Blogg
Inbound marknadsföring

Behövs Inbound Marketing verktyg för att implementera en digital strategi?

När man tänker på Inbound Marketing tänker många direkt på de systemverktyg som finns på marknaden idag allt från t.ex. Hubspot, Apsis, Episerver, Sharpspring mm. Men behöver man verkligen ha ett marketing automation verktyg/inbound marketing verktyg för att implementera en inbound marketing strategi?

Vad använder man MA-systemen till?

Det finns massor med fördelar med att använda ett Inbound marketing system för datainsamling, automatisera arbetsflöden, kvalificera leads, webbanalys mm. T.ex. kan du i de flesta system sätta upp arbetsflöden (workflows) där det automatiskt skickas ut flera uppföljningsmail efter att ett lead t.ex. har laddat ned en guide/whitepaper. Det sparar massor med tid och man kan sedan följa upp om leadet har öppnat mailet eller klickat på någon call-to-action mm.

Ofta är systemen också direkt kopplade till ett CRM så att det lätt går att kategorisera leads och skicka dem vidare till sälj mm. Man kan få hjälp med att skapa och strukturera fulla kampanjer där du kan följa kundresan från adwordskampanj till sälj, även om kundresan ibland är på över 12 månader. Det är även lätt att få en översikt över allt som berör den digitala marknadsföring på ett och samlat ställe. Allt detta är fantastiskt och tidsbesparande, framför allt för en större organisation där flera 100 kanske till och med 1000 leads bearbetas varje dag. Men behövs detta för det mindre företaget? Hur många leads är rimligt att förvänta sig vid uppstarten av en digital strategi?

william-iven-19843-unsplash-566548-edited

Digital marknadsföring för det mindre företaget

Om du precis ska börja implementera en digital strategi, t.ex. Inbound Marknadsföring, kommer det inte ösa in leads från dag ett. Det är ett långsiktigt arbete som kräver tålamod och engagemang.Att börja med ett tungt, komplext Inbound Marketing verktyg kan vara överväldigande och risken finns att man inte ens kommer igång med att använda systemet. För dig som inte har bestämt dig för vilket system du ska välja eller bara vill testa hur en marketing funnel fungerar i praktiken, finns det möjlighet att sätta upp en funnel med de grundläggande funktionerna utan att ett Inbound system.

Den tiden som du behöver för att sätta upp funneln är relativt liten i förhållande till tidsbesparingen.Om man väljer att inte använda sig av ett Inbound Marketing verktyg finns det en risk att man missar om leads som man skickar mail till kommer in på ens hemsida igen. Att tracka i ett 360 perspektiv blir också svårt. Att starta upp utan ett system kan vara en bra start och även om det finns risker kommer man att få fram den nödvändigaste informationen.

Hur sätter man upp Inbound Marketing utan ett system?

  • Sätt upp konton för google analytics och google search console och koppla ihop med din hemsida.
  • Skaffa mailchimp för nyhetsbrev
  • Producera trafikdrivande och SEO optimerat content, t.ex. blogg,
  • Producera fantastiskt nedladdningsbart material för att kunna konvertera trafik. Be besökarna på hemsidan skriva in sin mailadress för att få tillgång till guiden och skicka emailadressen till dig själv.
  • Lägg till emailadresserna i nyhetsutskick via mailchimp med bra call to actions.
  • Följ upp trafiken via Google searchconsole och Analytics.
  • OPTIMERA!

Läs mer hur du kommer igång med din digitala marknadsföring här!

När ska man skaffa inbound marketing verktyg?

När du kommit så lång i din digitala marknadsföringssatsning att det är fler leads än du klarar av att hantera manuellt, ca 5 per vecka, då är det dags att skala upp och skaffa ett system som kan ta hand om dina leads. Då kommer det också vara lönsamt ur ett tidsbesparingsperspektiv och optimeringen kan ske smidigare. Ta gärna en extra funderare över vilket Marketing automation verktyg du väljer för när man väl börjat med ett är det ofta mycket jobb att byta till ett annat och återskapa strukturerna igen.Kör hårt och om du vill ha någon att bolla med kring implementering av digitala strategier eller hjälp med att producera allt content som behövs så finns vi här för dig.

Ladda ned vår guide om   Inbound marknadsföring

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte