Så attraherar ni rätt kandidater till ert bemannings- och rekryteringsbolag med digital marknadsföring

Ska ni lyckas nå ut till, och attraherade kandidater ni verkligen behöver, kan ni inte längre förlita er på jobbannonser och andra traditionella sätt som platsannonser i tidningar och hemsidor.

I dag kan kandidaterna välja mellan massor av jobberbjudanden. De söker inte jobb – de shoppar jobb online. För att ni ska ha en chans att dra till er de bästa kandidaterna behöver ni därför ha en kickass-närvaro digitalt. Arbetssökande ska vilja finnas i er databas. Inte bara därför att ni kan erbjuda de bästa uppdragen, utan också för att ni även är ett schysst, professionellt och generöst bemannings- eller rekryteringsbolag. Digital marknadsföring kan hjälpa er att nå talangerna, få dem att hitta till er, och få dem att uppfatta er på bästa sätt.

Därför behöver ni använda inbound marketing för att attrahera rätt kandidater

För att långsiktigt och proaktivt bygga ett brett nätverk av vassa kandidater behövs en vass digital strategi. Inbound Marketing är en framgångsrik strategi då den hjälper er att attrahera den målgrupp ni är ute efter, och samtidigt verka i de kanaler målgruppen föredrar och med ett anpassat budskap som är riktat till just deras intressen.

Att sedan kombinera detta med jobbannonser i sociala kanaler som LinkedIn, Facebook och Instagram är ett bra sätt att nyttja digital marknadsföring för att snabbt få in rätt profiler till ett uppdrag. Vill ni dessutom bygga, och bibehålla ett brett kandidatnätverk finns det en rad ytterligare aktiviteter att arbeta med löpande. För att kunna skapa en riktigt bra marknadsföring som attraherar rätt kandidater krävs det framför allt att ni har koll på följande delar:

·      Dagens kandidater vill trivas och kunna utvecklas på jobbet. De granskar arbetsgivarna ur ett helhetsperspektiv för att bedöma hur det skulle vara att jobba där – en bedömning som väger tungt när de väl bestämmer sig. 84 % av jobbsökarna säger att arbetsgivarens rykte är mycket viktigt och att de inte skulle arbeta för någon som har ett dåligt rykte. Ta reda på vilka sökningar just er målgrupp gör närinformation om en potentiell arbetsgivare samlas in, och se till att ni harsvaren på deras frågor på er hemsida.

·      Kandidaterna granskar den digitalanärvaron. Av de som granskar och utvärderar arbetgivarens varumärke på socialamedier och online, utgör 68 % av Millennials, 54 % av Gen-X och 48 % avBoomers. Dessutom är 75 % av demmer benägna att söka jobb hos desom aktivt förvaltar sitt arbetsgivarvarumärke. Sociala kanaler som Facebook,LinkedIn och Instagram bör – liksom er hemsida – därför varaanpassade efter den målgrupp ni riktar er till.

·      Ni når lättare rätt kandidater med ett riktat erbjudande än med ett brett. Rätt trafik som konverterar, är bättre än mycket trafik som inte leder någonstans. Digital marknadsföring kan riktas och skräddarsys för att nå dem ni verkligen vill nå med ett budskap som är relevant för dem.

·      Digitala kanaler är snabba och flexibla. Ni kan direkt testa, utvärdera och optimera ert budskap så att det blir mer träffsäkert och effektivt.

Den här listan går att göra hur lång som helst, men vi kan redan konstatera att budskapet är tydligt: De rekryterings- och bemanningsföretag som har de bästa digitala strategierna är de som syns bäst och attraherar flest.

Varför arbeta med Inbound marketing och Inbound Recruiting för att bygga ett bredare kandidatnätverk?

Inbound recruiting eller inbound marketing handlar om hur företag använder marknadsföringsmetoder för att locka önskade, redan kvalificerade kandidater till att söka jobb hos dem. Att gå ut snävt men specifikt, snarare än brett och generellt i sökandet. Det kan innebära att använda sociala medier, innehållsmarknadsföring och SEO för att visa upp företaget som en tilltalande arbetsgivare och skapa intresse för lediga jobb. Det kan också innebära att erbjuda kandidaterna värdefulla resurser, som t.ex. karriärrådgivning, för att visa företagets engagemang i deras utveckling, vilket även det ses som attraktivt hos en arbetsgivare.

 

Öka er synlighet online
Genom sökmotorer, poddar, annonser och sociala medier blir det enklare förkommande kandidater att upptäcka er och de spännande tjänster ni har att erbjuda. Tanken är att ni ska finnas i de kanaler där kandidaterna figurerar dagligen.

 

Attrahera rätt kandidater med hjälp av värdefullt innehåll

Genom rätt innehåll, till rätt person och vid exakt rätt tillfälle, ökar chanserna att kandidaterna hamnar hos just er och inte hos en konkurrent.

 

Hjälp kandidaten att konvertera och bli en del av er databas

Genom att förstå era kandidaters behov, utmaningar och önskningar kan ni lättare hjälpa dem att konvertera. Var bjussiga med innehåll och guider som hjälper dem i sitt jobbsökande. Kanske är personen inte redo att byta jobb nu, då ska ni självklart hålla god kontakt och fortsätta förberedandet med den potentiella kandidaten tills dess att tiden är rätt för dem att ta steget.

 

Få fler potentiella kandidater att konvertera

Genom att erbjuda potentiella kandidater CV-mallar, guider inför arbetsintervjun, och smarta checklistor och liknande ökar ni möjligheten för en potentiell kandidat att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter i utbyte mot något av ovanstående.  

 

Tillsätt fler uppdrag tack vare er tunika nätverk av kandidater

Genom att löpande underhålla era kandidater med de mest spännande jobbmöjligheterna och kunskapsdrivet innehåll, håller ni dem varma tills det att tiden är rätt. Den här processen kan med hjälp av olika system automatiseras, vilket gör att kandidaterna underhålls medan ni kan fokusera på nästa steg.

 

Så, nu har vi gått igenom flera olika tips och tankar kring hur ni kan göra för att attrahera fler kandidater. Om ni behöver hjälp med att komma igång eller önskar löpande stöd i denna process, hjälper vi på Contitude gärna till.

 Här kan du läsa ett av våra kundcase med vår kund Closers som är en Headhuntingbyrå med fokus på säljare och säljchefer. Vi har hjälpt dem med Inbound marketing och idag har de en ROI på 600 % på sina digitala marknadsföringsinsatser.

Lycka till!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Din ansökan har blivit mottagen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte