Hur indexerar jag mitt gamla, föråldrade innehåll på Google?

Oftast är det era topp 10 populäraste sidor som driver den störta delen av er trafik till hemsidan.

Så vad säger detta dig? Att du endast skall fokusera på just dessa 10 sidor och ignorera resten? Eller alternativt bara producera mer content?

Indexera ditt gamla content snabbare jobassigner

Kvalitet över kvantitet

Många som producerar content (inklusive mig själv) brukar tänka att det viktigaste är att vi får ut så mycket nytt innehåll som det bra går. Jag säger inte att det är mindre bra att producera nytt content hela tiden för det är det inte. Däremot spelar det igen roll att producera nytt innehåll hela tiden om det inte rankas eller genererar det resultat som vi förväntar oss.

Så vad ska du göra? När vi har kommit upp till ansenlig mängd bloggar och artiklar så ska vi börja fokusera på det gamla innehållet också. Det finns nämligen väldigt mycket att hämta här när det kommer till att öka er trafik till hemsidan. Det är nämligen en bra mix att både skapa nytt innehåll och uppdatera äldre artiklar och bloggar.

Hur gör jag då för att uppdatera mitt gamla content?

Nedan följer en prioriterings ordning hur du skall tänka när du väljer ut rätt gamla artiklar för att uppdatera.

Leta efter sidor som en gång var älskade av Google

Med hjälp Google Search Console har du tillgång till din organiska data. Du kan gå tillbaka 16 månader månader för att se hur dina olika artiklar preseterar. Ett första steg är att jämföra månadens resultat under samma period som förra året. Du kan göra detta genom att klicka på "datum" och sedan "jämföra". Välj sedan din äldre datumperiod först (bör vara ungefär från ett år sedan) och välj sedan dagens datumperiod.

Målet med detta är att ta reda på vilka artiklar som tidigare fått trafik men som idag har mycket mindre. Låt oss nu hitta innehåll som Google aldrig älskade.

Leta efter sidor Google aldrig älskade

Gå tillbaka i Search Console och leta efter sidor som har fått mycket visningar (impressions) men aldrig fått några riktiga klick. Det enklaste sättet att hitta dessa sidor är att ställa in datumintervallet på de senaste 28 dagarna och titta på varje sidas mätvärden från en visning, klick och CTR-perspektiv. Sortera kolumnen CTR i stigande ordning (lägsta procent högst, den högsta procenten längst ner).

Vanligtvis har sidorna högst upp i listan mest potential. Det betyder att Google rankar dig, men du får inte så många klick. Det brukar inte bara relateras till din titel tag och metabeskrivning. Det brukar vanligtvis ha att göra med innehållet på sidan. Nu är det dags att skapa en lista med sidor som har störst potential.

Dags att börja prioritera

De sidor som har störst potential är vanligtvis de som rankades men inte längre rankas. Google brukade ranka och gilla dessa sidor, vilket innebär att om du ger dessa sidor lite omsorg, kan du enkelt få dem älskade av Google igen.

Den andra gruppen av sidor som har potential, men inte lika mycket som de första, är de med mycket visningar, men en extremt låg CTR. Dessa sidor är svårare att fixa eftersom de aldrig presterade så bra i början.

Uppdatera ditt gamla content utan rädsla-1

Så här uppdaterar du ditt gamla innehåll

Nu när du har en lista med sidor som kan åtgärdas så att du kan öka dina sökmotor rankning och konverteringar. Börja med att välja en artikel du valt ut och gå in på den i Search Console. Klicka på den och välj frågor.

Börja med att titta på de sökord som är under topp 5 i Search Console och neråt. Är dessa sökord relevanta för denna artikel? Om det är sökord som inte är relevanta så kan du ändra i texten i artikeln för anpassa innehållet utifrån de sökord ni vill synas på. Om ni inte syns på de sökord ni vill kan ni även lägga till dessa i artikeln.

För de sökord som ni redan syns på (topp 5 bästa platserna) gå över till till https://neilpatel.com/ubersuggest/ eller https://app.kwfinder.com och skriv in dessa sökord och klicka på relaterade sökord. På detta vis kan du hitta andra sökord med stor sökvolym som är relevanta för er att synas på också. Du kan även gå få upp en del long-tail sök som är relaterade till ert sökord. Long-tail sök är längre sökfraser så som tex Vad är digital marknadsföring?

När du har tagit fram en lista på de bästa och relevantaste sökorden går ni in i er artikel och lägger till dessa.

Förutom att inkludera rätt sökord, vill du även uppdatera inlägget. Se till att all information är relevant, bilderna är aktuella, och om du kan inkludera multimedia (till exempel inbäddning av relevanta YouTube-videor) har du möjlighet att öka tiden en person är inne på webbplatsen och läser ditt inlägg. Google rankar nämligen sidor högre där tiden på sidan är lång. Så fyll på med mycket och relevant innehåll som engagerar läsaren.

Slutligen, när du uppdaterar ditt innehåll, se till att din artikel är grundligare och bättre än alla andra sidor med liknande artiklar som rankar för de sökord som du försöker ranka på.

Uppdatera ditt gamla content Jobassigner

Användarvärden

Användarbeteende är en av de största faktorerna till Googles algoritm.

När du har uppdaterat ditt gamla innehåll vill du optimera för användarnas beteenden eftersom det hjälper till att öka rankningen.

Ett bra exempel för att anpassa sitt innehåll efter användarna är att optimera era SERPar vilket är metatitel, URL och metabeskrivningar.

Hur uppdaterar jag min SERP? Jobassigner

Om alla till exempel sökte på ett sökord på Google och klickade på det andra resultatet i stället för det första, berättar det för Google att det andra resultatet är mer relevant och att det ska rankas på första platsen istället för det andra.

Därför behöver Google skulle så småningom göra den förändringen.

Om du kan använda intresseväckande och övertygande copy och för att få människor att klicka på din artikel i stället för de andra i sökresultatet så kommer dina rankningar att klättra. Du kan göra det genom att följa dessa tips:

  1. Använd gärna data och nummer i dina rubriker. Tex 13 steg för att må bättre
  2. Använd ord som tex: Hur, bästa, gratis, varför, tips, trix etc
  3. För att få personer att klicka och fortsätta läsa: Ha en unik rubrik, var megaspecifik, skapa känslan av att det brådskar och förmedla att det är användbart.
  4. Använd intressanta adjektiv så som kul, gratis, fantastiskt, avgörande, underligt etc
  5. Prata till en person. Tex Vill du bli bättre på SEO helt gratis? Klicka här!

Förutom dessa ovanstående tips är det även viktigt att du inkluderar dina utvalda sökord i både metatitlen, url:en och metabeskrivningen.

Glöm inte att marknadsföra din artikel igen

Nu när ditt innehåll är aktuellt och du har optimerat dina SERPar för klick, är det dags för dig att marknadsföra ditt innehåll. Jag vet vad du tänker ... varför skulle du marknadsföra gammalt innehåll, eller hur? Tja, tekniskt är det inte gammalt längre. Först och främst bör du uppdatera det publicerade datumet eller det senaste uppdaterade datumet.

På så sätt kan sökmotorer veta att innehållet ändras, är relevantare och aktuellt.

För det andra måste du marknadsföra artikeln. Den är ny och fräsch nu, så varför skulle du inte dela den med världen?

Det enklaste du kan göra är att dela den på den sociala nätverket. Vi delar vanligtvis vårt innehåll på Facebook och LinkedIn ... men du kan välja vilka sociala kanaler du vill.

Med hjälp av detta kan du visa användare och följare ditt nya innehåll och om dessa även väljer att dela ditt innehåll i sina kanaler kommer det hjälpa er rankning.

Dela ditt innehåll i sociala medier för att maximera spridningen jobassigner

Förutom sociala kanaler, bör du överväga att skicka ut din artikel till alla som följer ert nyhetsbrev.

Det är ett bra sätt att få en snabb ökning av trafiken och ge liv i ditt gamla innehåll.

Glöm ej att skapa länkar i ditt content

Det sista steget du vill är att utnyttja länkbyggnad. Du kan använda bakåtlänkar för att se vem som länkar till konkurrerande artiklar. Genom att använda tex https://neilpatel.com/ubersuggest/ eller https://app.kwfinder.com kan du ta reda på vilka som länkar till olika artiklar som din artikel konkurrerar med. Du kan sedan kontakta varje enskilt företag och berätta att du tagit fram ett nytt och bättre innehåll som de borde länka till istället. På detta sätt bygger du kraftfulla och trovärdiga länkar till er hemsida.

Slutsats när det kommer till att uppdatera gammalt innehåll

När du är över 150ish i antalet sidor på din webbplats bör du överväga att fokusera större delen av din tid på att uppdatera gammalt innehåll istället för att skapa nytt innehåll. Om du har över 1000 sidor borde du definitivt spendera 80 procent av din tid med att uppdatera gammalt innehåll istället för att skriva nytt innehåll.
Nyckeln till att rangordna ditt gamla, föråldrade innehåll är att först fokusera på innehållet som rankades men inte längre. När du fixar dessa sidor borde du se resultat inom ett par månader. Därifrån kan du fokusera på sidor som har ett högt antal visningar, men ett lågt CTR.

Hitta en bra balans med att uppdatera och skapa nytt innehåll som fungerar för er.

Om du vill ha tips och trix i hur du gör för att skapa riktigt bra artiklar och blogginlägg skall du läsa detta blogginlägg! Klicka här!

Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Din ansökan har blivit mottagen!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte