Blogg
Content Marketing

7 steg för att skapa en content marketing strategi

Att jobba med content marketing är inte alltid så enkelt som det låter. När du har bestämt dig för att komma igång med content produktionen kan det vara svårt att veta i vilken ände du ska börja.

En content marketing strategi kan beskrivas i sju steg:

  1. Definiera ett mål
  2. Fundera på syftet
  3. Mät resultaten!
  4. Hitta din målgrupp och håll dig till dem
  5. Ta reda på vad din målgrupp behöver
  6. Var effektiv vid produktionen
  7. Skapa en content kalender

Innan vi tittar närmre på varje steg ska vi börja med en grundläggande fråga. Nämligen värdet av content marketing.

Varför jobba med content marketing?

För att lyckas med din verksamhet behövs innehåll. Content marketing syftar på allt innehåll som du producerar och går ut med. Det kan vara texten på hemsidan, en företagsblogg, en Youtube-kanal där du publicerar informativa filmer eller dina sociala medier. Fundera på hur du själv letar upp information. Sannolikt startar det med en sökning i en sökmotor och detsamma gäller för din målgrupp. Du behöver därför se till att du syns i sökresultat för de som letar efter just din produkt eller dina tjänster. En uppdaterad hemsida och uppdaterade kanaler är ett effektivt sätt att visa sökmotorer att du är relevant och erbjuder värde för dina kunder. Med det sagt ska vi nu kika närmre på vilka 7 steg som krävs för att skapa en content marketing strategi.

1. Definiera ett mål

Definiera varför du ska jobba med content marketing. Svaret får inte vara för att content är bra att ha.Vill du driva trafik och generera leads? Är målet att bygga förtroende och en relation med din målgrupp? Vill du utbilda din målgrupp? Är målet att skapa en plattform som samlar svar på vanliga frågor?Se till så att du vet varför du producerar innehåll. Säkerställ att målet är i linje med verksamhetens övergripande mål. Är ni i en tillväxtfas eller fokuserar ni på att bygga varumärket? Beroende på vad ert företagsmål är behöver även målet med er content marketing strategi anpassas.

2. Fundera på syftet

Det produceras oerhörda mängder med content varje dag. För att sticka ut i mängden behöver du vara syftesdriven. Vill du skapa värde för dina kunder? Vill du tillhandahålla information som hjälper dina kunder? Vill du ha en stark relation med dina kunder? Svaret är förhoppningsvis ett rungande ja. Som sagt i det förra steget, att skapa content enbart för sakens skull kommer inte fungera. Det kommer lysa igenom och kommer inte uppfattas som genuint. Påminn dig själv om det verkliga syftet bakom innehåll – nämligen att motivera, hjälpa, informera, skapa mervärde och bygga en relation med din målgrupp. Med det i bakhuvudet kommer du vara i rätt sinnesstämning för att skapa värdefullt innehåll.

3. Mät resultaten!

Du kan skapa fenomenalt innehåll, men om du inte har mätverktyg på plats vet du inte resultatet av dina ansträngningar. Det är dessutom lättare att motivera en marknadsbudget när du svart på vitt kan visa upp positiva resultat. Du kan bland annat få konkreta siffror på:

  • Trafik som drivs in till hemsidan
  • Engagemang – hur många som interagerar med ditt innehåll
  • Konverteringar
  • Hur länge besökare stannar på hemsidan och hur många/vilka sidor de besöker

En fördel med content marketing är dess kostnadseffektivitet. När ett blogginlägg eller en video väl är publicerad så kommer den kunna fortsätta driva trafik så länge innehållet finns kvar. Produktionskostnaden blir då ganska låg för ett inlägg som kan driva trafik mer eller mindre i all oändlighet.

4. Hitta din målgrupp och håll dig till dem

Vi pratar ofta om hur viktigt det är med relevant content, men hur vet du vad som är relevant för din målgrupp? Jo, genom att veta vilka din målgrupp är. Det finns många teorier bakom hur du definierar din målgrupp och ett sätt är att titta på 3 olika nivåer.

  • Målgrupp: bred grupp av människor som har en gemensam nämnare. Exempelvis befintliga kunder som är intresserade av att köpa igen
  • Segment: mer nischad målgrupp där en grupp företag eller människor tillhör samma kategori. Exempelvis företag med 10-50 anställda eller de som är föräldralediga
  • Persona: en fiktiv person baserad på data om din målgrupp. Ses som en typisk person som köper din produkt eller tjänst. Exempelvis Marcus marknadschef eller Eva ekonomiansvarig.

När du definierar din målgrupp, kom ihåg att ta reda på vilka som faktiskt ingår, hur de beter sig och vad de behöver. Inte utifrån dig själv och vad som driver dig.Kom även ihåg att inte jobba mot för många målgrupper samtidigt. Håll dig till max 5 målgrupper, annars kommer du aldrig hinna skapa regelbundet content som passar alla målgrupper du försöker nå.

5. Ta reda på vad din målgrupp behöver

Du har definierat din målgrupp och vet vilka de är. Nästa steg är att ta reda på vad de verkligen behöver, vad som driver dem och vad de förväntar sig. Du behöver skapa content som passar de i din målgrupp som aldrig har hört talas om dig, de som behöver bygga mer förtroende och de som är nära ett köp. För att kunna skapa relevant content som passa de olika faserna som din målgrupp befinner sig i behöver du ta reda på vad din målgrupp letar efter, vilka utmaningar de har och vad de söker efter. Genom att använda verktyg som Google Search Console, Google Analytics, sökmotorerna själva och dina sociala kanaler kan du samla information om din målgrupp. Du kan ta reda på allt från hur de beter sig, hur de hittade till hemsidan, vilket typ av innehåll de interagerar med till deras intressen, andra företag och grupper de gillar och deras vanliga sökningar.

Kom ihåg att content inte ska hjälpa dig. Content ska hjälpa dina kunder. Du behöver därför se till så att du vet vad din målgrupp letar efter innan du börjar producera material.

6. Var effektiv vid produktionen

Contentproduktion är knepigt och tidskrävande. Det är lätt att tänka på att skriva ett blogginlägg eller spela in en video, men när du väl tar dig tiden försvinner ofta inspirationen helt.Vi förespråkar även att regelbundet skapa content, och att ständigt publicera mer content. Vi menar dock inte att det alltid måste vara nytt content. Återanvänd material. Skriv om ett ämne från en ny infallsvinkel. Ta samma ämne men anpassa efter en annan av dina målgrupper. Ta samma ämne och skriva både för den som är ny i ämnet och till den som vill ha mer djupdykande information. Publicera innehåll som dina kunder producerar och länka till dem. Ta ett stort ämne och bryt ner i mindre delar för att skapa fyra filmer eller inlägg istället för ett. Fundera igenom vilka frågor som du brinner för, som din målgrupp letar efter och som ditt företag löser. Se sen till att skriva om dessa frågor utifrån alla målgrupper och alla möjliga situationer som målgrupperna kan befinna sig i. När du har gjort detta kan du fundera på nya frågor och ämnen. Eller så återpublicerar du inlägg som du skrev för ett år sedan. Det går även bra att ta samma ämne och skriva om det med andra ord. Alla dina kunder kommer inte se allt du producerar. När du upplever att du har tjatat ihjäl dig har din målgrupp bara sett en liten del av materialet du har gått ut med. Content må vara billigt men det är inte gratis, se därför till så att du är effektiv med vad du har innan du börjar tänka nytt. Det vi vill säga är helt enkelt att du inte behöver uppfinna hjulet på nytt.

7. Skapa en contentkalender

Skapa strukturen för din content marketing strategi, så kommer produktionen vara lite lättare. Om du har en plan för året behöver du inte riskera att hemsidan inte uppdaterats på 3 månader, eller att du stress-skriver ett blogginlägg sista dagen i månaden.

  • Regelbundna aktiviteter: Händer det någonting särskilt varje månad som du ska skriva ett inlägg om? Håll koll på viktiga datum som påverkar dig. Om ni har exempelvis ett nyhetsbrev som går ut den 15e varje månad behöver innehållet vara klart tills dess.
  • Oregelbundna händelser: ska ni vara med på en mässa för första gången eller ska göra en ny lansering? Du kanske vill ha en midsommarkampanj eller haka på Black Friday? Ta med i planeringen så att du har koll i god tid.
  • Fyll i luckorna: när ovan är klart, känns någon månad tom? Planera in ett extra inlägg eller se om du kan flytta någonting.
  • Spara överflödet: Har du fler idéer som känns riktigt bra, men det finns helt enkelt inte utrymme just nu? Spara ner så att du kan plocka fram när du ska planera content nästa gång!

Följer du dessa steg borde du ha en tydlig plan för vadd du ska göra under året. Kom bara ihåg att följa alla sju steg istället för att hoppa direkt till content kalendern. Genom att följa alla steg får du dessutom hjälp och stöd när du planerar content för året.

Sammanfattning

Hemligheten bakom en riktigt vass content marketing strategi kan alltså beskrivas i sju steg:

  • Definiera ett mål
  • Fundera på syftet
  • Mät resultaten!
  • Hitta din målgrupp och håll dig till dem
  • Ta reda på vad din målgrupp behöver
  • Var effektiv vid produktionen
  • Skapa en content kalender

När du har gått igenom dessa steg är du redo att sätta igång med inte bara en content marketing strategi utan har även stöd för att börja med content produktionen.

Är du redo att sätta igång med att planera ditt content men vet inte hur du ska strukturera planen? Vi löser det.

Ladda ner vår mall för contentplanering gratis här nedan!

Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte