Blogg
Content Marketing

Vad ska jag skriva blogginlägg om?

En vanlig fråga som dyker upp när vi är ute och pratar med kunder och bekanta om digital marknadsföring, content marketing och inbound marknadsföring är - men vad ska vi skriva om då?I detta blogginlägg går vi igenom hur vi tänker och hur även du kan tänka när du fått slut på ämnen att skriva om.Rubrikerna kommer se ut enligt följande och de delar som du inte känner är relevanta är bara att hoppa över.

  • Anledningen till varför du skriver en företagsblogg
  • Basera ämnen utifrån sökord?
  • Ta hjälp från din målgrupp
  • Vanliga misstag när man väljer ämne för blogginlägget
  • Jämför och mät resultat

1. Anledningen till varför du skriver en företagsblogg

Innan vi går in på vad man ska skriva om i ett blogginlägg är det viktigt att ta reda på vad man har för mål med sin företagsblogg. (Detta är självklart applicerbart för en privat blogg också men ger maximalt värde för dig som har en företagsblogg)Sannolikt så arbetar du med digital marknadsföring och då är en företagsblogg en del av en marknadsföringsstrategi som ofta har som mål att generera leads eller sprida uppmärksamhet kring företaget.Det som du liksom de flesta andra är ute efter är att öka synligheten i sökmotorer, t.ex. Google, få fler besök till hemsidan, skapa en närmare relation med kunder mm.Om detta stämmer för dig så är det här blogginlägget helt rätt att läsa och ta tips ifrån.I det fallet att du har ett annat mål med din företagsblogg så kanske några av våra andra blogginlägg kan hjälpa dig med det du är ute efter.

2. Basera ämnen utifrån sökord

När det kommer till att komma på ämnen att skriva om så är det vanligt att man väljer ett ämne med det sökordet man vill synas på hos sökmotorer.T.ex. skulle en Jordgubbsförsäljare tycka det vore bra om hen dök upp i sökmotorer om någon sökte efter ”köpa jordgubbar”. Därför bestämmer sig jordgubbsförsäljaren att skiva om ”Köpa jordgubbar i Sverige” vilket skulle kunna vara relevant.Det kan i många fall vara en sund idé och varför inte försöka optimera sitt content eller innehåll för ett specifikt sökord?Faran med att arbeta på detta sätt är att det i många fall inte är så intressant att läsa ett blogginlägg om ”Köpa Jordgubbar i Sverige” där blogginlägget handlar om varför man ska köpa jordgubbar hos just detta företag.Detta känner även sökmotorer av och även om du matchar en sökfras exakt med rubrik, meta titel, webb, URL, mm så kommer ditt blogginlägg inte prestera så väl om inte besökare som hittar ditt inlägg blir engagerade i texten.

3. Ta hjälp från din målgrupp

När du ska komma på nya ämnen till din företagsblogg så är vårt tips att utgå ifrån din målgrupp, dvs de du riktar dig till.Det lättaste sättet är att helt enkelt ta de frågor som du ofta får från prospekts och befintliga kunder och välja det som ditt ämne.Det är exakt vad vi har gjort i detta blogginlägg. Vi har tagit en vanlig fråga som vår målgrupp har och besvarar den så gott vi kan. Vi försöker ge konkreta tips utifrån våra erfarenheter och har som mål med detta inlägg att hjälpa dig, och tillföra någonting av värde för dig.Om du tänker på senaste gången du gjorde en sökning i en sökmotor, t.ex. Google, så var det sannolikt för att du ville ta reda på något. Så bör du även tänka när du väljer ämne för en blogg. Du ska försöka besvara en fråga eller bemöta ett problem som någon har.Det ger trovärdighet till dig och ditt företag, du har gett värde till besökaren och det blir extremt relevant för någon som gör en internetsökning.Ditt företag sitter helt säkert på massor med intressant information och kunskap som dina nuvarande kunder och potentiella leads vill ha reda på. Det är bara till att dela med dig!

4. Vanliga misstag när man väljer ämne för blogginlägget

Det finns många ämnen som känns så bra när man kommer på de men inte levererar den responsen man hoppas. I många fall är det dessutom svårt att själv förstå varför.

Djupdykande ämnen

Ett klassiskt exempel är när man väljer ett ämne som är för djupt. Det händer ofta i teknikintensiva branscher där personalen sitter på riktig djup spetskunskap. Där kan ämnen ofta dyka upp som man själv tycker är otroligt intressant, t.ex. en djupdykning i ett visst material eller nanotekniklösningar mm.Men det är sannolikt inte så många av de potentiella kunderna eller befintliga kunderna som faktiskt kan relatera till dessa djupdykningar i spetsteknik. Vilket därför tyvärr ofta får motsatt effekt.Fokusera istället på att besvara frågor som kunder har och kan relatera till.

5. Jämför och mät resultat

Det bästa sättet att hitta nya ämnen är att titta på statistiken.Har du skrivit blogginlägg tidigare har du sannolikt sett vilka blogginlägg som driver nya besökare och leads. Gå tillbaka i historiken och titta på vilka ämnen som faktiskt har fungerat och vilka som inte gör det.Använd den statistiken för att komma på fler ämnen inom de ämnen som fungerar. Har Jordgubbsförsäljaren blogginlägg om ”hur man ser skillnad på olika sorters jordgubbar” som presterar väl så är ett närliggande ämne det som sannolikt fungerar t.ex. ”Vad olika sorters jordgubbar smakar”.På samma sätt kan du hitta massor med nya ämnen att skriva om.

Sammanfattning

  • Stäm av vilka mål du har med din blogg.
  • Välj ämnen baserat på vilka sökord du vill synas på i sökmotorer? Se upp för riskerna med att inte bli relevant.
  • Välj ämnen utifrån från din målgrupp och besvara de frågor de har.
  • Se till att inte gå för mycket på djupet.
  • Glöm inte att mäta resultaten.
  • Har du historisk data kan du använda dig av den för att hitta nya ämnen.

Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte