Blogg
SEO

Kom igång med SEO

Det görs i snitt 55 miljoner sökningar i sökmotorer som Google varje dag. När någon av alla sökningar som görs handlar om ditt område vill du så klart att de ska hamna på just din och inte någon av dina konkurenters hemsidor. För att du ska få besökare till just din hemsida räcker det inte med att den ser snygg ut. Det är även viktigt att synas högt upp i Googles sökresultat. För att hamna högt upp i Googles sökresultat gäller det att jobba med SEO (Search Engine Optimization).Vad är SEO? SEO står alltså för Search Engine Optimization eller som vi säger på svenska sökmotoroptimering. Det handlar om att förbättra en hemsidas ranking när det kommer till det organiska sökresultatet, alltså inte det som är betalda annonser och kallas SEM (Search Engine Marketing). Sökmotorer har som målsättning att visa det mest relevanta innehållet högst upp när en sökning görs. För att visa att din hemsida är just den mest relevanta sidan inom ämnet så finns det några grundläggande delar du behöver tänka på.

Varför ska du jobba med SEO?

Det finns många fördelar och för att nämna några så innebär synligheten:

  • Att din målgrupp hittar just din hemsida.
  • Att din målgrupp har gjort en aktiv sökning vilket tyder på att de är mycket intresserade av vad du har att erbjuda.
  • Att jobba med SEO är även ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig på.

Grunderna i SEO för dig som är nybörjare

Här kommer jag gå igenom grunderna i SEO för att du som nybörjare enkelt ska kunna komma igång.

Indexeras din hemsida?

Du behöver en hemsida som Google kan ranka. För att ta reda på om Google kan ranka din sida finns det två enkla sätt att använda sig av.

  1. Gå till Google skriv in din URL i sökfältet. Om din sida dyker upp betyder det att Google har indexerat din sida och alltså är sökbar via Google.
  1. Ett annat sätt är att använda Google Search Console om du inte redan har installerat det så är det ett hett tips då Google Search Console kommer hjälpa dig i ditt SEO-arbete. Läs detta blogginlägg för att lära dig mer om Google Search Console. I Google Search Console skriver du in den URL du vill testa högst upp i sökfältet och då kommerdu kommer att få information om URL:en är indexerad eller ej.

Vilka sökord ska du använda och hur hittar du dem?

För att driva trafik till din hemsida behöver du ranka bra på rätt sökord, dvs de ord som är kopplade till din business. Ibland är det inte helt enkelt att veta vad dina kunder söker på för att hitta dina produkter eller tjänster. Genom att göra en sökordsanalys kan du lära dig mer om sökbeteenden hos dina potentiella kunder. Jag säger sökord men i själva verket handlar det både om enskilda sökord och längre söktermer. Längre söktermer så kallade Longtail har ofta lite färre antal sökare men är ofta enklare att ranka högre på då konkurrensen inte är lika hård om dem.

Håll fokus och välj ett ämne per sida!

Att hålla fokus på en sak per landningssida är inte bara bra för sökmotorer det gör det även enklare för besökaren att snabbt och enkelt förstå vad sidan handlar om. Om du till exempel har tre olika tjänster kan du ha en sida med en översikt av dina tjänster och sedan en landningssida per tjänst.

Metatitel och metabeskrivning

Använd dig av metatitlar och metabeskrivningar. En metatitel (rubriken) och metabeskrivning (den korta texten under titeln) är det som syns när någon googlar på ett sökord som din sida indexeras för. En titel och beskrivning gör det enkelt för den som söker efter information via Google att förstå om din sida är det han eller hon letar efter.Längden på en metatitel och metabeskrivning är ett visst antal tecken enligt nedan;

Metatiteln ska ha max 60 tecken

Metabeskrivningen ska ha max 155 teckenOm du skriver en för lång titel eller beskrivning kommer Google att beskära texten åt dig så försök att hålla dig till rätt antal tecken.

Namnge URL:en tydligt

Tydlighet är A och O när det gäller indexering. En tydlig URL underlättar både för Google och dina besökare att förstå vad sidan handlar om. Försök att få med dina sökord eller sökfraser i själva URL:en. Undvik versaler och bokstäverna Å, Ä och Ö.

Länkars kraft

Länkar är en stor del av SEO. Både interna- och externa länkar har stor betydelse för sidans auktoritet vilket leder till bättre ranking. Det finns både interna länkar till andra delar på hemsidan och externa länkar som länkar till andra externa sidor.

Sammanfattning

Nu har jag snabbt gått igenom grunderna i SEO för dig som är nybörjare inom ämnet. Vi har gått igenom vad det egentligen är och vikten av att arbeta med SEO. Detta är inte bara en trend utan något som är avgörande för om din hemsida kommer bli hittad eller inte av nya potentiella kunder.Indexering är A och O när vi pratar om SEO likaså är det bra att ha koll på vilka sökord eller sökfraser som är mest relevanta för den specifika hemsidan. För att tydligt kunna guida besökare rätt är en bra metatitel och metabeskrivning nödvändiga. Gör det även tydligt för sökmotorerna att förstå hierarkin genom att ha tydliga och strukturerade URL:er. Ett arbete med länkar stärker trovärdigheten och gör det enklare för besökare på hemsidan att navigera runt. Enkelhet för besökaren är något som i regel uppskattas av såväl besökare som sökmotorer.Spana in våra SEO-paket här eller ta del av vår SEO-guide nedan!

LADDA NED SEO GUIDEN 2021

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte