Blogg
Content Marketing

5 tips för att skapa engagerande content

Om du hittat denna artikel har du säkert redan läst på lite kring digital marknadsföring och insett att engagerande innehåll på din hemsida är oerhört viktigt.Har man skapat bra och attraherande content (första delen i en inbound marknadsföring strategi) behöver man få till det engagerande innehållet så att besökarna stannar och engagerar sig i ditt företag. Engagerande innehåll och attraherande content behöver inte vara olika typer av innehåll utan kan vara samma blogginlägg, men det är några viktiga delar som behöver finnas med.

Behöver inte vara dyrt med engagerande innehåll

Att skriva engagerande innehåll behöver inte vara dyrt utan kan till och med vara billigt. Fastställer du bra ämnen, och funderar igenom vilka sökord som du vill få med så behöver det inte ta så lång tid att få ned de rader text som behövs. Om tiden är problemet så kan man alltid lägga ut copyn på en byrå, vilket inte behöver vara dyrt om man har en bra specifikation. Det viktiga är att komma igång! Förhoppningsvis kommer detta blogginlägg ge dig möjligheten att komma igång redan idag.

I detta blogginlägg kommer vi ge 5 tips på hur du kan komma igång med att skapa engagerande innehåll som får ditt content att stå ut och förhoppningsvis generera engagemang. Plus ett extra tips.- Involvera dina läsare- Bli datadriven- Inkludera grafik, bild eller video- Håll det kort och enkelt- Behåll fokus- Extra tips: Avsluta stort!

Involvera dina läsare

det säger sig självt att om du ska skriva engagerande texter så är det viktigt att involvera dina läsare och inte enbart stolpa upp information.Ett lätt sätt att göra det är att skriva direkt till personen du vill ska läsa innehållet. Oavsett hur du har definierat din målgrupp så är läsaren en person och du som skribent ska tala direkt till läsaren. Det ideala är om du kan få läsaren att känna att du förstår personens problem och verkligen känna sig delaktig i artikeln eller blogginlägget. Att ställa frågor får läsaren att tänka efter och får texten att kännas mer som en diskussion snarare än en informativ lektion.Tipset är att försöka hitta problem som du delar med dina läsare och besvara dina egna frågor så märker du själv tydligt om det är en engagerande och givande text.

Bli datadriven

sannolikt har du redan börjat skriva lite content som en del i en innehållsmarknadsföringsstrategi och det finns lite artiklar eller blogginlägg som du redan har publicerat på din blogg/hemsida.Då har du redan nu en bra grund för att bli datadriven och därifrån kunna hitta engagerande content. Det är bara att titta på statistiken! Vilka inlägg har fått flest läsare och fått flest att stanna? Genom att gå igenom dessa texter kommer du hitta en bra grund till vilket typ av innehåll som engagerar just dina besökare.

Inkludera grafik, bild eller video

Bara med hänsyn till spridning i sociala medier och SEO så bör det finnas minst en bild till varje blogginlägg / artikel. Att publicera engagerande content utan någon typ av grafik, bild eller video blir ofta tungt för läsaren att ta sig igenom och känns rent av tråkigt.För att se till att läsare tar in informationen på bästa sätt är det viktigt att ha andra element än bara text då alla människor tar in information på olika sätt. Det ger också mer unikt innehåll som är lättare att komma ihåg.Studier visar också att grafik, bild eller video ökar lusten att läsa ditt content och skapar därmed mer engagemang. Enligt en undersökning från Hubspot visar det sig att färgat visuellt innehåll ökar intresset att läsa texter med 80 %!

Håll det kort och enkelt

Enligt en rapport från Statistc Brain läses endast i genomsnitt 28% av 593 ord på en webbsida. Det betyder att det är otroligt viktigt att välja sina ord rätt och ge informationen som eftersöks snabbt.Då läsare online inte har samma tålamod att läsa artiklar online som att läsa en bok, gäller det att hålla ned sitt content så mycket så att läsaren inte ger upp. Samtidigt behöver det vara långt nog att fängsla och hålla en röd tråd.Att försöka hålla sig till korta meningar, paragrafer och stycken hjälper.

Behåll fokus

På samma spår som punkt 4 så vill du att läsaren ska stanna kvar. Håll dig därför till ämnet du satt. Att ha en liten agenda i början av bloggen kan också hjälpa för att få läsaren att följa den röda tråden och veta vad personen ska förvänta sig.Håll dig till huvudämnet helt enkelt!

Extra tips: Avsluta stort

Se till att få ut det mesta av ditt engagerande content och använd de sista raderna till att summera ihop den övergripande idéen. Gör det du kan för att göra den minnesvärd och var lite kaxig så att läsaren läser hela inlägget och blir engagerad.

Börja skapa engagerande content idag!

Vi hoppas att du med hjälp av dessa snabba tips kan komma igång med att skapa riktigt vasst engagerande innehåll till din hemsida/blogg. Vad är det egentligen som stoppar dig från att skala upp din digitala marknadsföring och få fler leads?Som Audrey Hepburn sa ”Nothing is impossible, the word itself says ’I’m possible’!”Nyfiken på att läsa mer om hur engagerande content ligger till grund för en lyckad inbound marketing strategi läs då vårt inlägg ” Behövs Inbound Marketing verktyg för att implementera en digital strategi?”Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte