SEO - Sökmotor­optimering [Allt du behöver veta]

Få fler affärer genom Google!

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization som på svenska blir sökmotoroptimering.Den korta förklaringen är att SEO eller sökmotoroptimering är arbetet som du gör för att försöka påverka dina sidors placering i sökmotorer (t.ex Google).

En sökmotor som Google fungerar som ett register av alla hemsidor som finns. Den har i uppgift att matcha söktermen som du skriver in i sökrutan, med den hemsidan som Google tror har det absolut bästa svaret på din sökterm. I dagsläget är Google den sökmotor som används flitigast.Varje sökning är en person som letar efter något specifikt. Målet med SEO är att synas för de som letar efter något som du och ditt företag kan erbjuda!

Skillnaden på SEO och SEM

Man skiljer på SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotormarknadsföring). SEO är organisk trafik och SEM är betald annonsering.

Vid en sökning på Google så syns det tydligt i sökresultaten vad som är en annons och vad som är organiska resultat.

Annonserna är alltid markerade som “Annons” för att särskilja träffen från det organiska flödet.

Fördelen med SEO

Organiska klick betalar du inget för och om du arbetar riktigt bra med SEO så kommer dina länkar att visas under lång tid i sökresultaten. Att få klick under många år utan att du behöver betala något är gynnsamt i ett längre perspektiv.

Det är en av anledningarna till varför många idag lägger stort fokus på just SEO – det är kostnadseffektivt och fungerar långsiktigt.

I fall du vill lära dig mer om grunderna inom SEO och dess fördelar föreslår jag att du läser mer i vårt blogginlägg här.

Hur kommer jag i gång med SEO som nybörjare?

Det kanske är utmanande att veta var du ska börja någonstans i den djupa djungel som SEO är. För att vässa dina SEO-kunskaper är här några grundpelare ta med sig och fördjupa sig i.

  • Indexering
  • Sökord
  • Innehåll
  • Metatitel och metabeskrivningar
  • Länkning

Att skapa intressant och relevant innehåll kopplat till din verksamhet är viktigt. I fall ditt innehåll inte håller måttet och besökare inte tilltalas av ditt budskap så spelar inte dina tekniska SEO-insatser så stor roll, då du sannolikt kommer tappa besökaren.Att hålla på fokus på enbart ett ämne per landningssida är något som du alltid ska utgå efter. Det ska vara enkelt för besökaren, och den ska förstå snabbt vad sidan handlar om. En god struktur på din hemsida hjälper till med detta. Har du exempelvis 4 olika tjänster så bör du ha en samlingssida där tjänsterna listas. Därefter kan besökaren gå in på respektive tjänsts undersida.Här finner du 10 snabba SEO-tips så att du kan komma igång med ditt arbete!

Hur bedömer Google din hemsida?

Sökmotorn indexerar och kontrollerar huvudinnehållet på varje sida och tittar på lite olika faktorer såsom:

  • Vad är syftet med sidan?
  • Mängden och kvaliteten på innehållet
  • Information om webbplats och skaparen av innehållet
  • Vilket rykte har webbplatsen och vilket rykte har innehållsskaparen
  • Interaktion besökare har med din sida

Sedan 2018 använder Google ytterligare en metod som lägger stor vikt vid att innehållet är sanningsenligt tillförlitligt. Det blir därför ännu viktigare att du kvalitetssäkrar ditt content och erbjuder dina framtida kunder det bästa innehållet!

E-A-T (Expertise, Authority, Trustworthyness)

Expertis: Har författaren till ett innehåll den nödvändiga färdigheten och kunskapen inom sitt område?

Auktoritet: Är detta den bästa källan för att svara på sökarens fråga, eller finns det någon annan källa som skulle kunna vara bättre?

Tillförlitlighet: Presenterar skribenten ett opartiskt och ärligt innehåll?

Slutsatsen av det här är att producera kvalitet framför kvantitet. Se till att ge gedigen och intressant information till besökaren! Om du vill fördjupa dig mer kring hur sökmotorns bedömning görs kan du göra det här på Googles webbplats.

Vad är teknisk SEO för något?

Som vi har gått igenom så är det viktigaste att du har ett bra innehåll på din sida. Men hur ska du gå vidare nu, då du har producerat tilltalande, relevant content kanske du undrar?

Vi på Contitude anser att de 5 viktigaste delarna i teknisk SEO är:

  • Metabeskrivning
  • Sidtitel
  • URL
  • Sidhastighet
  • Internlänkning

Varför du ska använda Google Search Console

I Google Search Console så kan du se vilka sökord ni syns på i Googles sökresultat. Du kan få en bra överblick av vilka ni redan syns på och vilka ni inte syns på alls. Du kan även se vilken placering du har i sökresultatet. Det här verktyget kommer hjälpa dig att analysera vad för sökord som ditt content borde handla om. Att ta databaserade beslut gör så att din organiska trafik kommer växa!

Här är några exempel på vad Google Search Console kommer hjälpa dig med:

  • Google Search Console hjälper dig att se hur er hemsida syns på Google.
  • Du kan se vilken typ av trafik som hemsidan får från Googles sökresultat.
  • Du får reda på vilka möjligheter som finns för att förbättra er sökmotoroptimering (SEO)
  • Du kan hantera olika typer av säkerhetsproblem och så kallade bestraffningar från Google.
  • Du kan begära snabbare indexering för olika sidor genom manuell hantering.
  • Du kan lägga in en XML sitemap genom Google Search Console så att Google lättare kan läsa av innehållet på er hemsida.

Läs mer om hur Google Search Console kommer hjälpa dig i din resa mot mer organisk trafik här!

Varför ska du ta hjälp med SEO?

  • Vi på Contitude kan hjälpa dig hela vägen mot framgång med ditt SEO-arbete!
  • Vi har kunskapen och hänger med i snabba förändringar
  • Sökmotoroptimering är ett ständigt föränderligt arbete och det är viktigt att hålla sig uppdaterad om de förändringar som kontinuerligt sker på detta område. Vi på Contitude jobbar dagligen med sökmotoroptimering och har därför möjligheten att hålla oss uppdaterade på de senaste uppdateringarna från Google och de senaste trenderna inom SEO.
  • Som er SEO-leverantör hjälper Contitude er att hitta och välja ut de sökord som du bör fokusera på för maximalt resultat och rätt typ av trafik till er hemsida.
  • Ska du börja blogga? Vi på Contitude vet vad du bör skriva om. Vi kan till och med hjälpa till med att skapa själva innehållet!

Till skillnad mot SEM (annonsering på tex Google) så kräver SEO arbete att man är långsiktig då resultat inte kommer att visa sig över natt. Vi håller lågan uppe och ser till att arbetet fortlöper för att nå bästa möjliga resultat. När resultaten väl kommer så är det helt klart värt det. Det kommer nämligen vara den mest lönsamma och långsiktiga leadsgeneratorn du kan hitta! Contitude har kontor i Stockholm, Malmö och Oslo men hjälper kunder över hela Norden att lyckas med sin digitala marknadsföring.

Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation

Fyll i formuläret så återkommer vi med en lättare analys ert nuvarande SEO arbete.

Hur arbetar vi med dig som kund när det kommer till SEO?

1
Sökordsanalys

Innan vi börjar arbetet med att sökordsoptimera genomför vi tillsammans med er en sökordsanalys för att se på nuläget. Där går vi igenom sökvolymer och indikationer på hur svårt/lätt det är att rankas högt på de sökord som är relevanta för er målgrupp. Detta resulterar i en rapport med de sökord ni bör synas på och en plan för hur ni ska ta er upp i ranking för varje enskilt sökord.

2
SEO analys av din
hemsida

Vi går sedan vidare i analysarbetet och gör en fullständig SEO analys av er hemsida. Där går vi igenom de tekniska detaljer som Google har med i sin bedömning av en hemsida och tar fram en plan för vad som bör åtgärdas och förbättras.

3
Plan för
contentproduktion

Det som gör att Google kan rangordna en hemsida är att det finns content som Google kan indexera. Därför behöver det kontinuerligt skapas content som är anpassat för SEO för de sökorden som tidigare valts ut. I detta steg lägger vi upp en plan för vilket content som ska produceras och publiceras för att indexeras på bästa sätt på tex Google.

4
Rapportering och
resultatuppföljning

Självklart ska allt arbete med SEO följas upp! Vi ser till att ni får rapporter över hur arbetet har gått och vad det har gett för resultat. Dessa rapporter anpassas efter de mål som ni har satt upp och vilka mätvärden som är viktiga för er att följa.

Hur mycket behöver man satsa på SEO för att kunna se resultat?

Det beror helt klart på vad man har för mål och vilka resultat man vill se. SEO är ett långsiktigt arbete för de som kontinuerligt vill driva trafik och få in fler affärer.

Det beror också på vilka typer av sökord man fokuserar på och på vilket språk man vill indexeras på.

Normen enligt oss är att företag satsar för lite på SEO i förhållande till tex SEM. Det brukar vara lättare för företag att lägga pengar på t.ex. Google Ads (tidigare Google Adwords). Där kan man på ett enkelt sätt räkna hem en investering. Anta att du spenderar 50 000 kr per månad på Google Ads och det genererar affärer eller leads värda 150 000 kr så är det helt klart värt investeringen. Samtidigt kommer ofta lika många leads och affärer från organisk trafik. Hur många fler leads och affärer tror du att du skulle få om du spenderade lika mycket på sökmotoroptimering och framför allt över en längre tid?

Du kan ligga i toppen över organiska resultat i flera år och få flera hundratusen klick på de organiska resultatet och allt tack vare ett suveränt arbete med SEO. Men det kostar inte för varje klick. Så fort du slutar betala för tex Google Ads så upphör denna typ av SEM-trafik till din hemsida.

Kunder som gillar oss

Alla

Vad kostar det att ta hjälp av Contitude?

Innan vi kan ge ett pris på vad det kostar för er att ta hjälp av oss behöver vi genomföra en analys och framförallt gå igenom vilka mål ni har med ert marknadsföringsarbete . Baserat på era mål och ert nuläge kan vi sätta ett pris på vad det skulle kosta att genomföra de aktiviteter som leder till att era mål nås.

Vad påverkar priset?

Det som påverkar priset är framförallt er målsättning och er nuvarande situation. Sedan påverkar också hur mycket ni själva kan göra inhouse och hur mycket som ni behöver en extern leverantör som hjälper er.

Varför jobba med Contitude?

Vi på Contitude arbetar dagligen med SEO (Search Engine Optimization) på såväl operativ nivå som strategisk. Vi har erfarenhet från flera olika branscher och företag vilket gör att vi snabbt kan komma igång så att du kan se resultat. Med hjälp av vårt stora nätverk av experter har vi även möjlighet att arbeta med SEO på flera olika språk.

En digital marknadsföringsstrateg från Contitude kommer att vara din hängivna SEO-specialist som du alltid kan dela idéer och tankar med. Sedan tar vi denna vidare till produktion. För att ditt SEO-arbete ska kunna uppfylla dina marknadsförings- och försäljningsmål behövs ett arbete göras. Börja din resa med sökmotoroptimering idag.

Här kan du spana in ett av våra lyckade kundcase!

Hör av dig för att veta mer om hur vi hjälper våra kunder med SEO.

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte