Vad är Growth Hacking?

Growth hacking är en alternativ form av marknadsföring som uppstått som ett resultat av den snabba tekniska utvecklingen på senare år. Tack vare möjligheterna att samla in information om potentiella kunder och analysera denna information är det möjligt att hitta de mest relevanta sätten att marknadsföra sitt företag på.Detta sker med hjälp av verktyg som Google Analytics, UX-metoder och sökmotoroptimering. I den här artikeln kommer vi titta närmare på vad growth hacking är och hur det kan vara användbart för ditt företag.

Growth hacking vs. traditionell marknadsföring

Traditionell marknadsföring har ofta utgått från en marknadsföringsbudget. Frågan har varit: hur mycket pengar har vi som vi kan lägga på marknadsföring i år? När svaret har kommit har det handlat om att spendera pengarna på ett kreativt sätt i kanaler som når ut brett.Problemet med traditionell marknadsföring är att det är svårt att följa upp hur framgångsrika satsningarna är. Hur vet vi att vi verkligen når vår målgrupp med vår reklamfilm? Hur kan vi mäta att den varit framgångsrik? Vi kanske får fler kunder och säljer mer, men kan vi verkligen vara säkra på att det beror på att vi investerat i en dyr reklamfilm?

Growth hacking innebär ett helt annat tillvägagångssätt. Grunden i growth hacking är att samla in information, analysera den, följa upp och förändra insatserna. Det handlar om ett prövande förhållningssätt där enbart de framgångsrika recepten behålls - allt annat skalas bort. Tack vare modern webbteknologi är det relativt enkelt att veta hur lyckad en satsning har varit.Det krävs ingen stor budget för att arbeta med growth hacking och fokus ligger på ökad tillväxt. Det handlar om analytiska, kostnadseffektiva, kreativa och innovativa metoder för att växa så mycket som möjligt med så små medel som möjligt. Kort sagt: growth hacking är modern marknadsföring med fokus på konkreta resultat.

Hur kan vi arbeta med growth hacking?

Hur går det då till, rent konkret? Growth hacking handlar om att lära känna sina kunder och potentiella kunder, att kunna följa deras beteende och dra slutsatser. Det handlar också om att kunna experimentera på ett kreativt sätt för att förbättra mötet med kunden under hela kundresan. Tack vare snabba iterationer så är det möjligt att göra detta på ett effektivt sätt..Genom små optimeringar skapas sammantaget en stor effekt. Processen innebär systematiska tester baserade på vettiga hypoteser som sedan följs upp. Nyckeln här är att faktiskt implementera sina idéer. Det handlar om att skära ner på allt väntande och diskuterande och att istället göra.Nu ska vi titta närmare på några verktyg och metoder som är bra att börja med för den som vill starta upp sitt arbete med growth hacking.

Google Analytics och Growth Hacking

För det första bör ni bekanta er med Google Analytics. Genom att sätta upp bra förutsättningar för att analysera era besökares beteende på er webbplats har ni en god grund för att skapa riktade insatser som går att följa upp och utvärdera. Det kan handla om att se hur många av era besökare som stannar en viss tid på webbplatsen, hur många som tecknar sig för ert nyhetsbrev eller hur många som beställer en viss produkt.Genom att se hur era kunder hittar till er webbplats, vilka som faktiskt handlar och vilka som inte gör det kan ni hitta svar på frågor kring var ni ska göra era marknadsföringsinsatser och hur dessa ska vara utformade.LADDA NED SNABBA  GOOGLE GUIDEN

UX-metoder och Growth Hacking

Att arbeta med UX-metoder är avgörande för att skapa en bra upplevelse för kunden. Growth hacking handlar i hög grad om att upptäcka kundernas förväntningar och behov och att tillgodose dessa för att skapa en ökad tillväxt. Genom att arbeta med UX-metoder kan ni skapa en resa för kunder från det första besöket till konvertering som överträffar kundens förväntningar.UX-arbete sker ofta i korta sprintar för att snabbt kunna göra förändringar och testa hur nya gränssnitt förändrar kundernas beteenden. Kombinera UX med Google Analytics och ni har kommit en bra bit på vägen!

Sökmotoroptimering och Growth Hacking

Till sist har vi området sökmotoroptimering och Google Ads. Här handlar det om att skapa webbplatser med sökmotoroptimerat innehåll som drar till sig organisk trafik. Området är en hel vetenskap i sig men det finns en hel del enkla knep att börja med för den som känner sig ny på området.Genom att skapa relevant, unikt och intresseväckande innehåll riktat direkt till era målgrupper kan ni öka trafiken till webbplatsen. Genom att arbeta med Google Analytics och UX-metoder ser ni till att ta hand om era nya besökare på bästa sätt.LADDA NED SEO  GUIDEN 2022

Growth hacking för start-ups

Traditionell marknadsföring har fortfarande en viktig roll att spela, inte minst för större företag som långsiktigt behöver bygga upp sitt varumärke i förhållande till konkurrenterna. För små företag och start-ups kan growth hacking vara det bästa alternativet. Det krävs ingen stor marknadsföringsbudget för att arbeta med growth hacking och fokus ligger på att kund och förbättrat resultat, inte på att långsiktigt bygga upp ett varumärke.De flesta som arbetar med growth hacking gör det i team. Det är svårt att hitta en guru som behärskar alla delar inom growth hacking. Snarare handlar det om att hitta experter inom de olika områdena som kan komplettera varandra och tillsammans utgöra en stark enhet. Ett kompetent team inom growth hacking ska gärna innehålla specialister inom Google Analytics, SEO och SEM, UX, sociala medier och webbutveckling. Boka ett möte med Contitude

Kom igång med growth hacking idag

Det behöver inte vara svårt att komma igång med growth hacking. Kanske har ni redan någon inom företaget som har arbetat med Google Analytics eller UX-metoder? Avsätt lite tid för den personen och bygg upp kompetensen inom organisationen. En fördel med growth hacking är att det går att arbeta i liten skala, bygga upp något långsamt och i takt med att resultaten börjar komma skala upp verksamheten. Så vänta inte, sätt igång idag!LADDA NED SEO  GUIDEN 2022 Boka ett möte med Philip

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Din ansökan har blivit mottagen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte