Blogg
Marketing management

Osäker på om du skall anställa en generalist eller en specialist till din marknadsavdelning?

Så skapar man den ideala marknadsavdelningen

Hur ser den perfekta marknadsavdelningen ut? Ett evigt dilemma när man bygger upp eller utvecklar sin marknadsavdelning är om man ska satsa på generalister som är hyfsat bra på det mesta, eller på specialister med unika kunskaper? För att kunna ge ett bra svar på den frågan måste man först fråga sig vad marknadsavdelningen behöver kunna för att vara effektiv på dagens marknad.Den blixtsnabba digitala och sociala utvecklingen har gjort att marknadsföring nu utvecklas och förändras så snabbt att ska en marknadsavdelning ha full koll på allt som behövs för att ligga i framkant så finns risken att den behöver sitta oftare på skolbänken än vid skrivbordet. Det här är bara några av kraven på en modern marknadsavdelning:Medfödd digital kompetens, och behärska hur man använder sociala medier i marknadsföring och kommunikation. Specialistkunnande i att analysera kundinsikter, för att sen kunna producera innehåll i olika format och för olika kundgränssnitt.Kunna samla in data på ett säkert och korrekt sätt, och använda den för att göra prognoser för framtiden. Kunna bygga nätverk av inflytelserika profiler, ha teknikförståelse (och fingret på den digitala pulsen för att ha insikt i vad som väntar runt hörnet), våga experimentera och utvecklas, etc. Och det här är de nödvändiga behoven den här veckan. Nästa måndag kan det se annorlunda ut.Anställ en generalist – outsourca en specialistGeneralister är marknadsavdelningens bas – de kan täcka upp många områden, är kostnadseffektiva och har sitt värde i det ordinarie dagliga arbetet. Deras allmänna kunskap innebär också att det vet när situationen kräver en djupare kompetens, vilket kommer att ske rätt ofta i dagens klimat. Främst bör nog generalisterna vara problemlösare, och veta att ett av de bästa sätten att lösa problem är att outsourca dem till en specialist när behovet uppstår.Den ideala marknadsavdelningen bör alltså vara baserad på en stabil grund av generalister som har tillgång till ett brett nätverk av specialister att luta sig emot vid behov. Lyckligtvis förändras även arbetssätten för att möta de behoven.Det finns nu tjänster som erbjuder tillgång till den armada av specialister en marknadsavdelning för eller senare kommer att behöva. Lokala projektledare med globala nätverk av frilansande experter kan snabbt ge tillgång till precis den kompetens som behövs just när behovet uppstår.Servicen kan även ta över tidskrävande arbetsuppgifter så att marknadsavdelningen kan effektivisera sina resurser och kostnader. Det här är en ny och unik modell som med sin katalog av kompetens hjälper marknadsavdelningarna att snabbt lösa problem och få mer gjort, oftast med stora besparingar på köpet. Det fina med utvecklingen är att den skapar minst lika många lösningar som den skapar utmaningar.LADDA NED GUIDEN OM ATT VÄLJA DIGITAL PARTNER

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte