Blogg
Content Marketing

Vad är Account Based Content?

Account Based Content handlar om att ta fram rätt innehåll och budskap som är anpassat efter era respektive beslutsfattare.

Enligt Google så initieras 91% av alla köpbeslut med en internetsökning! 91%!

Tror du då att det är viktigt att synas där när era potentiella kunder söker efter det ni erbjuder?

Svar: JA! Många pratar idag om Account Based Marketing vilket går ut på att annonsera mot dina beslutsfattare med situationsanpassat innehåll som förhoppningsvis skapar ett intresse och engagemang.Utmaningen med Account Based Marketing är att det ofta går ut på att du skall annonsera i olika kanaler vilket innebär en kostnad i annonseringspengar. Vi rekommenderar ofta våra kunder att annonsera för att uppnå vissa typer av mål. Det som däremot är trixet är att så fort vi tar bort annonseringspengarna så slutar vi generera resultat. Därför tror vi på en mix av Account Based Marketing och Account Based Content.

Account based content jobassigner.com

Varför ska du satsa på Account Based Content?

I och med att Google har ett så stort inflytande och slagkraft när det kommer till att skicka sina besökare till rätt hemsidor borde vi faktiskt ta hänsyn till den ovanstående statistiken. Om du inte satsar på Account Based Content har du ingen möjlighet att synas i det organiska resultatet på Google och du kommer där med missa massor av potentiella affärer.

Hur gör jag för at börja jobba med Account Based Content?

Vi vet idag att Google älskar relevant och trovärdigt content (innehåll) av olika slag. Allt ifrån texter, bilder och videos etc. Google väljer att lyfta upp de hemsidor som bäst svarar på frågorna som användare ställer och letar efter när de gör en internetsökning. Därför är det otroligt viktigt att ni har tagit fram innehåll som hjälper era potentiella kunder att ta rätt beslut.Det som Account Based Content bygger på är att ni först och främst verkligen tar reda på vilka olika utmaningar och behov era olika beslutsfattare har. Sedan tar ni fram anpassat innehåll som svarar på dessa utmaningar och behov.

Ett tips är att sätta ihop ett team med sälj och marknad samt kundtjänst för att gå igenom all kundkontakt för att ta reda på så mycket som möjligt om era nuvarande kunder och potentiella kunder. Tillsammans tar ni fram en lista med utmaningar och behov som varje beslutfattare har.Innan ni gör detta är det en god idé att ni tagit fram personas så att ni ska veta hur ni skall kommunicera med dessa beslutfattare. Oftast är det flera personer inblandade i en större affär och alla triggas av olika saker i en tjänst eller produkt som skall köpas in. Tex så vill vissa ha mer teknisk information medans vissa vill veta vilka problem som inköpet kommer lösa och andra vill veta hur stor ROI investeringen innebär. Vissa vill ha enklare texter medan andra vill ha mer avancerade texter. Viktigt att ni anpassar innehållet efter era beslutsfattare. Ett tips är även att intervjua alla inblandade personer i en affär hos en befintlig kund för att ta reda på vad alla triggades av.

Om ni behöver hjälp med att ta fram era olika personas kan ni använda vår personasmall som ni hittar genom att klicka på knappen nedan!

LADDA NED  PERSONASMALL När ni tagit fram en serie med anpassat innehåll för era olika beslutsfattare i form av texter eller video så publicerar ni detta på er hemsida. För att ni skall maximera spridningen av innehållet så kan ni publicera en länk till ert content på tex LinkedIn, Facebook, Youtube eller i en kanal där ni tror att era beslutsfattare finns.

Om ni vill att ert content skall indexeras snabbare på Google rekommenderar jag er att läsa detta blogginlägg för att lära er hur man gör. Klicka här för att läsa vidare!

När ert innehåll har indexerats på Google är det förhoppningsvis synligt för era beslutsfattare när de söker efter information i början av köpresan.

Det är även viktigt att tänka på hela kundresan när ni jobbar med Account Based Content!

En sak är att leda era potentiella kunder till ett köpbeslut men en ännu viktigare del i det hela är den totala kundresan. Det är oftast där som de stora affärerna finns. Att tex sälja in ett system till en avdelning på ett bolag är såklart bra men att sälja in er IT-lösning till alla avdelningar och till en hel global företagsgrupp är ju att föredra. Eller? :-)

Hur anpassar jag mitt Account Based Content efter kundresan?

När en kund har blivit kund hos Er vad händer då? Är det flera personer på det bolaget som behöver bli medvetna om inköpet och vad det innebär för dem? Kanske finns det potentiell merförsäljning där som kommer upp till ytan bara ni informerar om hur resten av bolaget påverkas av affären som gjorts.

Den digitala kundresan jobassigner

En bra bild att följa är McKinsey´s modell på hur en kundresa kan se ut. Vi har gått igenom allting fram tills att själva köpet är gjort men sedan handlar det om att göra så att hela efterköpsprocessen är så smidigt och förtroende ingivande som det bara går.Det är på detta vis som vi skapar en förtroende och lojalitets loop (se bild) som gör att ni växer tillsammans med våra kunder över en lång tid. Det är i denna loop som ni vill hamna i med hjälp av Account Based Content som möjliggör en smidig och förtroendeingivande kommunaktion med alla era olika befintliga beslutsfattare och kommande beslutsfattare hos en kund.Här handlar det om att vara proaktiv och komma med innovativa lösningar som gör det möjligt för era kunder att bli ännu effektivare eller lönsammare. Om det team ni satt ihop med sälj, marknad och eventuellt kundtjänst kan lista alla olika behov och potentiella affärer hos en befintlig och potentiell kund kan ni redan idag börja skapa det innehåll som kommer kunna göra detta arbetssätt möjligt.

Vad ska jag sätt för mål för mitt Account Based Content?

Det är alltid viktigt att sätta upp mätbara mål för alla olika strategier inom digital marknadsföring. När det kommer till Account Based Content måste ni tänka långsiktigt.En av anledningarna till varför ni måste tänka långsiktigt är för att det tar tid för Google att ranka ert innehåll. Bara det kan ta mellan 3-6 månader.Sedan är det själva processen att få in en stor affär. Vill ni få in era drömkunder som har ett värde av X så kanske det kan vara lönsamt att låta det ta allt ifrån 1 år till 3 år att få in affären.

account based content analytics mäta mål

En bra idé är att utgå ifrån nuläget när det kommer till att sätta målen. Tex hur lång tid tar det för er att stänga en stor affär idag, hur många av era drömkunder besöker er hemsida, hur många av dem laddar ner något från er hemsida, hur många av era drömkunder jobbar ni med idag? etc.Utifrån detta sätter ni målen. Det är även viktigt att sätta delmål t.ex. hur många av de utvalda företagen lycka ni få till ett första möte med, ett andra möte och så vidare.Ett sista tips innan ni drar igång. Våga sticka ut, hitta er identitet och våga vara personliga och lite roliga i era kanaler om det är så ni ser på er själva.

Ingen vill jobba med ett grått tråkigt bolag utan personlighet och ingen kommer ihåg ett bolag utan en identitet (eller ja, kanske vissa men vill ni jobba med dem?)Viktigaste för mig när det kommer till affärer är att vara ärliga med vilka ni är och hur ni jobbar med era kunder. De kommande affärer som ni får in vill ni ju ska ligga i linje med vilka ni är och vilka värderingar ni har. Att påbörja ett samarbete med någon för att ni försökt att vara någon annan för att ni tror att det är så er kund vill ha det är fel. Det är lite som att hänga med en kompis som man inte gillar egentligen. Det blir inte genuint och kul i längden :-) Där av mitt tips gällande att våra vara er själva i alla er kommunikation.

Lycka till!
Och om du vill boka ett möte med mig är det bara att klicka på knappen nedan!
Boka ett möte med Contitude

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte