Blogg

Marknadsföring genom LinkedIn - använd algoritmerna för att växa snabbare

Sociala medier är en viktig aspekt i dagens marknadsföring, men för att lyckas behöver du ta hänsyn till algoritmerna för varje enskild plattform. Det finns olika kriterier för att lyckas i olika kanaler och i det här inlägget vill jag berätta om några knep för att du ska lyckas med din digitala marknadsföring genom LinkedIn.I det här inlägget kommer vi gå igenom följande steg för att lyckas på LinkedIn:- Fyll i hela företagsprofilen- Lägg upp inlägg regelbundet- Återanvänd ditt bästa material- Engagera medarbetarna i ditt innehåll- Länka till företagsprofilen- Publicera innehållet på flera plattformar

 

1. Är hela företagsprofilen ifylld?

Profiler som är helt ifyllda har i snitt 2 gånger fler besökare än de som inte har fyllt i en komplett profil. Detta säkerställer nämligen att din företagsprofil ser mer professionell ut samt att de som klickar sig in på din profil enkelt hittar den information de söker. Följande behöver vara ifyllt för att LinkedIns algoritmer ska ranka din profil högre:– Logga– Beskrivning om företaget– Länk till hemsidan (URL)– Storlek på företaget– Industri– Typ av företag– Geografisk platsOavsett vilken tonalitet du kommunicerar med i inläggen är det viktigt, ur ett varumärkesperspektiv att besökare får ett professionellt intryck när de besöker din profil. Saknas information om ditt företag och er verksamhet så kan det ha en negativ påverkan för era besökare.

2. Publicera inlägg regelbundet

Enligt LinkedIn själva så kan företag som lägger upp inlägg minst en gång i månaden öka antal följare upp till 6 gånger snabbare än de som lägger upp inlägg mer sällan. Vi rekommenderar att lägga upp minst ett inlägg i veckan, men huvudsaken är att det finns regelbunden aktivitet. För att öka antalet följare behöver du ge dina följare en anledning att aktivt välja att följa er. Detta genom att löpande producera relevant content, eller innehåll.Se också gärna till att alltid ha med en högupplöst bild eller en video i inläggen. Om inlägget bara innehåller text är det större risk att dina besökare skrollar förbi. Om det finns någonting att fästa blicken vid är sannolikheten större att de stannar upp och läser texten i inlägget.Hashtags(#) är också ett bra sätt att kunna kategorisera det innehåll du publicerar. Ja, det gäller även för LinkedIn! Dels för att dina följare enkelt kan hitta fler inlägg på samma tema men även för att kunna nå ut till nya följare.

3. Återanvänd ditt bästa material

Det är tidskrävande att hela tiden komma på nytt, spännande och relevant content, eller innehåll för dina följare. Så varför uppfinna hjulet på nytt? Återanvänd äldre inlägg som har presterat riktigt bra. På grund av hur algoritmerna fungerar är sannolikheten att alla dina följare ser alla dina inlägg väldigt liten. Skapa en pool med det innehåll som har presterat riktigt bra och påminn dina följare om det innehållet.Se däremot till så att du inte återanvänder gamla inlägg för ofta. Majoriteten av det du publicerar ska i någon form vara nytt innehåll. Att återanvända tidigare inlägg är istället en bra lösning när kreativiteten sinar.

4. Se till så att dina medarbetare och kollegor är engagerade i innehållet

Det finns en anledning till att word-of-mouth fungerar så bra som det gör. Rekommendationer från människor du litar på väger tyngre än en säljpitch från ett varumärke du aldrig hört talas om. Alla medarbetare och kollegor sitter på ett eget nätverk som de har byggt upp. När dina medarbetare engagerar sig i det innehåll du producerar och lägger upp så kommer det innehållet även synas i medarbetarnas nätverk. Detta leder i sin tur till ökad synlighet för företagsprofilen.Enligt Statista har 42% av LinkedIn-användare mellan 301-999 kontakter i sitt nätverk. Det finns alltså en enorm potential att nå ut på LinkedIn om varje medarbetare skulle engagera sig i innehållet.Att engagera sig i innehållet kan vara allt från att gilla och kommentera till att dela inlägget. Det är även viktigt att det inte är samma kommentarer varje gång utan att det känns genuint genom att anpassa kommentarerna efter inlägget. Med det sagt går det utmärkt att använda emojis i en kommentar, se bara till så att du inte alltid kommenterar endast en enkel tumme upp.

Bild jobassigner blogg engagerade medarbetare

Ett ytterligare sätt för medarbetare att engagera sig är att själva fylla i sina egna profiler. Det hjälper inte bara deras personliga varumärke men stärker även ditt företag. LinkedIn har själva liknat det vid en bergskedja där profilerna av alla som är kopplade till företaget tillsammans bildar bergskedjan. Det bidrar till att skapa awareness kring ditt företag, företagets varumärke och vilka fantastiska kompetenser som finns inom företaget.Dessutom, om du har 30 anställda som alla har en länk till ditt företag, så är det 30 trovärdiga direktlänkningar. Vilket, enligt LinkedIn ökar sannolikheten att synas i sökresultat både inom LinkedIn som plattform men även hos sökmotorer.

5. Länka till företagsprofilen

Använd sociala medie-ikoner i mailsignaturen och länka till företagsprofilen. Eller ännu bättre, när du kontaktar ett lead, varför inte länka till ett inlägg som du tror är relevant för den specifika personen? Visa att du är insatt i kundens bransch och förstår deras pains. Att använda länkningar till både hemsidan samt sociala plattformar gör det lätt för de du kontaktar att snabbt och enkelt hitta mer information om dig och ditt företag. Det ökar även sannolikheten att du får fler följare, om de faktiskt hittar till dina sociala kanaler.

6. Använd flera kanaler och plattformar

Även om sociala medier, som LinkedIn skapar möjligheter att nå ut och synas, så finns även begränsningar och nackdelar. De största nackdelarna är att du behöver anpassa dig efter rådande plattforms algoritmer och spela med för att nå ut, samt att du faktiskt inte äger innehållet. Skulle en kanal bestämma sig för att lägga ner, så försvinner inte bara innehållet men även din upparbetade följarskara. Det är därför viktigt att inte förlita sig för mycket på en enskild plattform utan arbeta brett. Det du publicerar på LinkedIn måste även ut i andra kanaler, allra helst dina egna. Publicera inlägget i din egna blogg, på din egna hemsida. Meddela din målgrupp att du har skapat nytt, spännande, engagerande innehåll, eller content, genom att länka till inlägget på LinkedIn, men även genom att länka till inlägget i ett nyhetsbrev. På så sätt bygger du upp antalet följare på flera plattformar och du förlitar dig inte helt på att en plattform eller kanal alltid ska fungera för dig.

Jobassigner blogg social media channels

Sammanfattning

För att sammanfatta inlägget så finns det alltså några knep på hur du kan skapa de bästa förutsättningarna för att lyckas med din marknadsföring på LinkedIn. Detta grundar sig i att följa algoritmernas regler och det är så enkelt som att:
- Fylla i hela företagsprofilen
- Lägga upp inlägg regelbundet
- Återanvända ditt bästa material
- Engagera medarbetarna i ditt innehåll
- Länka till företagsprofilen och till enskilda inlägg
- Publicera innehållet på flera plattformar

Vill du ha hjälp att planera ditt content? Vi har tagit fram en mall som hjälper dig planera ditt innehåll. Klicka nedan för att ladda ner!
Ladda ned din content planeringsmall här!

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte