Blogg
Content Marketing

Starta en företagsblogg och få fler affärer

Ja, det är helt sant att med hjälp av en företagsblogg kan du skapa fler affärer till ditt företag.Först och främst ska vi reda ut vad vi menar med företagsblogg.

Vad är en företagsblogg?

Ofta när vi tar upp förslaget att starta en företagsblogg för någon som är ny inför konceptet att blogga så tänker de direkt på de klassiska privatbloggarna. Det är inte det vi är ute efter här! En företagsblogg bör i de flesta fall inte ha fokus på vad ni på företaget ätit till frukost eller vilka kläder som nyligen köpts in till garderoben.En företagsblogg är en plats på er hemsida där du på ett smart sätt kan dela kunskap med dina potentiella kunder.Det behöver inte alltid kallas blogg på hemsidan utan kan kallas: inspiration, nyheter, kunskap, idéer eller liknande. Det som dock ska vara gemensamt är att fler blir informerade om ditt företag och faktiskt får ett värde av att läsa det innehåll som du producerar.

Varför ska du ha en företagsblogg?

Anledningen till att du ska ha en företagsblogg och faktiskt satsa på att den ska bli bra är att det är ett nytt sätt att marknadsföra sig. Det grundar sig i att inbound marketing blir ett mer och mer effektivt sätt att nå ut till nya kunder.
Digitalt skifte som förändrat spelreglerna

För 10 – 20 år sedan var det upp till en säljare att informera och hjälpa kunder att hitta nya produkter och tjänster och uppsökande försäljning var till och med uppskattat av kunder. Idag när all information man behöver kan fås genom ett knapptryck och en snabb sökning via sökmotorer har inköpare/potentiella kunder en helt annan möjlighet att hitta nya lösningar på egen hand och de kan fördjupa sig i de nya produkterna och tjänsterna. Detta leder till att det oftare är kunden som tar kontakt med en säljare än tvärtom. Enligt Google så initieras 91 % av alla B2B köp via en sökning i en sökmotor. Den statistiken säger en hel del om hur sättet att sälja har förändrats. Det innebär också att det ofta är kunden som är bättre påläst på produkten/tjänsten som den vill köpa än vad säljaren är. Detta på grund av att säljaren i många fall har flertalet produkter i sin portfölj medan kunden är inriktad och har fördjupat sig i den enskilda produkten/tjänsten som de vill köpa.
Läs mer om inbound marketing i blogginlägget ”Vad är inbound marketing”
Genom att publicera riktigt bra innehåll på en företagsblogg kommer potentiella kunder, framtida anställda och övriga intressenter att hitta ditt företag och förhoppningsvis engagera sig i ditt innehåll.När intressenterna sedan är redo för att köpa in de tjänster/produkter som du säljer eller ska byta jobb kommer ditt företag redan vara top of mind.Detta tar givetvis tid och många säljprocesser tar 9-12 månader i B2B världen och därför är det viktigt att underlätta säljprocessen för både säljare och köpare.Det tar tid att träffas och presentera dig och ditt företag. Kan du genom att förkorta processen där du är involverad genom att intressenten redan har grundläggande kunskaper om dig och ditt företag kommer det att leda till att du och ditt företag blir mer effektivt och kan stänga fler affärer.

Du får ett extra ben som hjälper dig att stänga affärer

Vi brukar ofta använda liknelsen att du har möjligheten att skaffa dig ett extra ben som du kan springa med när du startar din resa med digital marknadsföring.Målet med digital marknadsföring och att skapa en företagsblogg är att ditt företag ska få fler kvalificerade leads. Ni generar fler besökare som lär känna dig och ditt företag och förhoppningsvis även konverterar till MQL (Marketing Qualified Lead) genom ett formulär eller genom att ha laddat ned t. ex ett whitepaper.MQL:er kan du fördela till dina säljare som med högre precision kan kontakta personer och företag som är närmare ett avslut och dessutom redan känner till ditt företag.Anledningen till att vi använder liknelsen med ett extra ben är att du inte ska lägga ned outbound marketing, t.ex. cold calling, nätverksträffar mm. Outbound marketing är det andra benet och för att kunna springa så behöver du två ben!

Vilka typer av blogginlägg ska du skriva?

Det finns massor med olika typer av blogginlägg som du kan skriva och det är ofta bara fantasin som sätter gränserna. Grundregeln är att det ska vara RELEVANT för din målgrupp.Om du säljer profilpennor är det t.ex. inte så relevant för din målgrupp vad du åt till frukost idag. Men det är mycket relevant att veta hur mycket varumärkesbyggandet underlättas genom att ge profilpennor till kunder eller vilka pennor som är mest använda bland exempelvis jurister. För att få fler tips på hur man skriver blogginlägg som attraherar och engagerar så kan du läsa ett annat av våra blogginlägg som fördjupar sig kring detta ämne (se följande länk Blogginlägg som attraherar och engagerar)

Sammanfattning

Att skapa en företagsblogg kan hjälpa dig att få ett extra ben att springa med för att du och ditt företag ska kunna nå sina mål.Det handlar i grund och botten om att skapa innehåll som ger dina potentiella kunder något av värde. Då kommer du och ditt företag att hittas i sökmotorer och varma leads är såklart lättare att bearbeta än kalla leads.
LADDA NED MALL FÖR  MARKNADSPLAN

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte