Blogg
Content Marketing

Vad är egentligen värdet av en bloggpost?

Värdet av en bloggpost är troligtvis större än du anar. Många har bara fått berättat för sig att det är bra att ha en blogg på sin hemsida och att den sedan skall fyllas med massor av blogginlägg. Detta är ju såklart väldigt bra men vad är egentligen värdet av en bloggpost och vad kan man göra mer med den förutom att publicera den på sin blogg?

Olika namn istället för en blogg

En blogg kan ha många namn så som Kunskapsbank, Nyheter, Inspiration, Kunskap, Nyheter. Det som gör dem alla till en så kallad blogg är att de är fyllda med information som i bästa fall uppdateras kontinuerligt med content i form av text, bild och eller film. För enkelhetens skull kommer vi fortsättningsvis använda oss av ordet blogg men om ni stöter på någon av de andra benämningarna så vet ni att det är en blogg som det handlar om.

Bloggande är en stor del av content marketing och SEO

Att skapa blogginlägg som är kunskapsspridande och engagerande är såklart kanonbra för de som går in på er hemsida. Det skapar förtroende och hjälper kunderna i sin beslutsprocess och kundresa. Förutom att skapa blogginlägg är det väldigt viktigt att tänka på SEOn för att bloggen skall kunna driva så bra och relevant trafik från sökmotorerna som möjligt. Enligt experterna står content för ca 70% av att riktigt bra SEO-arbete.

Hur skapar jag SEO-anpassade blogginlägg?

För att dina blogginlägg skall genererad ett så bra resultat som möjligt krävs det att de indexeras rätt och högt på tex Google. För att göra detta finns det like olika knep för att lyckas. Till att börja är det väldigt bra att börja skriva blogginlägg utifrån vilka olika situationer era kunder brukar befinna sig i och hur ni skulle kunna lösa dessa utmaningar. Detta kallas för situationsanpassat content. Ett exempel på en titel och ett tema för ett blogginlägg kan tex vara ”Hur blir jag bättre på att leda mina anställda?”. Detta skulle kunna vara en klassisk situation som en person skulle kunna söka svar efter på tex Google.Om ni inte redan har gjort detta är det en mycket god idé att ta fram en sökordsanalys där ni får reda på vilka sökord är bäst att använda i era texter utifrån vad ni erbjuder och vad era potentiella kunder söker på. Ett bra gratis verktyg för detta är www.kwfinder.com. Här kan ni söka på de sökord ni tror är bäst för er och även få förslag på liknade sökord som andra också söker på. När ni har tagit fram denna sökordanalys vet ni vilka sökord ni skall använda i era texter och på hemsidan.

Hur långa bloggar ska jag skriva för att lyckas?

När det kommer till att få en så bra placering i sökresultatet som möjligt handlar det bland annat om att få tex Google att inse att ditt innehåll är riktigt bra. En sak som Google mäter är hur länge en person stannar på en sida. Och hur får du då en person att stanna så länge som möjligt på er hemsidan? Jo du fyller den med långa, utbildande och engagerande texter samt fylla på med inbäddade videos. På detta sätt får ni personer att läsa länge och där med stanna länge. Vi har som regel att skriva texter som är minst 1000-1500 ord om inte länge.Det gäller även att skapa en så bra SEO-anpassad metabeskrivning (den korta texten som syns i sökresultatet) som möjligt så att en person väljer att klicka på just er länk. Tex så kanske ni har lyckats hamna på placering 7 på Google vilket är bra. Sedan så kanske ni har en riktigt bra och lockande metabeskrivning som gör att fler klickar sig vidare in på er hemsida. Detta kommer Google känna av och därmed lyfta er placering då det känner att ert blogginlägg är mer relevant.Så få användarna och att både klicka på er länk i sökresultatet och även få dem att stanna länge på sidan. 

Vad kan jag använda mina blogginlägg till?

Så förutom att publicera era blogginlägg på er blogg eller nyhetssida kan ni använda dem till massor av saker.

  1. När du kontinuerligt tar fram blogginlägg från du helt plötsligt massor av bra innehåll att fylla era sociala medier med. När du publicerat ett nytt blogginlägg på er blogg så är rekommendationen att dela det på sociala medier också. På detta sätt skapar ni på sikt trovärdighet hos era potentiella kunder, följare och direkt trafik in till er hemsida.
  2. Ni kan även använda era senaste blogginlägg för att skicka ut till era prenumeranter av ert nyhetsbrev varje vecka eller månad. På detta sätt gör ni er påminda utan att vara för säljiga.
  3. Sedan så kan era säljare använde allt content för att börja jobba med Social selling på ett effektivt och strukturerat sätt.
  4. Ni kan använda blogginläggen för att utbilda nya medarbetare. Be den nya anställda läsa alla blogginlägg så kommer hen snabbt vara upp to speed.
  5. Om alla anställda tex skriver 1 blogginlägg varje månad om sitt specialområde så bygger de på sikt upp ett större förtroende samt att personen i fråga lyfts fram på ett effektivt sätt.
  6. Att skriva blogginlägg och utbilda andra är lärorikt och kan vara en kompetenshöjande del i era medarbetares vardag.
  7. Vidareutbilda era befintliga kunder så att merförsäljning blir ett naturligt steg i kundresan. 

Sammanfattning om vilket värde blogginlägg ger dig!

Sammanfattningsvis vill jag säga att blogginlägg är så mycket mer än bara ett blogginlägg. Att börja skriva blogginlägg ger er väldigt mycket fler möjligheter som kommer hjälpa er i ert marknadsföringsarbete.Om du känner att ni inte har möjlighet att hinna med all produktion av content får du gärna höra av dig till oss på Contitude. Vi är experter på detta och hjälper ofta våra kunder med allt ifrån att skriva blogginlägg till SEO.

 

 Boka ett möte med Contitude

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte