Blogg
Content Marketing

Hur får jag fler leads?

Att generera leads är en process som innefattar synlighet, tillgänglighet och marknadsföring. Strategier såsom Inbound- & Content-marketing är inom digital marknadsföring beprövade metoder för att nå fler potentiella kunder och därmed ett exempel på hur du får fler leads.För att kunna få kunder till ditt företag och sälja dina produkter samt tjänster behöver du leads. Att hitta och nå ut till dem kan vara en utmanande process om du inte vet var du ska börja och hur du ska gå tillväga. Därför ska du nu få några tips och råd på vägen som förhoppningsvis kan hjälpa dig att hitta rätt i marknadsföringsdjungeln så att du hittar bra strategier för att generera leads.

Vad är leads och vad ska jag använda dem till?

Du undrar kanske vad leads är, så innan vi går igenom hur du kan hitta dem och nå ut till dem ska vi såklart reda ut begreppet. Alla de människor som kan tänkas ha intresse av dina produkter eller tjänster, och som därmed kan komma att bli kunder, kallas för leads. Det är alltså inte de som uttryckt ett direkt intresse av det du har att erbjuda. Istället är leads alla de människor som eventuellt kan ha intresse av produkterna.

Det kan vara allt från de kontakter du själv och dina anställda har i era personliga nätverk, till alla människor du inte känner men som kan nås av och ha intresse av ditt budskap. Att generera leads handlar därför om att nå ut med ditt budskap och ge det så stor spridning som möjligt.Men hur ska du göra för att hitta och nå ut till alla leads? Svaret är marknadsföring.

Med stark marknadsföring når du ut till fler människor och får därmed fler leads, alltså potentiella kunder. De leads som sedan visar aktivt intresse och som du kommunicerar med är dina prospekt och av dessa prospekt kommer några bli kunder. Alltså, ju större spridning du får, desto fler leads genererar du vilket i sin tur gör att du får fler prospekt och därmed ökar dina chanser att få sälja.

Hur får jag fler leads jobassigner1

Mer service - mindre sälj

Säljarens roll har förändrats ganska mycket de senaste åren. Kunderna behöver inte längre kontakta en säljare för att få information om de produkter och tjänster som finns, istället söker de upp den information de behöver online. För att följa med i den förändrade köpprocessen bör din marknadsföring även skifta fokus från att ligga på företaget och försäljningen till att ligga på kunden, kundens behov och att tillhandahålla service och skapa någon form av mervärde för kunden. Oavsett hur du väljer att marknadsföra produkten, och i vilka kanaler, kan du ha service i åtanke och sätta dig själv i köparens sits när du funderar över vilka budskap du vill förmedla.Boka ett möte med Contitude

Generera leads med digital marknadsföring

Digital marknadsföring är i dagens läge det säkraste sättet att nå ut till många människor och få stor spridning till en förhållandevis låg kostnad. Det finns många olika kanaler och metoder att använda och använder du dem väl genererar de inte bara många leads utan de leads du behöver för att faktiskt få sälja. Digital marknadsföring är ett stort område och för att göra det mer överskådligt kommer här en liten lista med de största och mest effektiva kanalerna som du kan använda dig av.

  • Hemsida

På en hemsida kan du få plats med information om företaget och produkterna. Du kan länka till era sociala medier och andra viktiga kanaler som företaget använder sig av. På hemsidan kan du koppla en blogg, låta besökarna registrera sig för nyhetsbrev och skapa en hel plattform för era besökare där de kan ta del av innehåll samtidigt som de ges en möjlighet att kommunicera med er genom kommentarer i bloggen, kontaktformulär eller länkar till e-post. Att skapa och underhålla en hemsida är inte så avancerat som många tror eftersom det finns många enkla CMS att använda sig av. Tänk på att många kommer besöka hemsidan via mobiler och surfplattor och hemsidan bör därför vara anpassad, responsiv, även för mobila enheter.

  • Blogg

En intressant och informativ blogg kan väcka nyfikenhet, driva trafik till hemsidan och leda till sälj. Utöver att publicera inlägg som bara handlar om företaget och produkterna kan du även använda din blogg för att ge information om vad som händer i företaget, hinta om nyheter och liknande. Du kan också ge tips, råd och inspiration inom ditt område i bloggen och på så sätt göra den lite mer personlig, något som är mer lockande för besökare att läsa än en helt säljfokuserad blogg. För att dra folk till bloggen kan du länka till startsidan eller till specifika inlägg i dina nyhetsbrev och i sociala medier, för ännu större spridning.

  • E-post

Med hjälp av ett nyhetsbrev kan du låta dina följare ta del av allt som sker i företaget. Du kan länka till blogginlägg med relevant content och även skicka ut olika typer av kampanjer och erbjudanden. När du använder dig av nyhetsbrev kan du också analysera vilka som prenumererar, du kan se hur många nya prenumeranter du fått, hur många som avregistrerat sig och vilken typ av enhet mejlen har blivit lästa på. Du kan med andra ord få ett bra underlag för vilka dina prenumeranter är, vad de gillar o.s.v.

  • Landningssida

En landningssida, eller landing page, kan liknas vid en hemsida som riktar sig mot en specifik målgrupp som bland annat baseras på deras köphistorik. Besökare hamnar på landningssidan genom en kampanj du skickar ut i ditt nyhetsbrev eller genom att de klickar på en annons som gör reklam för den. Har du ett intressant erbjudande kopplat till din landningssida ökar chansen för att besökarna kommer att ta sig vidare in på andra sidor. På så sätt konverteras en vanlig besökare till en lead och kanske även till en köpare.

  • Sociala medier

Internet ansågs bara vara en fluga och sociala medier har också fått utstå sin beskärda del av den kritiken, men marknadsföring via sociala medier är ett kraftfullt verktyg för att nå en stor målgrupp och skapa intresse. Du kan använda sociala medier för att länka till din hemsida, påminna dina följare om att det finns något nytt att läsa i bloggen eller att länka till äldre inlägg som åter blivit aktuella, för att hinta om kampanjer m.m. Det är egentligen bara din fantasi som sätter gränser för vad du kan göra i sociala medier. Genom att göra företagets sociala medier personliga och hålla en viss transparens där följare och tillfälliga besökare kan få en god inblick i er verksamhet ökar dessutom chansen att dessa besökare konverteras till leads. Människor gillar sådant som är personligt och ser ut att komma från hjärtat.

hur får jag fler leads jobassigner2

Content av hög kvalitet

Det går inte att prata om marknadsföring utan att också diskutera content, eller innehåll. Att ha hemsida, nyhetsbrev, presentera kampanjer och skapa mervärde räcker inte för att du ska få leads och definitivt inte för att i längden förvandla leads till kunder. Du måste ha innehåll av hög kvalitet. Här kommer tre punkter som hjälper dig att bli lite vassare.

  1. Var konsekvent

Vad du än publicerar så var konsekvent. Var konsekvent med färgtema och typsnitt, kunderna ska kunna känna igen sig i alla kanaler och det görs bäst genom en enhetlig layout. Använd samma typsnitt, ha ungefär samma språkbruk i alla kanaler och se till att besökaren kan följa en röd tråd genom alla kanaler. Var också konsekvent med vilka dagar och hur ofta du publicerar så du får till regelbundenheten. För att underlätta kan du skapa en innehållskalender där du planerar in vad du ska publicera, vilka dagar, tider och i vilka kanaler.

  1. Finslipa innehållet

Tänk på vad du säger och hur du säger det. Dels genom att följa företagets layout men också genom att ha ett språk anpassat för målgruppen. Rätta stavfel och se till att du har en bra fördelning mellan text, bilder, annonser och annat du vill få med. Har ditt nyhetsbrev för mycket produktfokus kan du fundera på om något går att spara till nästa gång, ta bort något och lägg istället in en länk till ett inspirerande blogginlägg. Glöm inte bort att se till så att det finns ett genomgående tema i allt du gör och förhindra ett spretigt intryck. 

  1. Uppföljning

Glöm inte bort att följa upp aktiviteter och kampanjer. Svara på frågor och kommentarer från dina besökare och analysera resultatet av din marknadsföring. Vad har blivit uppskattat och fått spridning och vad har gett ett mindre bra resultat? Fundera på varför det ser ut som det gör och vad du behöver ändra på. Vilken målgrupp har svarat mindre bra på det du gör och hur kan du fånga upp dem? Genom uppföljning har du också chans att utvärdera vilka du når i dagsläget och vilka du kan fokusera på framåt.Det finns alltså flera vägar att gå när du vill generera fler leads. Många metoder arbetar bra i kombination men du behöver inte välja alla. Välj de kommunikationskanaler där du kan nå dina potentiella leads bäst, där du känner dig bekväm och glöm inte bort att ha kul på vägen.Vill du veta mer om hur digital marknadsföring kan hjälpa dig att nå dina tillväxtmål får du gärna läsa vår artikel "Digital marknadsföring - hur kommer jag igång?"

Boka ett möte med Contitude här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte