Blogg
Marketing management

Vad behöver man inför en mässa?

Mässor är lysande tillfällen för att exponera både varumärket och nya produkter, knyta nya kontakter, få inspiration och naturligtvis att sälja. Nyckeln till en lyckad mässupplevelse är att vara bra förberedd. Här är några goda råd och saker att tänka på för dig som vill sticka ut från mängden av utställare, få maximal exponering, och locka till dig många intresserade besökare som leder till möten och affärer.

Gör en planDet första man behöver inför en mässa är en strategi. Vad är syftet med att ställa ut? Exponera och lyfta varumärket? Lansera en ny produkt eller tjänst? Öka förståelsen för din verksamhet och hur man använder dina produkter? Hitta nya kunder inom en ny målgrupp? Syftet med varför man ställer ut påverkar allt från vilket material du behöver och monterns utseende till hur du bemöter besökarna. Med en bra plan i bakfickan blir det lättare att ge ett enhetligt intryck som sticker ut i mängden.Skaffa marknadsföringsmaterialOavsett om du är där för att exponera en produkt eller varumärket så behöver du material för att få ut ditt budskap. Större material som vepor, affischer och skyltar syns på håll och lockar besökare. Det större materialet bör ha bilder som syns tydligt och raka enkla budskap. Använd dem för att locka. När besökarna sen är framme vid montern kan du använda trycksakerna (och naturligtvis dig själv) för att ge detaljerna.När man ser sig omkring på en mässa så ser man papperskorgar fulla med bortslängda broschyrer. Spara gärna de påkostade broschyrerna till de besökare som stannar till och pratar och visar intresse. Tryck upp en enklare och billigare flyer med huvudpunkterna i ditt budskap som alternativ att trycka i händerna på förbipasserande.En lockande monterEn monter är mer än bara ett bås där du och ditt marknadsföringsmaterial står – den är en representation av ditt varumärke och ditt budskap. Tänk en design som är intresseväckande och enhetlig. Att färg och design går igen i montern, trycksakerna och utställarnas klädsel ger ett proffsigt och sammansatt intryck som gör det lättare att skapa förtroende och nå ut med budskapet. Komplettera gärna marknadsföringsmaterialet med rekvisita och prylar som känns spännande och väcker nyfikenhet. Det kan vara allt från sköna länsfåtöljer som får besökarna att sitta ned till en bur med en pratglad papegoja, så länge det finns en naturlig koppling till ditt budskap.Låt montern tala till alla sinnen. Utöver vepor, affischer och skyltar går det att jobba med ljud, bildskärmar, video, modeller, demoversioner av produkter etc. Och inte att förglömma någonting ätbart som lockar dit besökare och får dem att stanna och smaka, vilket ger dig ett toppentillfälle att prata med dem en stund.Saker att komma ihåg:

  • Ladda upp med visitkort. Den digitala revolutionen till trots är visitkort fortfarande ett viktigt nätverkandeverktyg.
  • Belysning. En väl upplyst monter ser varm och välkomnande ut, och gör budskapet lättare att se på långt håll.
  • Teknisk backup. Om din presentation bygger på en video eller en demo på en laptop är det inte roligt om tekniken havererar första dagen och du står utan alternativ.
  • Giveaways. Gåvor gör besökarna mer vänligt inställda till att stanna och lyssna.
  • Ett gott humör. Snygga och proffsiga trycksaker och en uppseendeväckande monter hjälper inte om det står en trött surkart där och skrämmer bort besökarna. I slutändan är det alltid du som säljer och skapar kontakter.

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte