4) som är tänkt att alla nuvarande användare av UA ska övergå till. För dig som redan gjort ett försök till att övergå till GA4 eller tittat snabbt på GA4 när det släpptes för över X år sedan finns det mycket nytt som hänt och enligt min mening mycket till det bättre.

Huvudfrågan och den stora anledningen till varför Google väljer att sluta underhålla och samla in data i Google Analytics är enligt mig de nya lagar och regler, bland annat GDPR och Schrem 2 som Universal Analytics inte fullt ut följer.

Men GA4 är inom lagens alla regler där de stora delarna är att data nu lagras i Europa samt att IP nummer inte längre sparas. Denna information kom ut redan i mars 2022 och går att läsa direkt från Google i denna artikel: Prepare for the future with Google Analytics 4

Fungerar GA4 och Google Analytics (UA) på samma sätt?

Nej det är ett nytt sätt att mäta och behöver sättas upp på ett nytt sätt. De olika versionerna av Google Analytics ser också olika ut och behöver konfigureras på lite olika sätt när det kommer till Mål/Konverteringar.


Kan jag fortsätta använda Google Analytics?

Gamla versionen av Google Analytics UA kommer att per den 1 Juli 2023 sluta att samla in information. Det betyder att du inte längre kan analysera eller samla in information i Google Analytics efter detta datum. Därför är det viktigt att innan det datumet ha satt upp GA4 eller annat webbstatistikverktyg om du vill fortsätta mäta trafik och händelser på din hemsida.


Lagras GA4 data i Europa?

Ja, GA4 lagrar data i Europa vilket gör att du kan samla in webbstatistik på din hemsida helt enligt GDPR regler.

Är GA4 GDPR och Schrems 2 säkert?

Ja GA4 är compliant med både GDPR och Schrems 2. Men det är inte gamla versionen av Google Analytics (Universal Analytics) så därför är det hög tid att övergå till GA4 nu.

Jag hittar inte Mål i GA4:

Mål är en funktion som finns i gamla versionen av Google Analytics som har ersatts med ”Conversions” (Konverteringar) i GA4. De fyller samma syfte men uppsättningen är lite annorlunda. I GA4 bygger allt på händelser som sedan kan registreras som Konverteringar istället.

Behöver jag ändra Google Analytics taggen på hemsidan för att övergå till GA4?

Ja det behöver du göra. Det är ett nytt script som ska in på hemsidan som är anpassat för GA4. Det går att göra både genom att implementera koden direkt på hemsidan eller ett tagg verktyg, t.ex. Google Tag Manager.

Behöver jag använda GA4?

När Google Analytics UA slutar samla information så kommer du inte kunna använda det verktyget. Men det finns inget som tvingar dig att övergå till just GA4. Det finns många andra webbanalysverktyg som du kan använda istället för GA4. Här är några alternativ: Matomo, Piwik Pro och Vizzit.

Kostar det något att använda sig av GA4?

GA4 precis som Google Analytics (UA) är helt gratis. Om du behöver hjälp med att sätta upp GA4, händelsespårning eller konfigurera något kan man anlita byråer eller sakkunniga och det behöver du ofta betala för. Men är du kunnig själv går allt att sätta upp helt på egen hand.

 

Är GA4 svårt att använda?

Precis som med alla nya verktyg kan det kännas svårt till en början innan man lär sig hur man ska navigera runt och var man hittar de rapporter och information man söker. Utöver det är det inte svårare än Google Analytics (UA). Men här är också smaken liksom baken; delad

Kan ni hjälpa oss med uppsättning av GA4?

Ja vi på Contitude har specialister inom data och digital analys och hjälper självklart till om du behöver den hjälpen. Varje uppsättning är unik och vill du ha en offert för uppsättning går det utmärkt att höra av dig till någon hos oss på Contitude.

Jag vill lära mig mer om GA4

Om du vill lära dig mer om hur du kan få ut maximalt värde av GA4 så arrangerar vi på Contitude kurser i GA4 och det går utmärkt att höra av dig om du är intresserad av det.

Vi kommer även inom kort att erbjuda webbaserade kurser som du kan ta när som helst som hjälper dig att komma igång.

Utöver det finns massvis med information att hämta på Contitudes blogg men även på Googles egna blogg kring Google Analytics

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Din ansökan har blivit mottagen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte