Blogg
Digital marknadsföring

Hur skriver jag en effektiv marknadsplan?

En effektiv marknadsplan skriver du genom att skapa ett levande dokument som är överskådligt och går att förstå snabbt. Planen ska vara praktisk att använda och gärna kunna komprimeras på en sida, exempel såsom till vem, budskap och plattform på delar som är relevanta att ha med i en marknadsplan.Behöver du hjälp att ta fram en marknadsplan?

Då kan du boka ett möte med oss så hjälper vi till!

Att skriva en marknadsplan kan ofta uppfattas som svårt och tidskrävande att skapa. De flesta marknadsplaner är dessutom väldigt omfattande och inkluderar fler delar än vad som egentligen behövs.

Det leder till att arbetet att ta fram en marknadsplan tar så lång tid att när den väl är färdig är det knappt någon som har tid att läsa igenom och ibland kan innehållet till och med inte längre vara aktuellt. Men det är slut på detta nu! I detta blogginlägg berättar vi hur du skapar en effektiv och användbar marknadsplan som får plats på en sida.I detta blogginlägg går vi igenom ett exempel på delar som är relevanta att ta med i en marknadsplan och något som går att komprimera till en sida.

Vi har grupperat det i rubriker enligt nedan och om du tycker att dessa delar skulle passa för en marknadsplan för dig så har vi även tagit fram en mall för en marknadsplan baserat på dessa delar. (länk till mallen här!)

  • Till vem?
  • Mitt budskap?
  • Media att använda för att nå ut?
  • Hur får jag leads?
  • Hur underhåller jag mina leads?
  • Hur konverterar jag mina leads till kunder?
  • Hur levererar jag en produkt i världsklass?
  • Hur ökar jag på värdet på en kund?
  • Hur uppmuntrar jag att kunder blir våra referenser och ambassadörer?

Till vem?

Oavsett om du vill utvecklas inom digital marknadsföring eller om du precis ska börja din företagsresa är detta en viktig fråga som du borde ställa dig själv.För att få riktig effekt av dina digitala marknadsföringssatsningar så bör du ta reda på vilken din målgrupp är.

Anledningen till det är att du kan rikta dina digitala satsningar mot endast denna målgrupp och därför slippa försöka nå de som inte är intressanta för din verksamhet.

Ofta pratas det inom marknadsföring om personas vilket är en förtydligande bild av din/dina målgrupper. Man kan göra dessa hur stora eller små som helst men ju mer detaljerade desto bättre.

Vet du t.ex. att alla som du vill nå är intresserade av klättring är det naturligtvis högst relevant att prata om klättring.

Om du fortfarande inte är såld på att det är viktigt att definiera målgrupper så tänk över detta:Om du blir ombedd att skriva ett brev, skulle du kunna skriva det?

Sannolikt säger du ”Ja”, men inom några minuter kommer du att komma fram till frågan - ”Vem ska jag skriva brevet till”? Det blir naturligtvis svårt att skriva ett brev om du inte vet vem du ska skriva till?

Budskap marknadsföringsplan JobAssigner

Mitt budskap?

När du har kommit fram till vem din målgrupp är så är nästa del att komma fram till ditt budskap. Dvs, vad är det du vill förmedla till din målgrupp.

Om vi fortsätter med ovanstående exempel med brevet du skulle skriva så kommer du med stor sannolikhet återkomma med ytterligare en fråga.

”Vad är målet med brevet? ”Säg att du fick reda på att du skulle skriva ett brev till en CEO på ett teknikbolag, så hjälper det faktiskt inte mycket mer än att du kan skriva första raden ”Hej CEO”.

Självklart behöver du veta vad målet är med mailet, t.ex. informera om er tjänst XX, bjuda in till ett event eller något annat.På samma sätt behöver du ta fram ett budskap som du vill nå ut med till din målgrupp.

Media att använda för att nå ut?

Idag finns det nästan oändligt med tillgängliga medier att använda.

Allt från Snapchat till klassiska annonser i papperstidningar.

Baserat på din målgrupp kan du sannolikt få en vägledning till vilka kanaler som är bäst för dig och ditt företag. Kanske är inte alla kanaler relevanta för dig och din målgrupp.

Innan man har testat kan man faktiskt inte veta om vald mediekanal fungerar eller inte och det krävs ett test för att ta reda på om det är rätt kanal eller inte. Se därför till att kunna mäta i så utförligt som möjligt för att kunna utvärdera om det fungerar eller inte.

För de flesta B2B är LinkedIn en social mediekanal som fungerar om man använder den på ett bra sätt.

Hur får jag leads?

Att lägga upp en strategi kring hur du ska lyckas få leads är viktigt och det handlar om någon form av minikonvertering. T.ex. få någon att ladda ned en guide, prenumerara på ett nyhetsbrev eller kontakta en säljare.

Då handlar det först om att få målgruppen att komma till den plats där de kan konverteras. Exempelvis få besökare från sociala medier, annonsering till landningssidor, bloggar mm. För att sedan få de att konvertera och bli ett lead.Vill du lära dig mer om hur du får fler leads klicka här!

Leadflow Marknadsföringsplan JobAssigner

Hur underhåller jag mina leads?

När du väl har fått kontakt med dina leads så är det inte alla som direkt kommer gå att konvertera till kunder. Timing är viktigt i B2B försäljning och det är ofta längre försäljningsprocesser i B2B än i B2C. Därför behöver du ha en plan kring hur du kan underhålla dina leads fram till dess att det blir så nära avslut att du kan konvertera leads till kunder.

Hur konverterar jag mina leads till kunder?

Att lägga upp en plan för hur du ska konvertera de leads du arbetar med är svårt och det handlar ofta om att se till att ge leads möjlighet att konvertera när de är redo.

Det kan t.ex. göras genom att ha call-to-actions i nyhetsbrev eller på landningssidor som för ett lead närmare konvertering till kund. Det kan vara ”ta kontakt med säljare”, ”boka demo”, ”kom på vårt event” mm.

Hur levererar jag en produkt i världsklass?

Marknadsföringsstrategin tar inte slut i samband med att ett lead blir kund och affären stängs. Strategin måste följa med längs hela kundresan och även in i leveransen av produkten/tjänsten.

Detta kan ske genom uppföljning i samband med att tjänsten levereras, t.ex. information och utökade instruktioner kring hur man kan använda tjänsten/produkten.

Hur ökar jag på värdet på livslängden av en kund?

Vidare på samma spår så finns stora möjligheter att förlänga livslängden för kunden eller öka värdet på kunden genom att informera, ge kunskap och öka värdet som kunden får av din produkt/tjänst.

T.ex. kan det vara en kundträff där du bjuder in alla kunder för mingel eller seminarier kring nya trender. Det kan också vara någon så litet som julkort eller en födelsedagshälsning.

Hur uppmuntrar jag att kunder blir våra referenser och ambassadörer?

En av de mest effektfulla marknadsföringsstrategierna är att få igång ambassadörer för ditt företag som refererar dig vidare till nya potentiella kunder.

Ofta sker det i samband med att de träffar deras nätverk och fångar upp att någon har samma problem som det du löser. Då är timingen perfekt och du har redan byggt förtroende vilket gör att säljprocessen blir mycket snabbare och effektivare.

Det finns många olika sätt att stimulera kunder att bli referenser för ditt företag där det kanske vanligaste är monetärt genom belöningar för att vara referens. Allt ifrån så kallad kickback till lägre pris på produkten man köper.

Men våga vara kreativ här - ofta finns det incitament som är mycket mer intressanta än att spara pengar till sitt företag. Ibland så räcker det med att aktivt fråga eller erbjuda en bukett blommor, tårta eller liknande.

Marknadsföringsplan JobAssigner

Sammanfattning

En marknadsplan behöver inte vara en 50-sidig bok som tar 6 månader att ta fram. Se till att plocka ut det som är viktigt och det som är mest relevant för din organisation för att ni ska lyckas.

Se till att ligga före era konkurrenter med en uppdaterad och fungerande marknadsplan!Glöm inte att marknadsplanen ska omfatta hela livscykeln för kunden.Hur tar ni hand om kunden från lead till att det blir en kund?

Ladda ned mallen till denna marknadsplan nedan.Vill du ha fler tips och råd kring hur du ska lägga upp er marknadsföring framöver?

Kontakta oss så hittar vi en tid att träffas.LADDA NED MALL FÖR  MARKNADSPLAN

Boka ett möte med Contitude

För mig är Contitude och Erika, ansvarig projektledare A-O för att jag och bolaget skall kunna leva upp till dagens krav på digital marknadskommunikation och närvaro. För mig finns då tid att fokusera på innehåll och den röda tråden i vår kommunikation
Marie Tjeder
Marknad & kommunikation

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte