Blogg
Content Marketing

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett mycket användbart verktyg från Google som hjälper dig att se vilka sökord ni syns i Google´s sökresultat. Ni kan även se vilken placering ni har i sökresultatet på Google. Tack vare Google Search Console kan ni få en bra överblick av de sökord ni syns på och vilka ni inte syns på.

Varför är Google Search Console så bra?

Google Search Console är väldigt bra på många olika sätt då det hjälper er att hålla koll på hur ni presterar i Googles sökresultat med olika landningssidor och sökord. Du kan tex se hur många som har sett er sida (exponeringar) i Googles sökresultat och hur många som har klickat sig vidare (klick) in på er hemsida samt vilken genomsnittlig placering ni har på Google för ett specifikt sökord.

På bilderna nedan ser du först hur det ser ut när du klickar på ett specifikt sökord som ni syns på i Google. På bilden under ser du vilken sida en person har hamnat på när de i vårt fall har Googlat på ”marknadsplan”. Vi kan se hur många som har sett vår sida i sökresultatet (exponeringar) och hur många av dem som valt att klicka sig vidare (CTR = Click through rate) in på vår hemsida.

Bild 1.

Vad kan jag se i google search console

Bild 2.

Bra att hålla koll på är att Google Search Console presenterar sina resultat med två dagars fördröjning och att det är möjligt att se historisk data 16 månader tillbaka.Det finns idag i beta version realtids data från Google Search Console men den är inte 100 % tillförlitlig ännu.

Vad kan jag använda Google Search Console till?

  • Google Search Console hjälper dig att se hur er hemsida syns på Google.
  • Du kan se vilken typ av trafik som hemsidan får från Googles sökresultat.
  • Du får reda på vilka möjligheter som finns för att förbättra er sökmotoroptimering (SEO) 
  • Du kan hantera olika typer av säkerhetsproblem och så kallade bestraffningar från Google.
  • Du kan begära snabbare indexering för olika sidor genom manuell hantering. 
  • Du kan lägga in en XML sitemap genom Google Search Console så att Google lättare kan läsa av innehållet på er hemsida.

Se vilka sökord som en viss sida syns på via google sökningar. Ofta dyker fler sökord upp som man inte trott att man skulle indexeras för.

Om du inte har satt upp Google Search Console ännu så beskriver vi här hur du kan lägga till din domän i Google Search Console.

 

Fler riktigt bra funktioner i Google Search Console!

Google Search Console har massor av olika funktioner som hjälper dig att göra er hemsida ännu bättre rustad för att synas på Google. De viktigaste funktionerna är:

  • Översikt: Översikten i Google Search Console visar dig vilka sidor som är indexerade (dvs synliga på Google) och vilka som inte syns längre samt olika varningar och fel på dessa sidor. Du kan även se varför en sida tagits bort på grund av att de tex inte finns kvar eller att sidan har en Canonical URL (kanonisk länk) som är ett sätt att visa Google att liknande URL:er faktiskt är en och samma URL. Detta är extra viktigt för hemsidor som tex har innehåll och olika produkter som är tillgängliga från en mängd olika webbadresser. En Canonical URL gör att innehåll som är duplicerat (samma innehåll som återfinns på flera olika platser) inte påverkar din ranking (dvs din placering på Google) samt att din länkning fungerar i förhållande till rätt sida på din webbplats.
  • Resultat: Resultatdelen i Google Search Console ger dig en överblick och bild över hur er hemsida har presterat i Googles sökresultat över tid. Du kan välja att se tidsintervall från 7 dagar upp till 16 månader. 16 månader bakåt i tiden är max. På sikt kommer du även kunna se i realtid vad personer söker på för att hamna på er hemsida.Du kan se antal klick, antal exponeringar (antal gånger ni har visats i Googles sökresultat), CTR (Click-Through-Rate)och genomsnittligt position i Googles sökresultat. Du kan även se analyser hur den organiska trafiken fungerar vad avser era landningssidor, typ av enhet och ursprungsland. Här finns det med andra ord många delar att se närmare på.
  • Webbplatskartor (sitemaps): En webbplatskarta (sitemap) är en karta över alla sidor som finns på en hemsida (domän). När du lägger till en sitemap så berättar du för Google vilka sidor som finns på er domän. Alla hemsidor borde ha en sitemap för att göra det lättare för Google att hitta rätt bland alla undersidor på er hemsida. I denna del av Google Search Console kan du lägga till adressen för hemsidans sitemap. Detta är en mycket viktig och bra funktion.
  • Användbarhet på mobila enheter: När det kommer till användarvänlighet så är detta mycket viktigt för Google. Detta för att de som tidigare nämnts alltid sätter användarna i fokus. Det borde ni som företag också alltid göra. Då kan du se hur er hemsida presterar både i mobilen, på paddan och på deskopten. Det kan handla om att tex texten är för liten eller att knapparna är för små eller att objekt ligger för nära varandra.  Detta är mycket viktiga saker att ha full koll på.
  • Hastighet: I denna avdelning kan du se hur snabb er hemsida är. Även här sätter Google användarna främst. Om du har en hemsida som laddar snabbt kommer Google premiera detta då det kommer innebära att användarna får sin information snabbare. Om er hemsida är långsam kommer det innebära att användare kommer gå tillbaka och välja en annan hemsida i sökresultatet. Detta är därför också mycket viktigt att ha koll på i Google Search Console.
  • Länkar: I Google Search Console får du en lista över alla externa och interna länkar som Google har hittat och som är länkade till er hemsida. Denna del av Google Search Console kan användas för att förbättra internlänkningen på er hemsida.
  • AMP (Accelerated Mobile Pages): AMP är en funktion som går att lägga till och som är till för att hjälpa att visa sidor på en hemsida och få dem att ladda ännu snabbare. Eftersom många hemsidor i dag är fyllda med tunga grafiska element, videos, annonser etc så tar det ibland lång tid för vissa sidor att ladda.Med hjälp av AMP kan du välja så att vissa sidor laddar fortare. Exempelvis sidor med mycket text är extra bra att använda detta för. Värt att ha koll på är att sidorna med AMP blir väldigt avskalade då vissa delar av designen tas bort. Nedan kan du se på bilden hur det ser ut om man har AMP påkopplat på en sida i sökresultatet.
  • Manuella åtgärder:Under manuella åtgärder i Google Search Console kan du se om din hemsida bryter mot Googles riktlinjer på något vis. Detta kan leda till ”manual action” och att du plockas bort från sökresultatet. På denna sida ser du om det finns några manuella åtgärder som utförts och om du behöver rätta till något.
  • Säkerhetsproblem:Google tar alltid säkerheten på största allvar och i Google Search Console kan du se om det finns eventuella säkerhetsbrister på din hemsida. Såklart också värt att ha full koll på.

Sammanfattningsvis så har vi nu igenom de viktigaste delarna att ha koll på i Google Search Console och hur Google Search Console fungerar. Vill du lära dig ännu mer om Googles egna analysverktyg så rekommenderar jag dig att ladda ner vår snabba Google Guiden genom att klicka nedan:

 

LADDA NED SNABBA  GOOGLE GUIDEN

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte