Blogg
Content Marketing

7 tips på hur du kan återanvända content

Att ha en bra contentplan innebär inte att du måste producera nytt innehåll hela tiden. Det handlar lika mycket om att ta till vara på det du redan producerat och att sedan maxa dess potential. Här har vi samlat 7 tips på hur du på ett effektivt sätt kan återvinna ditt content på olika sätt.

1. Länka till tidigare content

En av de enklaste sakerna du kan göra är att använda nytt innehåll för att driva trafik till ditt befintliga innehåll. Börja med dina gamla blogginlägg först och se om du kan hitta ett ämne som kan fungera som ett tillägg till det inlägg du skriver på just nu. Om du till exempel skriver en artikel om "Konverteringsoptimering som driver trafik" kan du länka ett gammalt inlägg som förklarar"Vad är konverteringsoptimering?". När du inkluderar en länk till ett gammalt inlägg i en ny artikel så är det viktigt att se till att det är relevant för läsaren. Och en sak till: glöm inte att uppdatera länkarna från dina gamla inlägg. Google uppskattar inte döda eller vilseledande länkar.Ladda ned din content planeringsmall här!

2. Låt statistiken prata

Det du vill göra genom att återanvända content är ju att frigöra mer tid för dig. Då är det också viktigt att inte slösa tid på att återanvända ”fel” content, alltså sådant som din målgrupp inte tycker är tillräckligt intressant eller värdefullt.Så hur vet du vilket content du ska återanvända? Jo, du låter statistiken prata! Har du till exempel några blogginlägg som sticker ut genom att de dragit extra mycket trafik? Eller kanske några inlägg i dina sociala kanaler som har gått ovanligt bra? Grattis! Då har du hittat det materialet du ska fokusera på.

LADDA NED SNABBA GOOGLE GUIDEN

 

3. Gör om tidigare content till ett annat format

Ett av det enklaste sätten att använda gammalt innehåll är att återskapa det i ett annat format. Det här innebär att du exempelvis tar ett eller flera blogginlägg och skapar infographics kring informationen i inläggen.Eller så tar du ditt populäraste podcastavsnitt och plockar ut citat och tips som du kan dela på sociala medier. Har du innehåll som håller hög kvalitet så går det ofta att göra om detta till många olika format för att på bästa sätt passa alla tänkbara kanaler.

4. Gör ett nytt inlägg av (och om) dina gamla inlägg

Som du märker så finns det mängder med tips och trix du kan använda för att klämma ut så mycket som möjligt ur allt content du producerar. Men det finns ännu fler knep att ta till! Ta dina mest lästa blogginlägg och gör en lista, eller skriv en sammanfattning av månadens/kvartalets/årets trender och spaningar.I inläggen listar du dina tidigare blogginlägg och skriver lite kort om vad varje inlägg handlar om. Det här kan sedan fungera som ett perfekt upplägg som du kan använda som ett återkommande inslag i exempelvis ditt nyhetsbrev eller din blogg.

5. Låt inte gammalt videomaterial ligga och skräpa

Har du massa videomaterial från webinars, reklamfilmer eller tutorials? Fundera över hur du kan återanvända det på bästa sätt. Du kan till exempel klippa ut delar ur en längre film och göra det till kortare klipp för att passa i dina sociala kanaler.Ett annat effektivt sätt att bygga upp en innehållsbank med massa content är att skapa GIF:ar av roliga/knasiga/coola delar av längre videoformat. På så sätt har du alltid rörligt material att dela i alla dina kanaler.

6. Gör om kundcase till videoformat

Har du lagt tid och resurser på att ta fram spännande kundcase som beskriver hur er produkt/tjänst har hjälpt en av era nöjda kunder? Eller har du ett gäng härliga testimonials från kunder? Perfekt! Då har du en riktigt bra grund att bygga vidare på och förvandla dessa till videoformat.Eftersom manuset är klart så är det bara att plocka fram filmkameran och låta de som redan uttalat sig få göra det även på film. Tänk på att det inte behöver krånglas till här, håll filmen kort och koncis då det du vill fokusera på är hur ditt företag har hjälpt just den här kunden.

 

7. Det tidlösa innehållet

Du kanske har hört talas om begreppet “Evergreen content”? Det brukar användas för innehåll som är tidlöst och det är något som du absolut ska se till är en del av din contentstrategi. Det kan vara innehåll kring ämnen som återkommer varje säsong, som recept på pepparkakor eller hur man binder en midsommarkrans.Eller så är det innehåll som besvarar ständigt aktuella frågor som “Vad är Content Marketing?”. Den här typen av content har en lång livslängd och fortsätter därför ge dig trafik till din webbplats under lång tid. Men glöm inte att optimera materialet då och då så att ditt tidlösa innehåll alltid är relevant och aktuellt.Hoppas du fått några riktigt bra tips på hur du kan få ut så mycket som möjligt av allt det värdefulla content som du producerar!
Boka ett möte med Contitude

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte