Blogg
Marketing Automation

Hur mycket tid tar det att jobba med Marketing Automation?

Initialt tar det relativt mycket tid att bara komma igång och börja jobba med Marketing Automation. Det är svårt att säga en exakt siffra då det handlar om vilken ambitionsnivå du har. Många tror att det räcker att skaffa ett Marketing Automation system och sen är det klart. Det stämmer tyvärr inte.

Se det istället som något som kommer ta tid och kraft i början men som sedan är menat att underlätta och effektivisera ert marknadsföringsarbete. Detta blir möjligt då ni automatiserar fler olika delar som ni troligtvis har skött manuellt tidigare. Förutom att ni effektiviserar er marknadsföring kommer ni även att underlätta för era säljare.

Tanken med Marketing Automation är att fläta samman marknads- och försäljningsfunktionen så att ni blir ett mer synkat team för att gemensamt kunna nå era mål.

Med hjälp av ett Marketing Automation system kommer ni kunna följa era leads på deras köpresa fram tills att de blivit kunder och sedan effektivt jobba med merförsäljning efteråt.

Om du vill lära dig mer om Marketing Automation kan jag rekommendera dig att läsa denna artikel: Värdet av Marketing Automation

7 tips innan ni börjar jobba med Marketing Automation:

  • Skaffa ett system som passar just era behov (många köper oftast för stora system där många funktioner ej används)
  • Se till att det går att integrera med era befintliga system alternativt kan ersätta dem
  • Välj gärna ett system som har båda CRM och Marketing Automation. Eller att Marketing Automation systemet enkelt går att integrera med ert nuvarande CRM 
  • Se till att det ingår implementering och integrering eller att den hjälpen går att få så slipper ni ta in dyra konsulter i efterhand
  • Se även till att mallar skapas som ni själva kan använda och duplicera när ni vill skapa nya funnels och workflows. Om du vill veta vad en funnel är får du gärna läsa detta blogginlägg: Vad är en funnel?
  • Tänk på att det kommer behövas en hel del content för att ni skall kunna lyckas med er Marketing Automation långsiktigt. 
  • Gå gärna via en byrå som kan hjälpa er när ni stöter på patrull. Det kommer göra så att arbetet flyter på smidigare.

Vårt bästa tips är att börja i mindre skala för att sedan växla upp sakta men säkert. Det gäller även att få ombord alla på företaget när det kommer till er Marketing Automationresa. Det kommer underlätta en hel del. Sätt ihop ett litet team förslagsvis en från marknad, en från sälj och en från ledningen. Om Marketing Automation görs på rätt sätt finns det stora möjligheter att skapa fler varma leads till säljarna och en bättre möjlighet att analysera alla aktiviteter och sedan på sikt kunna se ROI för allt arbete med Marketing Automation. Tex kommer ni kunna se om en affär kom från antingen LinkedIn, SEO eller Google Ads. Utifrån detta kan ni sedan bestämma vart ni skall lägga era marknadsföringspengar.

Se Marketing Automation något som blir en del av ert arbetssätt. Det kommer ta en hel del tid i början men sedan kommer det spara er tid och förhoppningsvis generera fler affärer. Du kommer även få en tydligare bild över vad era insatser ger och kommer därmed kunna leverera bättre rapporter och analyser till ledningen.

Om du vill ha hjälp att komma igång med Marketing Automation eller vill bolla något är du varmt välkommen att göra det med oss. Du kan boka en kostnadsfri konsultation nedan eller testa att chatta med oss.

Boka ett möte med oss

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte