Blogg
Digital marknadsföring

Digital marknadsföring för ett start-up-bolag

Att introducera en ny tjänst eller produkt kräver inte bara att produkten eller tjänsten är fantastisk. Du måste också nå ut till din målgrupp med din produkt eller tjänst så att de vet om att den finns. Det görs framförallt genom marknadsföring och sälj.I detta blogginlägg kommer vi gå igenom grunderna i digital marknadsföring för just dig som har ett bolag i ett start-up skede och ska komma igång med din digitala marknadsföring.Delarna som kommer tas upp är: - Growth hacking- Feedback- Budskap- Stick ut- Konvertering- Optimering

Growth hacking

Growht hacking är en metodik som har uppmärksammats en hel del senaste tiden. Mycket till följd av de framgångssagor som Facebook, Airbnb, Dropbox, Spotify mm, kan förmedla och där de använt sig av growth hacking.I sin enklaste form kan man förklara growth hacking som att man agilt testar många olika sätt att marknadsföra och uppdatera en produkt eller tjänst för att sedan mäta det som ger bäst resultat. När du hittar ett sätt som fungerar bättre än det tidigare använda så fokuserar man mer på det som fungerar bäst.Grundtanken är att uppnå ”rapid growth” vilket ofta uppnås via att användare/kunder hjälper till att sprida ordet eller refererar in nya användare/kunder till produkten eller tjänsten.Growth hackning passar utmärkt för digital marknadsföring och är ofta en kostnadseffektiv metodik där små test genomförs innan du övergår till större investeringar i de kanaler och marknadsföringskampanjer som fungerar bäst.

Feedback

När du ska börja med digital marknadsföring är det en god idé att tidigt implementera en process där du kontinuerligt kan få feedback från hemsidesbesökare, kunder eller andra intressenter. Du vill alltid utveckla och förbättra din digitala marknadsförings resultat och då måste du veta vad det är som får igång kunderna eller vad det är som de saknar.Det bästa sättet att ta reda på det är att få feedback direkt från källan. Det finns lätta sätt som att sätta upp en pop-up-undersökning på din hemsida där du ber om feedback direkt från besökare. Men ofta vill du ha ytterligare information och djupare feedback och då finns det inget som slår att personligen träffa potentiella kunder eller existerande kunder för att kunna ta välgrundade beslut om nästa steg.Inte att glömma är att mäta hur besökare på din hemsida rör sig och göra analysen därifrån. Det gör att du kan få feedback utan att interagera med besökaren. För det är inte alla som vill eller har tiden att ge dig utförlig feedback.

Budskap

Det räcker inte med att ha en fantastisk produkt/tjänst, landningssidor, tracking mm om du inte har ett tilltalande budskap att förmedla.Om du har sett Simon Sineks ted talk eller kanske till och med läst hans bok så har du en god förståelse för varför budskapet är så viktigt. Han säger att det börjar med varför. Varför finns ditt företag?Om du inte vet det idag kan det vara en bra grund att börja med för att sedan bygga det budskap du förmedlar baserat på den frågan.

Stick ut

Flertalet olika undersökningar pekar på att vi utsätts för 1000 till 5000 annonsriktat content varje dag. Tänk då på hur du ska sticka ut från mängden.Försök hitta något originellt att visa och skriva om. När allt ser liknande ut tappas lätt intresset och ditt budskap försvinner i mängden.

Konvertering

En av del av de absolut viktigaste delarna i en digital marknadsföringsstrategi är konverteringar. Hur man optimerar sin hemsida att konvertera så mycket som möjligt.Precis som vi pratat om i tidigare avsnittet av growth hacking så handlar detta om att testa. Se till att använda dig av A/B test på landningssidor, call-to-actions mm.Det finns sannolikt massor med variabler för dig att förändra och optimera. Både när det kommer till hemsidan, blogginlägg, annonser mm.Det finns också en uppsjö av verktyg för dig att använda för att göra denna process lättare. Flera inbound marketing verktyg har denna funktion som standard och gör det lätt att hantera.

Optimering

Det har tagits upp tidigare men går inte att säga för många gånger - optimera löpande.Optimering tar aldrig slut. För att du ska lyckas med din digitala marknadsföring behöver du löpande optimera allt du gör.Se till att utgå ifrån data när du optimerar så att de förändringar du gör är till det bättre. Du kan inte räkna med att du har den hemliga formeln från dag 1 utan det tar tid att bygga din digitala marknadsföringsmaskin.

Se till att komma igång med marknadsföring av ditt start-up-bolag redan idag

Vi hoppas att detta inlägg varit givande för dig och att du har lärt dig några av grunderna till digital marknadsföring för ditt start-up-bolag. Du har möjligheten att uppleva rapid growth och du också kanske sitter du på nästa Airbnb eller Uber.Kom igång att testa, optimera och att ha tålamod. Inget sker över natt utan det krävs hårt arbete.Vill du ha hjälp på traven eller någon att bolla med så tar vi gärna en kontakt och visar vad Contitude kan göra för ditt start-up-bolag.

Lycka till!

LADDA NED MALL FÖR  MARKNADSPLAN

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte