Blogg
SEO

En steg-för-steg guide till framgångsrik SEO på YouTube

De flesta vet nog vid det här laget att YouTube är vår näst största sökmotor efter Google. Men tänker du på det när du lägger upp videos på företagets YouTube-kanal?

Vill du lyssna på inlägget?

Att optimera texter så att de ska vara SEO-anpassade och få organisk synlighet på Google är det inte många som höjer på ögonbrynen för idag: Vi vet att det är så vi bör arbeta.

Men hur fungerar då SEO på YouTube? Tänker vi på det? Dina videos kan på samma sätt som dina texter du publicerar på företagets blogg generera både fler besökare till er hemsida och i förlängningen ge fler leads och kunder! Självklart är innehållet en viktig komponent i det här också. Kvalitativt video content som faktiskt visar det din målgrupp är intresserad av är såklart grundpelaren i en framgångsrik YouTubekanal. Men tillsammans med dina grymma videos kan kunskapen om hur du ska SEO-optimera dem för att få fler tittare bli det som gör att just DIN YouTube kanal blir den succé du önskar i din digitala strategi!

 

Steg-för-steg guide för SEO på YouTube

1.     YouTube sökordsresearch

Du måste ju börja någonstans och i det här fallet vad avser YouTube så är den perfekta starten att börja med att göra en ordentlig sökordsanalys. Det här är en viktig grund för att kunna hitta sökord som du sedan kan producera videos kring. En enkel sökordsanalys gör du genom att skriva in ett ord eller början på en fras som du är intresserad av att skapa content kring på YouTube. När du börjar skriva dyker sedan förslag på liknande ord upp och du få se vad andra söker på inom just det här området.

Identifiera RÄTT sökord

Det är en sak att hitta en massa sökord som du tror kan vara intressanta att göra videos kring men det är en helt annan sak att faktiskt lyckas hitta RÄTT sökord för just din verksamhet. Att hitta relevanta sökord/söktermer för ert företag innebär att du hittar de sökord som har LÅG konkurrens på YouTube, dvs de ord som få andra gör innehåll kring, men som har stora sökvolymer.

Optimera för Google sök

Det är inte bara på YouTube som dina videos kan hittas. Eftersom Google och YouTube hänger ihop så kan din YouTube video även hittas när någon Googlar på ditt ämne. Men för att lyckas med detta så är det viktigt att förstå vilka typer av videos som Google gärna visar upp i sökresultatet. Generellt sett så är dessa typer av videos sådana som Google tycker om och som har lättare att hamna högt upp i sökresultatet för videos.

  • How-to videos (“Hur publicerar du ett blogginlägg i Hubspot?”)
  • Reviews (“Beats by Dre review”)
  • Tutorials ( WordPress för nybörjare”)
  • Allt kring fitness och sport (“Cardio kickboxing”)
  • Roliga videos (“Gulliga katter som trillar”)

Boka ett möte med Contitude

2.     Skapa engagerande videos

Det här låter kanske som ett väldigt självklart tips och det är det också. Men det är ett tips som är viktigt av flera olika anledningar och det kan vara bra att ha koll på VARFÖR man ska tänka på detta när man producerar sina videos. Det är nämligen så att YouTubes algoritmer gillar när de märker att folk engagerar sig i din video. Det är ett tydligt tecken för dem att det här är en video som tittarna uppskattar och att de alltså borde få den att nå ut till fler.

Du kan tycka att tittarna borde förstå vad de ska göra om de tycker om din video men så är det tyvärr inte alla gånger. Därför bör du se till så att du hjälper tittarna att förstå att de ska ta någon form av action när de tittat på videon. Det kan kännas lockande att alltid försöka driva trafik till din hemsida och använda det som en Call to Action i alla era videos. Men när det kommer till att optimera för SEO på YouTube så är det inte det alltid det bästa alternativet. YouTube tycker nämligen inte om att vi driver trafiken BORT från plattformen, de vill ju såklart behålla folk där. Så istället för att alltid be dina tittare att gå in på din hemsida i slutet av varje video så be dem ibland istället att kommentera eller gilla din video. Glöm inte heller att påminna dem om att prenumerera på din kanal och kanske även dela din video i deras sociala medier så att fler kan hitta er.

3.     SEO-optimera titel, beskrivningstext och taggar

När du väl har skapat en video som du ska publicera på din YouTube kanal så är det några saker som är viktiga att tänka på för att videon ska få så bra synlighet som möjligt. Det du då behöver göra är att SEO optimera titeln, beskrivningstexten och taggarna till din video.

Alla de här delarna är sådant som YouTubes algoritmer läser av och då ser om din video är relevant för de sökningar som görs på YouTube. Så precis som med det vi pratade om i början så handlar det här mycket om att identifiera vilket sökord du arbetat med i er video och hur innehållet ser ut, vilken titel du valt och beskrivningen och taggarna utifrån det valda sökordet. När allt detta hänger ihop så förstår YouTube vad videon handlar om och kan välja att visa den för de som söker på liknande ämnen.

4.     Ge dina videos vingar (promota dem!)

Nu har vi pratat om hur du skapar de bästa förutsättningarna för dina videos. Men för att YouTube ska kunna fånga upp dessa signaler så behövs visningar. Genom att få så mycket visningar som möjligt under de första dygnen efter att du publicerat din video kan vara avgörande för hur många nya personer som kommer kunna upptäcka den framöver. Så när du tryckt på publicera-knappen så är det dags att sätta igång och promota din video så att så många som möjligt går in och tittar på den.

 

Lägg upp videon på dina sociala kanaler

Det finns många sätt att förvandla en skapad YouTube video till ett filformat som går att ladda upp på Instagram. Men det ska vi inte prata om här, för nu vill vi SEO-optimera vår video på YouTube och få våra tittare att se på videon via denna kanal. Så för att skapa bästa effekt behöver du se till att du delar dina videos på dina sociala medier med länkar som driver trafik till din YouTube kanal.

 

Använd spellistor

Ett knep för att marknadsföra era videos via YouTube är att strukturera er kanal så att den uppmuntrar tittare som hittat dit att konsumera flera videos från er. När du väl lyckats få tittare att hitta någon av dina videos så är det ju dumt att tappa bort dem när du säkert har massa andra intressanta videos som de kan ta del av. Det här är ett knep som är otroligt effektivt när det kommer till SEO och en viktig del i YouTubes algoritmer är det de kallar ”Watch Time” vilket handlar om hur lång tid era tittare stannar på er YouTube-kanal och konsumerar ditt innehåll. Så för att få upp den här KPIn så är det viktigt att ha en definierad struktur på era videos som gör att det är lätt att hitta fler av era videos som är intressanta. Detta kan du enkelt göra genom att organisera din kanal med hjälp av spellistor inom olika kategorier som gör att de som hittat till dig också stannar kvar längre på din kanal.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte