Blogg
Digital marknadsföring

De 9 bästa digitala marknadsförings­verktygen som är gratis

Det finns en uppsjö av verktyg som hjälper dig att bli en bättre marknadsförare. I detta blogginlägg tipsar vi på Contitude om de bästa marknadsföringsverktygen som är gratis.

Googles egna marknadsföringsverktyg

Google Analytics 4, Google Search Console och Google Tag Manager är nästan ett måste för alla seriösa digitala marknadsförare. Alla dessa verktyg är helt gratis och relativt lätta att implementera på er hemsida.

Google Analytics 4 (GA4)

Google Analytics 4är det mest välkända av verktygen och där kan du samla in statistik kring vad besökare på din hemsida gör, hur de har hittat dig samt lite information om vilka de är. Du kan t.ex. se hur många besökare som kommer från Sverige eller i vilken ålderskategori de sannolikt är. Det går även att hitta information om vilken sida de besöker flest gånger och vilken sida de stannar på längst. Vill du lära dig mer om GA4 får du gärna spana in vår prisvärda kurs här!

Google Search Console

Google Search Console är ett verktyg som samlar in data från sökningar på Google där din sida visas. Du kan hitta information om vilka söktermer du syns på (exponeras för), hur många som klickar på ditt resultat och din genomsnittliga position på just den sökfrasen. Vi använder ofta Google Search Console för att få inspiration om vad besökare är intresserade av för ämnen. Vill du veta mer om Google Search Console så har vi ett fullt inlägg endast om det här: Vad är Google Search Console?

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) är ett verktyg som implementerar kod på din hemsida. Genom Google Tag Manager så är det lätt att lägga till pixlar från Facebook eller sätta upp händelser som du vill mäta på din hemsida. Om du vill veta hur många som klickar på en specifik knapp på din hemsida så är GTM rätt marknadsföringsverktyg att använda för att mäta just det. Då kan du även sätta upp det som en konvertering i Google Analytics för att mäta vilken typ av trafik eller vilken typ av person som genomför konverteringen.

Hotjar

Hotjar är ett verktyg som används av digitala marknadsförare för att exakt se hur en besökare rör sig på webbplatsen. Genom att implementera en liten kod på den egna hemsidan så kan du via Hotjar se exakt hur besökaren rör musen över hemsidan, var de klickar eller hur de scrollar. Det går även att få upp en Heatmap över en specifik sida så du vet var de flesta klickar, eller hur långt de i genomsnitt scrollar eller hur de rör musen.

Ofta går det snabbt att dra slutsatser kring vika delar av er hemsida som behöver utvecklas. Hotjar är gratis i en första version men har möjligheten att uppgradera till en liten kostnad. För de flesta små och medelstora företag räcker dock gratisversionen ganska långt.

HootSuite

HootSuite är ett digitalt marknadsföringsverktyg fokuserat på att hjälpa till med sociala medier. Genom HootSuite kan du publicera på flera sociala medier samtidigt utan att behöva logga in på varje ställe. Du kan även schemalägga inlägg i framtiden så att du kan lägga en plan för vilket content du ska sprida framöver utan att behöva lägga upp nya poster varje dag.

Precis som Hotjar så har HootSuite en gratisversion som räcker ganska långt för små och medelstora företag. Men om du har fler än 3 sociala mediekanaler så behöver du uppgradera din HootSuite.

Mailchimp

Mailchimp är i grund och botten ett emailmarketing verktyg som är perfekt för dig som behöver ett verktyg för att skicka ut nyhetsbrev eller andra typer av emailutskick. Det finns färdiga email-mallar som går att använda direkt och där du endast behöver byta ut text och bild för att få något som ser riktigt bra ut.

Som alltid med email marketing så ska du använda det med måtta och inte ”spamma” dina kunder, medarbetare eller potentiella kunder. Självklart ska du också hålla koll på GDPR-reglerna när du skickar email. Håller du dig till dessa regler så finns det faktiskt undersökningar som visar på att email marketing ger högst ROI av alla typer av marknadsföringsaktiviteter, till och med bättre än SEO som ligger tvåa.

Mailchimp är helt gratis för upp till 2000 mottagare. Behöver du nå fler mottagare så behöver du uppgradera till ytterligare en nivå men för de flesta så räcker 2000 mottagare.

Ubersuggest

Ubersuggest är ett SEO verktyg som hjälper dig att analysera din egen hemsida men även hur svårt det är att ranka på olika sökord. Ubersuggest har varit helt gratis fram till nyligen då de börjat med prenumerationstjänster som kostar. De har dock sagt att de kommer öppna upp mer och mer fritt så att det fortfarande går att få bra värde från gratisversionen.

Jämfört med de SEO verktyg som finns på marknaden idag så är Ubersuggest fortfarande bra som gratisversion och förhoppningsvis ännu bättre snart igen.

Screaming Frog SEO Spider Tool

Screaming Frogs SEO Spider Tool är ett bra verktyg för att förstå sig på en hemsida bättre från en sökmotors perspektiv. Det är en sk. ”webbplatscrawler” där gratisversionen ger dig möjlighet att genomsöka 500 sidor på din hemsida, vilket gör att du kan analysera resultatet och hitta förbättringsmöjligheter och åtgärdspunkter. Screaming Frog hjälper dig med andra ord att samla in viktig data för er SEO så att ni kan fatta väl grundade beslut. Här är tre exempel på saker du kan göra med hjälp av Screaming Frog:

  • Hitta brutna länkar (404) som du sedan kan exportera och adressera rätt
  • Analysera titlar, metabeskrivningar och metatitlar. Detta gör att du kan se vilka sidor som saknar detta och vilka som är för långa eller för korta samt vilka som är duplicerade.
  • Skapa webbplatskartor för att göra det enklare för sökmotorer att crawla

Screaming Frog SEO Spider Tool är helt klart ett användbart verktyg för dig som vill förbättra er SEO.

LinkedIn - Ads Library

LinkedIn Ads Library, en ny funktion som LinkedIn har lanserat för att underlätta för annonsörer att få en överblick över andra företags annonser på plattformen. Om du vill lära dig mer om Ads Library får du gärna läsa den här. I den förklarar vi vad LinkedIn Ads Library är, hur det fungerar, och vad det innebär för marknadsförare som vill hålla koll på konkurrenter och hämta inspiration från andra annonser. Dessutom kommer vi att diskutera fördelarna och nackdelarna med denna funktion samt ge några praktiska tips om hur man kan utnyttja den på bästa sätt.

Canva - design- och presentationsverktyg

Med Canva kan du enkelt designa vad du vill, tack vare ett stort utbud av kostnadsfria mallar, foton, teckensnitt och mycket mer. Verktygets användarvänliga dra-och-släpp-redigerare gör det enkelt att förverkliga dina idéer, oavsett om du är nybörjare eller erfaren designer. Du kan också smidigt dela dina skapelser med ett enda klick. Canva erbjuder en rad fördelar, inklusive möjligheten att arbeta tillsammans med andra i realtid och snabbt publicera eller skriva ut dina designer. Det finns en gratis version av Canva som du kommer ganska långt på. Här kan du läsa mer om det.

Vi på Contitude använder alla ovan verktyg och vill du ha hjälp med att ta reda på vilka verktyg just du behöver så kontakta oss gärna så ger vi dig gärna råd.

Vi hjälper även B2B företag att skapa marknadsapparater som driver försäljning. Om du är intresserad av att höra mer om det får du gärna kontakta oss.

Kontakta oss så berättar vi mer!

"Tack vare samarbetet med Contitude har vi kunnat skapa en effektiv sälj och marknadsfunktion som skapar fler intäkter till bolaget"
Robert Conzato
VD - Headhuntingbyrån Closers

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte