Ska du ställa ut på en eller fler mässor den närmaste tiden?
Att ställa ut på mässor är en av flera bra strategier för att sprida sitt budskap, bygga varumärke, träffa befintliga kunder och skapa nya och spännande affärer.Förutom att ha en intresseväckande och snygg monter med riktigt glada och utåtriktade personer i så behöver man marknadsföra sitt deltagande. Det man historiskt har gjort för att försöka fånga besökarens uppmärksamhet är att annonsera i mässkataloger, mässmagasin, nischade hemsidor, vepor i entréerna, flyers, sponsrade seminarier med mera.
Dessa vägar är såklart en bra väg att gå men det kan i många fall vara svårt att veta exakt vad det givit och innebära en ganska kostsam investering. Det kan även vara stor konkurrens att vara med och annonsera i ett mässmagasin eller i en mässkatalog. Det är därför viktigt att hitta nya vägar att synas på för att maximera mässbesöket.
Hur sticker jag ut på mässan?
Tack vare den nya tekniken och tack vare att alla människor idag har hela världens information bara en ärmlängd ifrån sig har vi nu möjligheten att sprida vårt budskap på ett helt nytt sätt. Med hjälp av sociala medier kan vi nu rikta vårt budskap mot ett specifikt område. Tex till alla som besöker en specifik mässa.
Våra beteenden har ändrats och vi som individer har väldigt ofta ett behov av att hela tiden hålla oss uppdaterade om vad som händer på alla sociala plattformar. Detta innebär att oavsett om vi är på jobbet, på en mässa eller någon annanstans så kollar vi våra sociala medier när vi har en liten stund över...oftast på morgonen, vid lunch och på eftermiddagen.
Med hjälp av en väldigt nischad och riktad annons på tillexempel Facebook kan du nå alla som befinner sig på en mässa eller i närheten av ett mässområde. I denna annons kan du välkomna personer till din monter och även erbjuda de något av värde om de kommer förbi på en kaffe. Man kan även göra det möjligt för den potentiella besökaren att via annonsen öppna en chatt i messenger för att direkt börja prata med en säljare som står i montern.
Via chatten kan man då till exempel bestämma en tid för kaffe eller ställa en fråga innan man väljer att besöka montern. På detta sätt betalar du endast för att nå de personer som redan är på mässområdet eller i närheten av mässområdet. Ni kan även mäta exakt hur många som har klickat på annonsen och ni kan även fråga era besökare när de kommer till montern hur de har hittat er.
Att rekommendera skulle vara att ha någon from av kampanjkod i annonsen som besökaren måste visa upp för att få ta del av ett erbjudande.Då detta sätt att synas på är ganska nytt så kommer också konkurrensen vara mindre och där med kommer resultatet vara bättre. En till föredel är att det är väldigt kostnadseffektivt till skillnad från tryckta annonser eller skyltar i entrén på mässan.
Förutom att synas under mässan är det viktigt att synas innan mässan!
Nu har vi gått igenom en hel del om att synas under mässan för att locka fler och rätt besökare till montern. Utöver detta är det otroligt viktigt att man har en bra digital marknadsföringsstrategi redan innan mässan. Detta är väldigt viktigt eftersom att ca 60% av alla köpbeslut tas redan innan man tar kontakt med en säljare.
Hur tas köpbeslut idag?
Det är bara att se till sig själv innan man tar ett köpbeslut. Det vi oftast gör är att surfa runt på google eller annan sökmotor för att ta reda på vilka produkter som finns, vilka leverantörer som finns och hur hjälpsamma de verkar vara och till vilket pris. I detta skede fattar vi tycke för de företag som beskriver hur de kan hjälpa dig som kund och ger dig tips och trix för att till exempel kunna effektivisera något. Oftast delar det företag som du bestämt dig för att kontakta väldigt mycket kunskap och ger dig därför väldigt mycket förtroende.
Hur ska jag göra för att dyka upp i sökresultatet i olika sökmotorer?
Det absolut bästa sättet för att ditt företag skall dyka upp i sökmotorerna är att skapa mycket content i from av text. Vår bästa rekommendation är att skapa en bloggsida eller nyhetssida där ni skriver om de utmaningar och behov ni hjälper era kunder med. Fokusera alltid mer på att skriva om hur hjälper era kunder och inte så mycket om hur fantastiska ni är och era produkter/tjänster är.
När ett företag delar kunskap och pratar om hur de hjälper sina kunder så skapas ett stort förtroende och den potentiella kunden känner sig trygg med att ta en första kontakt. Om ni även skall ställa ut på en mässa som är några månader bort skulle vi även rekommendera er att skriva detta i era texter. Gärna nämna mässan med namn. På detta sätta kommer även era texter att synas när någon söker på mässans namn eller på mässans namn i kombination med en tjänst eller produkt de söker.
Oftast planerar en potentiell kund sitt mässbesök innan mässan. Detta göra oftast genom söka runt på nätet för att ta reda på vilka företag som erbjuder en specifik tjänst eller produkt samt att vilka mässor de är med på. Om ni då har skrivit om hur ni hjälper era kunder och vilka mässor ni ställer ut på så har ni större chans att de hamnar på just på er hemsida därmed också planerar in en träff med er på mässan.
Gör mässbesöket till en succé!
Om ni kombinerar digital marknadsföring i form av content i kombination med att annonsera i sociala medier under mässan har ni goda möjligheter att göra ert mässbesök till en succé! Det fina med denna strategi är även att ni kan mäta resultatet och exakt vad det har givit er.
Stort lycka till på mässan!
Klicka gärna på någon av dessa länkar om du vill veta om digital marknadsföring eller content marketing :-)
Glada Hälsningar
Team Contitude