Blogg
SEO

Varför får jag inga resultat av SEO?

Om du har valt att satsa på SEO har du säkerligen upptäckt att det innebär en hel del arbete, och resultatet kommer inte som ett brev på posten. Kanske har du aktivt sökmotoroptimerat din hemsida under en period redan, eller också har du precis börjat. Oavsett kan det vara bra att veta att SEO är en långsiktig process som tar tid. Får du inga resultat av SEO idag? Det betyder inte att resultatet framöver kommer utebli. Tvärtom faktiskt, här förklarar vi varför.

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization och känns på svenska igen som sökmotoroptimering. När du sökmotoroptimerar din hemsida tar du hjälp av knep som gör att din hemsida syns så högt upp som möjligt i sökresultatet på till exempel Google. Exempel på sådana knep är att uppdatera sidan med unikt och relevant innehåll och sökord, att samtliga sidor är välstrukturerade och att du inkluderar bilder och metabeskrivningar. Ju mer noggrann och ihärdig du är med ditt SEO-arbete, desto bättre kommer Googles algoritmer att tycka om just din hemsida och prioritera den högre än dina konkurrenters. Får du inga resultat av SEO kan det först och främst vara en idé att se om du kan förbättra dina kunskaper inom sökmotoroptimering och säkerställa att du inte har missat grundläggande bitar. Eller ta hjälp utifrån!

Läs mer om SEO här och hur vi kan hjälpa dig

seo resultat

Hur fungerar sökmotorer som Google?

Om du upplever att din sökmotoroptimering inte genererar några resultat kan problemet vara att det inte är tillräckligt enkelt för sökmotorn att förstå vad din sida handlar om. Men hur fungerar egentligen en sökmotor? Google, som i särklass är den mest använda sökmotorn världen över, har två viktiga huvudsyften. Dels att hitta och indexera webbplatser. Dels att se till att vi som söker efter något hittar det vi letar efter. För att kunna hitta och indexera alla webbsidor och webbplatser som finns används sökrobotar, även så kallade ”spindlar”.

4 snabba om Googles spindlar:

  • Spindlarna läser av och lagrar information i Googles stora index.
  • Sökord, relevans, metabeskrivningar och hur ofta din sida uppdateras är exempel på sådan information som spindlarna upptäcker.
  • Informationen används som faktorer för ranking när Google ska avgöra vilken sida som ska synas i sökresultatet och vilken placering sidan ska få.
  • Spindlarna upptäcker även om din sida länkar till andra webbplatser, liksom om andra webbplatser länkar till din.

Ditt SEO-arbete påverkar alltså i vilken utsträckning spindlarna kan läsa av ditt innehåll och vidare bedöma huruvida din sida ska hamna högt upp i sökresultatet.

seo resultat

Vikten av teknisk SEO

Relevanta sökord och unikt innehåll är superviktigt och du är en bra bit på väg när du har fått kläm på detta. Om de tekniska delarna däremot saknas kommer du tyvärr inte att se några resultat. Får du inga resultat av SEO trots att du har arbetat med det ett tag kan du ha missat den tekniska biten. Med teknisk SEO underlättar du för sökmotorer att tolka ditt innehåll snabbare vilket i sin tur leder till bättre rankning. Mest grundläggande är att se till att din hemsida och alla dess landningssidor indexeras korrekt. Det vanligaste är att optimera sin metatitel och metabeskrivning vilket har två fördelar. För det första ger man Google mer information om vad sidan handlar om. Sedan hjälper det även potentiella besökare att hitta rätt sida när de söker. Med relevant metabeskrivning kan man på så sätt få fler klick och besök från Googles sökresultat.

Läs mer om teknisk SEO här

SEO tar tid

För SEO gäller samma premisser som för mycket annat här i livet – det tar tid och det kräver en hel del arbete. Du kommer inte vinna ett 100-meterslopp efter att ha tränat en gång i löpspåret. Du kommer inte heller att rankas högst upp i listan på organiska sök dagen efter att du har sökmotoroptimerat din hemsida. Räkna med att det tar flera månader innan du kommer se det verkliga resultatet. Däremot finns det några olika faktorer som påverkar hur lång tid det tar innan ditt arbete ger effekt. Några exempel på dessa faktorer är:

  • Har ni en gammal eller ny hemsida?
    Google prioriterar hemsidor med redan etablerat innehåll. Du som sökmotoroptimerar en helt nyskapad webbsida får räkna med att det tar längre tid innan Google rankar ditt innehåll högt, jämfört med någon som sökmotoroptimerar en hemsida med flera år på nacken.
  • Finns det länkar till och från hemsidan?
    Både externa och interna länkar hjälper till att ranka hemsidan högre. I synnerhet externa länkar som hänvisar till er domän från en annan. Det kan vara svårt att få till den typ av länkbyggande. Då kan istället interna länkar hjälpa Google att förstå att ert innehåll är relevant. Interna länkar hänvisar från och till din egen hemsida och hjälper besökaren att hitta mer relevant innehåll.
  • Hur ser konkurrensen ut?
    Konkurrensen handlar dels om i vilken uträckning dina konkurrenter aktivt jobbar med SEO eller inte. Dels om hur konkurrensutsatta era optimala sökord är. Väldigt nischade branscher kan få snabbare resultat därför att de inte konkurrerar med lika många om positionerna. Gör alltid en sökordsanalys för att ta reda på vilken sökvolym respektive sökord har. Därefter kan du enklare avgöra vilka sökord ni bör använda för att ha en bra chans att synas.

SEO kräver kontinuerligt arbete

För att ta liknelsen med 100-metersloppet igen kan vi konstatera att du inte kommer vinna samma lopp om och om igen, bara för att du lyckades vinna en gång. Det krävs att du upprätthåller din träning i löpspåret, på samma sätt måste du underhålla SEO-arbetet för att fortsätta ranka högt på Google. Algoritmen utvecklas och förändras och de faktorer som gällde tidigare behöver inte gälla i längden. Har du jobbat en längre period med SEO och börjar se att din hemsida rankas högt i sökresultatet? Kul och bra jobbat! Sluta inte nu! När du slutar uppdatera ditt innehåll signalerar du till Google att din sida inte längre är relevant och denna kommer då successivt prioriteras lägre. Och som vi nyss nämnde uppdaterar Google sina algoritmer med jämna mellanrum, vilket för oss som arbetar med SEO innebär att vi ständigt måste hänga med i svängarna.
Här kan du ladda ner vår SEO-guide för 2023

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte