Blogg
Content Marketing

10 content tips att tänka på innan du trycker på publicera!

Här kommer 10 tips att tänka på innan du publicerar ditt content. Det är nämligen alltid bra att kika igenom så att du har fått med alla de delar som gör att du kommer få större utväxling av ditt content innan du publicerar. Det är verkligen värt den investerade tiden. 

Sökordsoptimera ditt innehåll. Se till att rätt sökord används och i rätt mängd i texten.Ett optimalt inlägg ligger kring ca 1000 till 2000 ord idag. Vi ser att sökmotorerna gillar mycket och relevant text. De inlägg som är långa, engagerande och med rätt mängd sökord brukar prestera bäst. Antalet utvalda sökord skall helst inte överstiga 1-2% av den totala textmassan.

10 content tips:

  1. Sprid ditt content och se till att det läggs ut i rätt kanaler.
  2. Utforma dina titlar så att de är sökbara och intresseväckande.
  3. Lägg till CTA för att öka konverteringen.
  4. Lägg till interna och externa länkar i ditt content.
  5. Förtydliga dina länkar så att man lätt vet vart de går och vad de handlar om.
  6. Dela upp ditt content med hjälp av bilder.
  7. Gör det lätt för användare att dela ditt content i t.ex. sociala medier.
  8. Skapa en bra metabeskrivningar med rätt sökord.
  9. Långsiktig strategi
  10. Mät hur ditt content presterar

Sprid ditt content och se till att det läggs ut i rätt kanaler.

Fördela ditt content i rätt kanaler och anpassa det efter din målgrupp så kommer det göra att det presenterar bättre. Titlar och innehåll bör anpassas så att engagemang skapas hos din målgrupp i respektive kanal. Se även till att mäta dina insatser för att kunna optimera innehållet.

Utforma dina titlar så att de är sökbara och intresseväckande.

När du skriver titlar till ditt material är det viktigt att de är intresseväckande hos din målgrupp samt att de är utformade efter dina kunders behov och utmaningar. Exempel på en titel skulle kunna vara ”Vad ska man tänka på när man köper en begagnad bil”. På detta sätt har du större möjlighet att genera ett bättre resultat när en person söker på denna term i sökmotorerna.

Lägg till CTA för att öka konverteringen.

Först och främst är det viktigt att innehållet du delar är engagerande och attraherande så att läsarna fortsätter läsa och inte lämnar sidan. När du fångat läsarens intresse vill du ju såklart att de antingen läser vidare eller att de klickar på en Call To Action (CTA) som gör att du får en konvertering. Exempel på detta är att antingen länka från ditt content till ett annat för att få läsaren att stanna kvar på din sina och läsa ännu mer. Ett annat exempel är att i slutet ha en CTA där det står ”Boka en kostnadsfri demo” eller ”Ladda ner vår guide: Att tänka på när du köper en begagnad bil”. På detta sätt kommer du kunna öka era konverteringar och därmed skapa fler leads.

Lägg till interna och externa länkar i ditt content.

För få personer att stanna lägre på er sida och läsa vidare är det en bra idé att lägga in interna länkar i ert content. Länkarna du lägger in skall vara relevanta och hjälpa läsaren att få ännu mer kunskap inför sitt köpbeslut. Du kan även använda externa länkar till content som du tror kommer hjälpa dina kunder att ta rätt beslut.

Förtydliga dina länkar så att man lätt vet vart de går och vad de handlar om.

Det är viktigt att du tydligt visar på vad som är en länk (alltså markera den med en färg eller gör den fet). Beskriv även gärna vad länken handlar om och varför du länkar dit. På detta sätt är chansen större att din läsare verkligen klickar sig vidare för att läsa mer. Om inte kanske personer struntar i det och istället lämnar sidan och det är det sista vi vill.Länka alltid till annat content som har en hög trovärdighet.Ok, du till exempel har skrivit riktigt bra innehåll som också ligger i linje med något annat innehåll som förstärker det du skriver om se då till att det material du länkar till har hög trovärdighet. Detta kan du se ganska enkelt genom att läsa igenom det content du funderar på att länka till. Är det en trovärdig leverantör, ett trovärdigt företag, har de kvalitetssäkrat sitt content så som i detta inlägg?

Dela upp ditt content med hjälp av bilder.

Efter som att sökmotorerna gillar mycket text är det en god idé att dela upp ditt innehåll med bilder. På detta sätt känns inte texten lika långa samt att riktigt bra bilder med bra visualiseringar engagerar läsaren mer.

Gör det lätt för användare att dela ditt content i t.ex. sociala medier.

Målet med riktigt bra content är inte bara att konvertera läsaren till ett lead utan även att personen tycker att det är så bra att man vill dela det i sina egna kanaler. Därför är det viktigt att lägga till tydliga dela-knappar så att innehållet snabbt och enkelt går att dela vidare. Innehåll som delas av andra har större möjlighet att generera ett bättre resultat. Detta visar på att innehållet är trovärdigt och relevant.

Skapa en bra metabeskrivningar med rätt sökord.

Till allt material du delar är det viktigt att unika metabeskrivningar skapas och att sökorden som du vill jobba med används. Detta kommer göra att innehållet presterar bättre i sökresultaten.

Sist men inte minst när det kommer till content.

Glöm ej bort att content marketing är en långsiktig strategi som kräver att man jobbar kontinuerligt och strategiskt. När det kommer till att skapa content är det alltid bra att använda enplaneringsmall för dittcontent där du kan lägga in alla olika teman ni vill skiva om och vilka sökord som skall fokuseras på. I denna kan ni även lägga in i vilka kanaler respektive content skall spridas i och när.Sist men inte minst. Glöm inte bort att mäta hur ert content presterar. För detta kan ni till exempel använda google analytics och google search console. Tipset är att mäta under en längre tid för att se vilket content som presterar bäst och sedan fylla på med mer innehåll i dessa för att nå ett ännu bättre resultat. På detta sätt behöver du inte alltid ta fram nytt content hela tiden utan jobba vidare med befintligt för att det ska prestera ännu bättre.Om du behöver enplaneringsmall för dittcontent får du gärna ladda ner den genom att klicka på oranga knappen nedanför.

Intresserad av hur du kan komma igång med digital marknadsföring får du gärna läsa vidare genom att klicka på denna länk "Digital marknadsföring - Hur kommer man igång?" Lycka till med ditt content!

ps hör gärna av dig om du vill bolla något med oss :-)

Glada Hälsningar

Philip Otter

philip.otter@contitude.com

0700079748

Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte