Blogg
Digital marknadsföring

När ska du använda filter i Google Analytics

Letar du efter hur du sätter upp filter i Google Analytics 4 så hittar du det här: 

Filter i Google Analytics 4


Om du arbetar med digital marknadsföring så känner du sannolikt till Google Analytics som samlar in data om dina hemsidebesökare eller användare. Du använder Google Analytics när du vill ta reda på hur dina besökare har kommit till din hemsida och för att analysera vad de gör på din sida.

Google Analytics har mer funktioner och möjligheter än den vad den genomsnittliga Google Analytics-användaren känner till. Vi på Contitude kommer i en serie av flera blogginlägg att dela med oss av våra bästa tips och funktioner i Google Analytics. Det här inlägget är det första i denna serie och handlar om filter i Google Analytics.

Vad är ett filter i Google Analytics?

Ett filter i Google analytics är en inställning som gör att du begränsar vilken data som samlas in i Google Analytics. Du kan filtrera bort data som du tycker är irrelevant eller som kan ge en missvisande bild av verkligheten. Möjligheterna med att använda filter i Google Analytics är oändliga och det finns massvis med användningsområden som är bra att känna till.

Att tänka på innan du använder dig av filter

Innan du sätter igång med att filtrera din data är det en sak som är speciellt viktig. När du har lagt till ett filter så kan du inte hämta tillbaka den data som du har filtrerat ut. Därför ska du alltid använda dig av filter i en ny vy och behålla en Master vy där du sparar all data. Du vet inte på förhand vilken data som kommer vara relevant för dig i framtiden och det är onödigt att ta bort åtkomsten till den datan.

Hur gör du för att lägga till ett filter?

Som nämnt ovan så bör du alltid skapa en ny vy innan du börjar lägga till filter så det är alltid det första steget.

Sedan öppnar du upp “Administratör” (kugghjulet längst ned till vänster i huvudmenyn)

Välj sedan den vy du vill lägga till filtret på och klicka på “Filter”

Där kan du överblicka alla aktiva filter samt kan lägga till nya.

Vad ska du använda filter till?

Det finns många olika anledningar till att använda filter utifrån vilka behov du har. Det absolut vanligaste brukar vara att exludera intern trafik.

Exludera intern trafik

Med intern trafik menas trafiken som kommer till din hemsida från någon på ditt kontor eller från dina utvecklare. Anledningen till att filtrera ut den datan är att den trafiken inte är relevant att följa eller är representativ för hur besökare beter sig på din hemsida.

För att filtrera ut den interna trafiken sätter du upp ett filter som exluderar all trafik från ett visst IP-nummer. Du kan hitta IP-numret som används på ditt kontor genom att söka på “mitt IP-nummer” på Google.

Ovan är ett exempel på hur du kan sätta upp ett filter för att exludera ett visst IP nummer.

Exludera vissa länder

Ett annat vanligt syfte är att använda filter för att se trafik från vissa länder. Om du har en hemsida på svenska och endast riktar dig till kunder i Sverige så är du sannolikt endast intresserad av besökare från Sverige. Då kan du filtrera ut all annan trafik för att fokusera på den trafiken som är mest relevant för dig.

Endast subdomän

Ibland är det relevant att endast kunna titta på trafik från en subdomän. Det vanligaste fallet är om du har en blogg som ligger på en subdomän t.ex. blogg.contitude.com och du endast vill se den trafiken. Då använder du include only funktionen som filter för att endast se just den trafiken.

Sammanfattning

Filter kan vara mycket användbara och är inte så svåra att sätta upp. Det viktigaste att komma ihåg när du använder dig av filter är att alltid ha en Master vy kvar där all data sparas. När du väl har satt upp ett filter så kommer data som du filtrerar bort vara borta för alltid om det inte sparats i en annan vy.

Det finns många användningsområden för filter men det vanligaste är att ta bort intern trafik för att inte få missvisande data i Google analytics.

Genom att sätta upp filter kan du få en mer överskådlig och relevant presentation av din data. Google Analytics filter gör det möjligt att kunna analysera data mer noggrant och på så sätt dra mer pricksäkra slutsatser av vad som är viktigt för just din verksamhet.

Ta kontakt med oss om du behöver hjälp med Google Analytics eller att mäta dina marknadsföringsaktiviteter.Kontakta oss så berättar vi mer!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte