Blogg
Content Marketing

Vad är ett White Paper?

Ett White Paper är oftast en djupare rapport eller guide i PDF-format som går att ladda ned i utbyte mot din mejladress. Genom att erbjuda ett White Paper för dina potentiella kunder har du en möjlighet att skapa lite varmare leads som säljarna sedan har möjlighet att bearbeta.

Ett riktigt bra White Paper innehåller en djupare presentation av en utmaning som dina kunder ofta ställs inför. Genom att grundligt gå igenom dessa problemställningar och utmaningar och samtidigt lägga fram en eller flera lösningar som kan hjälpa dina potentiella kunder med lösningar på de problem de ställs inför.

På detta vis kommer du uppfattas som en expert inom området eller en så kallad thought leader. Du visar att ni förstår problemet och att er produkt eller tjänst är gjord för att underlätta detta. Ett White Paper kan vara allt ifrån några få sidor till ungefär 20 sidor långt.

Här hittar en en white paper mall:
LADDA NED WHITE PAPER MALLEN

Genom ett riktigt bra White Paper kommer du/ni att uppfattas som ett företag som verkligen förstår era kunders utmaningar och visar på att ni är experter inom området. Företag vill idag jobba med andra företag som har koll på läget och där fokus är att ge kunderna ett så stort värde som möjligt.

Tidigare har White Papers ofta skapats för lite mer komplexa branscher men den tiden är över och nu skapas White Papers för olika branscher och inom en mängd olika områden för att kunna sprida kunskap på ett smidigt och effektivt sätt. Man kan säga att ett White Papers är en guide och en sammanställning som innehåller massor av värdefull och givande information som finns tillgänglig för alla att ladda ned (oftast på en hemsida).

Tidigare har tonen i ett White Paper varit väldigt formell men jag skulle vilja säga att personal is the new proffesional och var därför gärna personlig när du skriver ett White Paper.

Behöver du en contentplaneringsmall hittar du en sådan här:
Ladda ned din content planeringsmall här!

Varför ska mitt företag ha ett White Paper?

Så varför ska mitt företag ha ett White Paper? Jo, för att ni är ett företag som vill dela med er av den kunskap ni har och därmed kunna hjälpa så många företag som möjligt att bli framgångsrika. Enligt undersökningar visar det sig att de företag som är generösa med att dela med sig av sin kunskap är de som får flest och mest nöjda kunder.

Ett White Paper skall med andra ord inte vara en säljpitch som talar om hur duktiga och fantastiska ni är som företag utan det skall vara ett dokument fullt med tips och knep som hjälper din potentiella kund att lyckas.

Om ni väljer att skapa ett White Paper med rätt typ av information kommer det vara underförstått att ni vet vad ni håller på med och har en bra produkt och/eller tjänst.

Tanken med ett White Paper är att innehållet skall vara så pass bra att en person som ni aldrig tidigare har pratat med är villig att ge er sin mejladress för att få ta del av innehållet.När personen sedan har laddat ned ert White Paper så skickas ett mejl automatiskt till den personen där ni tackar för att de laddade ned ert White Paper och där ni bifogar dokumentet. På detta sätt har du skapat en lead generator som ger varma leads till era säljare.

10 content tips innan du publicerar_Jobassigner3

Hur skriver jag ett bra White Paper?

När det kommer till ett bra White Paper gäller det att bjuda på rikligt med kunskap. Ett riktigt bra White Paper skall vara så pass bra att en person på ett bolag skall kunna ge det vidare till sin kollega eller chef så att det kan användas som underlag för att lösa ett problem eller utmaning. Så med andra ord, rent sälj fungerar inte här. Rent strukturmässigt finns det såklart olika vägar att gå men nedan har vi ett upplägg i några olika steg som vi tycker är bra att följa.

Till vem ska jag skriva mitt White Paper?

Innan du börjar att skriva ditt White Paper behöver du ha klart för dig vem du vill kommunicera till samt att du vet att den personen har den utmaningen eller behovet som du tänker berätta om och lösa. Vad har personen för roll? Har denna person möjlighet att fattat ett köpbeslut? Vilken kunskap ska ni bjuda på för att personen skall vilja ladda ner ert White Paper?

Vad är målet med mitt White Paper?

Fundera även på vad målet med ditt White Paper är. Räcker det endast med att få in en mejladress eller vill du att någon skall ringa dig eller vill du att personen bokar ett möte eller en demo. Är målet att bli en thought leader i branschen, bygga varumärke eller vill du förändra ett beteende.

Hur väljer jag tema på mitt White Paper?

Utifrån era kunders utmaningar tar ni fram ett problemområde som ni kan hjälpa till att lösa. Exempelvis, detta skall jag tänka på när jag väljer marketing automation-verktyg eller hur gör jag en missnöjd kund till en nöjd kund eller så gör du för att skapa en kick ass företagskultur. Sedan skall problemet ni tar upp i ert White Paper finnas med i titeln. När ni väljer vilken utmaning ni skall skriva om glöm inte bort att välja den som ni har den absolut bästa lösningen på.

Beskriv utmaningen/problemet i början av ert White Paper

I början på ert White Paper är det bäst att göra en kortfattad analys av utmaningen din potentiella kund har och vad det kan bero på. Det räcker med några meningar.

Gå djupare in i utmaningarna och resonemanget kring ämnet

För att ett White Paper skall ge värde till en potentiell kund är det viktigt att ni går djupare in i resonemanget kring problemet och bakgrunden samt vilka fördelar som finns om problemet går att lösa. Viktigt här att ni alltid sätter kunden och läsaren i fokus.

Hur presenterar jag min lösning i mitt White PaperEn generell regel inom content marketing är att prata om ett problem och svara på vad lösningen är, utan att direkt sälja in din tjänst eller produkt. Det viktiga är att visa på sin expertis inom området.

Detsamma gäller när du skriver ett White Paper. När det är dags att presentera en lösning på problemet ni tar upp, tänk på att vara informativ. Berätta gärna om er lösning och hur just ni löser detta. Berätta gärna även om vilka andra lösningar som kunden har att välja mellan. Detta gör er väldigt trovärdiga. Det kan ju nämligen vara så att er lösning inte är den absolut bästa för kunden vilket är helt ok. Ni vill ju ändå bara jobba med företag där matchningen är helt rätt och där ni kan ge absolut störst värde.

Hur sammanfattar jag mitt White Paper?

Sammanfattningsvis skriver ni några rader om problemet, er lösning och vad personen kan förvänta sig om de väljer att börja samarbeta mer er. Här är det även viktigt att det finns en tydlig call to action. T.ex vill du boka ett möte klicka här, vill du ha en demo klicka här eller länka till sidan där de finner er prislista.Jag hoppas detta blogginlägg har gett er kunskap om vad ett White Paper kan vara och hur ni gör för att skriva ett. Sammanfattningsvis vill vi även säga att det viktigaste är att ni vet vem ni skriver för, att ni anpassar innehållet efter läsarens kunskapsnivå och alltid har kunden i fokus.

Om du vill ha en smidig och bra mall som grund för att skriva ett White Paper så kan ni helt gratis ladda ned vår mall genom att klicka på knappen nedan ”Ladda ned vår White Paper mall här”LADDA NED WHITE PAPER MALLEN

Lycka till!Glada Hälsningar Team Contitude!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte