FAQs

Find Answers to Your Questions

Inbound Marketing

Vad är Inbound Marketing?

Motsatsen till outbound marketing.

Läs detta blogginlägg för att fördjupa dig i informationen.

Vad är inbound marknadsföring

Begrepp

Vad är Agil Marknadsföring?

Agile marketing eller agil marknadsföring är ett arbetssätt där du använder och analyserar data för att anpassa dina marknadsaktiviteter löpande.

Vad är en Funnel?

En Funnel är en automatiserad process som attraherar besökare på din webbplats, engagerar dem, konverterar dem till leads och sedan automatiskt bearbetar dem tills de är redo för ett eventuellt köp.

Läs mer om vad en Funnel är här.

Vad är ett White Paper?

Ett White Paper är oftast en djupare rapport eller guide i PDF-format som går att ladda ned i utbyte mot din mejladress. Genom att erbjuda ett White Paper för dina potentiella kunder har du en möjlighet att skapa lite varmare leads som säljarna sedan har möjlighet att bearbeta.

Läs mer om White Paper här.

Vad är Evergreen Content?

Evergreen content är innehåll som skapas som kan fortsätta vara relevant över lång tid. Evergreen kan direkt översättas till evigt grön på svenska och syftar till något som är evigt.

Läs mer om Evergreen Content här.

Vad är ett A/B Test?

A/B test syftar till att testa två versioner av något, en A version och en B version. Detta för att ta reda på vilken av de två versionerna som fungerar bäst. Man använder sig av A/B test på hemsidor.

Läs mer om A/B Test här.

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation syftar ofta på själva systemet som används för att bearbeta leads men handlar i stora drag om det flöde som ett företag skapar för bearbetning av en person eller potentiell kunds beteende online. Marketing Automation genomförs ofta för att kunna se över hela kundresan och hjälpa få insikter om hur de kan leda kunden vidare i köpresan.

Vad är Paid Social?

Paid Social syftar på annonser genom sociala medier. Det brukar delas upp i organiska inlägg och sponsrade inlägg. Organiska inlägg är de som läggs upp och som sponsras för att spridas. Paid Social syftar på de inlägg som antingen sponsras eller som skickas ut genom sociala medier som en annons.

Vad är CTR?

CTR står för Click Through Rate och är en siffra som visar hur många som har klickat på exempelvis en annons. Det visas som en procentuell andel och du ser hur många som har klickat sig vidare utan alla som har sett annonsen. Click Through Rate är relevant när du ska titta på hur väl en annons presterar.

Vad betyder PPC?

PPC står för Pay Per Click och syftar till betald annonsering. Begreppet är ett sätt att mäta resultat av sina annonser och man tittar då på vad kostnaden för ett klick är. Det kan vara priset du betalar per klick både på en annons via Google Ads eller via sociala medier.

Vad är content?

Content betyder innehåll och syftar på allt som du fyller din hemsida och dina sociala medier med. Det kan vara både text, bild och video.

Vad är SEM?

SEM står för Search Engine Marketing. Till skillnad från SEO som handlar om organisk marknadsföring berör SEM betald marknadsföring.

När du gör en sökning i en sökmotor får du oftast upp annonser bland dina resultat. Annonserna är Search Engine Marketing, eller sökmotormarknadsföring på svenska.  

Läs mer om hur du kan jobba med SEM här.

Vad är SEO?

SEO står för search engine optimization som på svenska blir sökmotoroptimering.

Den korta förklaringen är att SEO innebär arbetet som påverkar dina resultat i en sökmotors sökning, dvs placeringen av din hemsida när du t.ex. använder dig av sökmotorn Google och googlar ditt företagsnamn.

Läs mer om vad SEO är här.


Vad är growth hacking?

Growth hacking är en alternativ form av marknadsföring som uppstått som ett resultat av den snabba tekniska utvecklingen på senare år. Tack vare möjligheterna att samla in och analysera information om potentiella kunder är det möjligt att hitta de mest relevanta sätten att marknadsföra sitt företag på.

Detta sker med hjälp av verktyg som Google Analytics, UX-metoder och sökmotoroptimering.

Läs mer om vad growth hacking är och hur det kan vara användbart för ditt företag här.

Vad innebär impressions?

En impression är när en person exponeras för ditt budskap eller varumärke. Det kan vara en annons, logotyp eller bara ett omnämnande i något sammanhang.

Impressions mäts ofta i sociala medier och betyder i det sammanhanget att någon har sett ditt inlägg eller annons i den kanalen.

Läs mer om impressions och om det är ett relevant mätetal här.

Vad är Account Based Marketing?

Account Based Content handlar om att ta fram rätt innehåll och budskap som är anpassat efter respektive beslutsfattare.

Det är en marknadsföringsmetod som går ut på att annonsera direkt mot beslutsfattare med situationsanpassat innehåll med målet att skapa intresse och engagemang.

Läs mer om Account Based Marketing här.

Vad är Social Selling?

Social Selling är en långsiktig och tidskrävande försäljningsmetod som bygger på att du är uthållig och metodisk. Fördelen är att du slipper ödsla tid på “kalla samtal” och istället kan fokusera på potentiella kunder som verkligen är intresserade av det du och ditt företag gör.

Social försäljning handlar om att skapa och underhålla relationer på sociala medier för att bygga upp ett förtroende som på sikt leder till ökad försäljning.

Läs mer om vad Social Selling är här.

Vad är Content Marketing?

Content är en del av innehållsmarknadsföring även kallad Content Marketing.

Det blir allt viktigare att skapa bra innehåll för att nå ut i bruset av allt content som skapas. Kvalitativt innehåll belönas av sökmotorer genom att indexeras och rankas högt i samband med internetsökningar. Besökarna får även en bättre kundupplevelse när innehållet på din hemsida är genomtänkt och engagerande.

Läs mer om Content Marketing här.


Vad är Outbound Marketing?

Outbound Marketing är en metod för uppsökande marknadsföring. Det ses generellt som marknadsaktiviteter där du inte vet om personen som nås av annonsen eller aktivt letat efter den tjänst eller produkt du erbjuder. Det är du som initierar kontakten med din potentiella kund.

Läs mer om skillnaden mellan Outbound Marketing och Inbound Marketing här.

Vad är Inbound Marketing?

Inbound Marketing eller Inbound marknadsföring är en marknadsföringsmetod för att få leads att komma till dig istället för att du ska söka upp dina potentiella kunder.

Inbound Marketing går ut på att attrahera, engagera, konvertera och omhänderta besökare så att de konverterar till kunder.

Läs mer om Inbound marknadsföring här.

Vad betyder CTA?

CTA står för Call to Action och är en uppmaning att agera. På hemsidor kan det vara bland annat en knapp med texten ”Boka möte” eller en länk om att läsa mer. Det viktiga är att dina CTAs tydligt berättar vad som händer när besökaren klickar. På så sätt kan du effektivt vägleda användaren genom hemsidan.

I det här inlägget kan du bland annat läsa om hur du optimerar dina CTAs.

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte