Blogg
Content Marketing

Hur man skriver blogginlägg som både attraherar och engagerar

Att skriva blogginlägg kan kännas som att bestiga ett berg. Det är tungt att sätta igång och det är svårt att veta hur man ska gå till väga för att producera ett riktigt välskrivet inlägg.Målet med detta inlägg är att ge dig tips och trix för att skapa ett inlägg som attraherar och engagerar samt ger inspiration för hur du kan tänka när du ska sätta igång att skriva.Behöver du hjälpa att skriva blogginlägg? Spana då in vår content-paket genom att klicka på knappen nedan:Vi kommer gå igenom följande: - Rubriksättning som fångar läsarens intresse- Introduktion som bekräftar intresset- Få fram budskapet på ett lätt sätt- Avslutning som inspirerar

Rubriksättning som fångar upp läsaren

  • Välj en rubrik som är svår att motståDu vill att ditt inlägg ska öppnas och då måste rubriken vara så intressant att personen vill klicka på den. Indikera att du svarar på frågan som dina läsare undrar över, det som håller dem vakna om nätterna.Försök hålla rubriken så specifik som möjligt så att det blir tydligt vad läsaren kommer få ut av inlägget.För att ta reda på vad som håller dina läsare vakna om nätterna behöver du göra research.- Gå igenom vanliga frågor som kundtjänst får eller som säljare stöter på ute hos kunderna.- Gör en egen undersökning bland befintliga kunder över vad de vill ha svar på.- Använd verktyg som Buzzsumo för att ta reda på vilka artiklar som får mest engagemang och spridning inom ditt ämne. Det är detta människor vill läsa mer om, och inom dessa ämnen du ska rikta in din innehållsmarknadsföring.
  • Locka - ge inte svaret direktEtt vanligt misstag är att rubriker ger för mycket information och besvarar hela frågan. Du vill locka in läsaren för att läsa om lösningen.Nedan följer ett exempel.Skriver du exempelvis om privatekonomi så kan en rubrik se ut på följande sätt.- Hur du sparar pengar till pensionen genom att skapa en månadsbudgetI detta fall ges svaret på frågan redan i rubriken. Varför skulle läsaren då klicka sig vidare?Om du istället skriver rubriken så här:- Hur du sparar pengar till pensionen när du lever lön till lön.Där är du specifik med vem den riktar sig till och du bjuder in till att läsa om din lösning som är en månadsbudget. En riktig klickmaskin helt enkelt.
  • Stjäl med finess Har du enligt punkt 1 tagit reda på vad dina läsare är intresserade av och som håller dem vakna om nätterna men har svårt att komma på en rubrik själv? Det enklaste sättet att få inspiration genom att titta på hur andra har gjort. Vad har lyckats och vad fungerar för en liknande aktör eller kanske en aktör i ett annat land.Gör en twist och du har en perfekt rubrik.

Introduktion som bekräftar intresset

När du väl har fått läsaren att öppna inlägget och ska börja läsa, gäller det att de kommer igång direkt och att du får läsaren att bli fängslad. Ju längre de läser desto svårare är det att avbryta.

  • Kort och koncist.Öppna med en kort paragraf som är lätt att läsa igenom och som gärna ger en snabb överblick över vad som skall komma i inlägget.Det gör att läsaren kommer igång snabbt och vill komma vidare i texten.
  • Ge ledtrådar om lösningenGe en liten försmak på att lösningen kommer och att den är värd att ta del av.
  • Tänk på vem du skriver tillNär du arbetar med innehållsmarknadsföring och sätter tonen för blogginlägget är det viktigt att det är riktat och skrivet på ett sådant sätt som uppskattas av läsaren. Ska det verkligen vara akademisk upplagd text eller vill dina läsare ha en text som är lite lätt och trevlig? Se det från din läsares perspektiv, hur skulle du vilja ha ett blogginlägg?

Få fram budskapet på ett lätt sätt

Har du kommit så långt att du satt en riktigt intresseväckande rubrik och en inledning som bekräftat intresset, så är det nu dags att få fram med budskapet.För att skapa en läsargrupp som vill komma tillbaka månad efter månad och läsa mer av vad du har att dela med dig av, gäller det att överträffa förväntningarna.

  • Var övergenerösMånga är rädda för att dela med sig öppet i t.ex. blogginlägg och guider med resonemanget att om all information redan ges, varför ska läsaren köpa tjänsten/produkten som du säljer?Verkligheten är att om du inte delar med dig fullt ut så kommer inte läsaren/ potentiella kunden få en bra uppfattning om ditt företag och din produkt. En del av strategin bakom innehållsmarknadsföring är även att ge tillräckligt med värde så att din läsare får förtroende för dig, och därefter litar på det du säger, gör och säljer.Så håll inte tillbaka, var så generös med tips och information du kan.
  • Skapa konstpauser i blogginläggetPrecis som när du håller ett föredrag är det viktigt att ha konstpauser eller breaks i blogginlägg. Det gör att det inte känns lika tungt att läsa och personen orkar gå igenom ett helt blogginlägg.Se till att skapa underrubriker som gör avbrott i brödtexten. Addera gärna grafik, bilder eller video för att hålla koncentrationsförmågan uppe.Att använda radbrytning ofta gör det även lättare för läsaren att ta sig igenom ett blogginlägg.
  • Chockera läsarenIdag när det finns oerhörda mängder content att välja mellan är det viktigt att sticka ut. Du behöver skapa en vinkling eller ett påstående som särskiljer sig från mängden.Vad finns det för modeller som är standard men som man kan se på genom att använda ny information eller ett annat perspektiv? Vad vet du som de flesta andra inte vet?Du behöver inte lägga till chockerande information bara för att, men du måste genuint försöka hjälpa läsaren.
Hur man skriver ett attraherande och engagerande blogginlägg-keep-it-simple

Avslutning som inspirerar

Nu har vi kommit till den sista delen. Nu gäller det att du avslutar stort och får läsaren att känna att tiden att läsa inlägget har gett värde.

  • Inspirera och motivera dina läsare.Har du presenterat massor med användbar information vill du nu att de ska få full nytta av informationen. Se till att inspirera och motivera läsaren att komma igång och börja praktisera lärdomarna.Ge ett litet pep-talk. Vi alla vet att det behövs när man ska ge sig ut på djupt vatten och prova något nytt.Var öppen och ärlig med att det inte kommer vara lätt, men att det inte är omöjligt och förhoppningsvis leder till förbättring.
  • Addera ingen ny informationNär du kommer till en avslutning eller sammanfattning ska all information redan ha blivit presenterad och då ska ingen ny information tillkomma i avslutningen.Att lägga till ny information i avslutningen skapar också en sämre upplevelse för läsaren. Tänk att du tittar på en film och under sista 5 minuterna så dyker en helt ny karaktär upp, vilket bara blir förvirrande för läsaren.

Kom igång med att skriva riktigt engagerande och attraherande content redan idag.

Vi har nu gett våra tips och steg för steg guide till hur du kan komma igång med din innehållsmarknadsföring. Det tar tid att skriva ett blogginlägg och det kommer inte vara lätt att få bollen i rullning. Men vill du bli riktigt bra på att skriva blogginlägg så är dessa tips och steg en bra grund.Det handlar om att du ska avsätta tid och energi. Då kommer du definitivt fixa det!
Lycka till.


LADDA NED  PERSONASMALL

Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte