Blogg
Content Marketing

Innehållsmarknadsföring - stäng fler affärer

Innehållsmarknadsföring är en marknadsföringsstrategi som ska resultera i att du genererar fler leads men även stänger fler pågående affärer. I grund och botten handlar innehållsmarknadsföring om att skapa relevant innehåll, t.ex. bloggar, poddar, videos, mm, om ämnen och frågor som är relevanta för din kund att ta reda på svar kring.
Uttrycket innehållsmarknadsföring kommer från det engelska uttrycket “Content marketing”.
I denna artikel kommer vi djupdyka i denna strategi och se hur den fungerar i praktiken samt gå igenom lite tips på hur du kommer igång.


Varför ska du arbeta med innehållsmarknadsföring? 

Det korta svaret är att du kommer kunna få fler leads och stänga fler affärer med hjälp av denna strategi. Innehållsmarknadsföring handlar om att utbilda potentiella och befintliga kunder samt bygga ett förtroende. Skapar du riktigt bra innehåll som kunder hittar när de letar svar på sina frågor så kommer kunden bygga upp ett förtroende för dig. På samma sätt som att du läser denna artikel och lär dig om innehållsmarknadsföring och i samma veva förhoppningsvis känner att vi på Contitude har bra förståelse för de strategier vi arbetar med. I en drömvärld här så kommer du i en förlängning sedan att kontakta oss på Contitude när du ska börja arbeta med innehållsmarknadsföring.
Men det är inte enbart i en första kontakt som relevant och bra innehåll hjälper dig att stänga fler affärer. Det är precis lika viktigt när en dialog med potentiell kund redan är etablerad. Efter en initial dialog med en potentiell kund är det vanligt att kunden gör en vidare research. Om kunden i det stadium också hittar till ditt relevanta och givande innehåll kommer det bygga ännu mer förtroende och sannolikheten att du stänger affären ökar. Du kan även använda det innehåll som skapats i säljprocessen, skicka med det i uppföljningsmail, använd det i offerter eller bara referera till det i säljmöten. 


Innehållsmarknadsföring i praktiken

Innehållsmarknadsföring handlar som ovan nämnt om att skapa innehåll som är relevant för potentiella och befintliga kunder i de olika faserna kunden befinner sig. Innehållet i sig skiljer sig därför när det kommer till ämnen och hur djupgående innehållet ska vara beroende på var i kundresan en kund är. 

Tidigt i kundresan är det mycket lätt utbildning och informationsinnehåll som behövs. Detta gäller framför allt om den tjänsten eller produkten man säljer är etablerad. T.ex. så är SEO (Sökordsoptimering) ett etablerat koncept och en term som man känner igen. Den första biten av information som man vill ta reda på om man ska arbeta med SEO kan då t.ex. vara “vad är SEO”, “Hur arbetar jag med SEO”, “hur kommer jag igång med SEO”, mm.  Detta är typiska exempel på top of funnel innehåll. 

När du väl har tagit reda på det blir de frågor man vill ha svar på mer konkreta och mer jämförande och fokus på kostnader.
Frågor man vill ha svar på då kan vara; “skillnaden mellan SEO och SEM”, “vad kostar SEO”, “jämföra SEO byråer”.
I sista stadiet av en kundresa så brukar man ofta vilja ta reda på vad som kan gå fel och försöka försäkra sig om att man tar rätt beslut och då kan frågor man vill ha svar på vara; 

“vanliga problem med SEO”, “inga resultat SEO”, “bästa och sämsta SEO byrån”.
För dig som ska arbeta med innehållsmarknadsföring behöver därför identifiera dessa typer att frågor som potentiella kunder har och matcha ditt innehåll till de olika stadierna.
Sedan spelar det faktiskt ingen roll vilken typ av innehåll det är du skapar så länge det är anpassat efter din målgrupp. Om din målgrupp endast gillar att läsa längre artiklar ska du skapa text, och på samma sätt anpassa till video om det är så din målgrupp tar till sig information.
I en perfekt värld och där det inte finns några begränsningar i budget eller resurser så bör allt innehåll både finnas som text, ljud och video :). Men det handlar om en övervägning kring var du får mest ut av dina aktiviteter. 

Vanliga missar med innehållsmarknadsföring

Ofta kontaktar marknadschefer oss och berättar att de inte fått något resultat av deras innehållsmarknadsföring och behöver hjälp. I de flesta fall så har då marknadschefen gjort ett bra jobb när det kommer till att skapa innehåll men missat steget i hur de potentiella kunderna ska hitta till innehållet. Innehållet kommer inte att generera leads eller affärer om ingen kan hitta det. Därför behöver innehållet nå ut till de potentiella kunderna på något sätt. Detta kan uppnås t.ex. genom att en kombinerad SEO strategi där innehållet som skapas också optimeras utefter specifika söktermer. Det är en strategi som vi på Contitude ofta rekommenderar då SEO över tid presterar bättre än betalda annonser. SEO är dock en långsiktigt strategi så om du vill ha resultat av ditt innehåll snabbare så behöver du arbeta med någon form av betald annonsering också. Betald annonsering är extra viktigt om du producerar mycket innehåll med ljud, t.ex. podcasts men även video behöver ofta en hel del annonsering för att komma igång. 

Innehåll anpassat för experter

En annan vanlig miss är att innehållet som skapas endast är anpassat för experter inom ämnet. Du som marknadschef har såklart bättre kunskap inom det område som ditt företag är verksamt inom och det finns såklart specialister inom företaget. Ofta blir det dessa specialister som får gå igenom och korrekturläsa innehåll inom deras expertområde. Då blir det ofta en konflikt för marknadsföraren och specialisten. Specialisten vill ha komplext vokabulär och förklara saker i detalj medan marknadsföraren vill att kunden ska förstå. Kunden är väldigt sällan djupare expert inom ett område än experten på företaget som kunden ska inhandla tjänster eller produkter från. Därför behöver innehållet vara mer lättförståeligt och gärna fokusera på vad kunden får för värde istället för att djupdyka inom teknisk specifikation.  

Lyckas inte du få någon effekt av innehållsmarknadsföring eller ska du precis komma igång? Ta kontakt med någon här på Contitude så kan vi hjälpa dig!

"Tack vare samarbetet med Contitude har vi kunnat skapa en effektiv sälj och marknadsfunktion som skapar fler intäkter till bolaget"
Robert Conzato
VD - Headhuntingbyrån Closers

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte