Konverteringsoptimering handlar om att få besökarna på din webbplats att göra exakt det du vill att de ska göra. Det kan vara att köpa en produkt, prenumerera på ett nyhetsbrev eller att kontakta dig via ett kontaktformulär. Slutmålet när vi pratar konverteringsoptimering är oftast att öka vinsten i företaget.
Varför ska jag lägga ned tid på konverteringsoptimering?
Att ägna tid åt att få fler besökare till sin webbsida är en självklarhet för de flesta. Många företag investerar stora pengar i annonser på Google. Att ta hand om besökarna när de väl besöker din webbsida borde vara lika självklart. Ändå verkar det som om många tror att det ska “gå av sig självt” när besökarna väl hittat fram till företagets webbsida. Så enkelt är det inte.

Det finns oändligt många sätt att utforma en webbsida på. Du har säkert själv besökt webbsidor och tänkt: “vad är det här?” - och i nästa sekund stängt fliken för att surfa vidare någon annanstans. Det finns webbsidor som är så grötiga och otydliga att besökare direkt känner att de inte vill ödsla någon tid på att vara kvar.Likaväl finns det webbsidor med ett avskalat, tydligt och inspirerande utseende och innehåll som gör det till en fröjd att stanna kvar, läsa och till sist kanske köpa en produkt eller ta kontakt med det aktuella företaget. Vi är säkra på att du vill att din webbsida ska tillhöra den här senare kategorin.Konverteringsoptimering handlar om att skapa en webbsida som tilltalar dina besökare och får dem att göra det du vill - för att ditt företag ska öka sin vinst.
Hur förhåller sig konverteringsoptimering till sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering handlar om att få så många besökare som möjligt. Det kan du uppnå genom att sökmotoroptimera dina webbsidor med exempelvis rätt nyckelord och relevant innehåll. Att annonsera hos Google är en annan väg för att vinna besökare.Konverteringsoptimering å andra sidan handlar om att ta hand om de besökare som faktiskt hittar till din webbsida. För vilken nytta gör det om du får massor av besök men endast ett fåtal besökare som faktiskt handlar eller tar kontakt?
Så kan du arbeta praktiskt med konverteringsoptimering
- Sätt upp mål: det första du behöver göra är att komma fram till vad du vill att dina besökare ska göra på din webbsida. Ska de köpa produkter? Beställa en tjänst? Eller ta kontakt med dig via ett formulär?
- Samla in statistik: när du vet vad du vill att dina besökare ska göra, gäller det att samla in statistik. Ta reda på vad dina besökare gör på din webbsida. Och ta reda på vad de inte gör. Det kan du göra med Google Analytics.
- Analysera: när du tagit fram statistik om hur dina besökare agerar på din webbsida och var de besökare som inte konverterar försvinner är det dags att börja tänka och analysera. Fundera på vad orsakerna är till besökarnas beteenden.
- Skapa hypoteser: nu är det dags att fundera på hur du kan göra om din webbsida för att fler besökare ska nå hela vägen fram till målet. Kanske handlar det om att skala bort onödig information. Eller så behöver det förtydligas vad du faktiskt vill att besökaren gör. Har du problem med visningen av webbsidan i vissa operativsystem?Det kan finnas många anledningar till att du tappar potentiella kunder. Här finns inga universallösningar, utan det gäller att fundera på hur just din webbsida kan förbättras.
- Gör om designen: när du har en hypotes om hur du kan förbättra din webbsida är det dags att implementera den förbättringen. Skriv om innehållet, gör om designen, förtydliga och skala bort. Se till att det är tydligt för besökaren vad som gäller och hur vägen fram till målet är tänkt att se ut.
- Testa: när du väl har gjort om din webbsida kan du testa din nya version och jämföra den med din gamla. Det kallas för A/B-tester och går ut på att presentera olika versioner av webbsidan för olika besökare.När du uppnått tillräckligt många besök kan du jämföra hur dina besökare reagerar på de olika versionerna och se vilken som leder till flest konverteringar.
- Upprepa: när du har kommit så här långt har du förmodligen redan ökat din konverteringsgrad. Men du är inte färdig! Konverteringsoptimering är ett ständigt pågående arbete.Nu är det nämligen dags att upprepa processen. Du har säkert ett stort antal besökare som fortfarande inte når hela vägen fram till “Skicka”-knappen vid kontaktformuläret eller till “Beställ”-knappen i kassan. Analysera statistiken och fundera på hur du kan förbättra din webbsida och testa igen, och igen och igen. Nu är du igång!

Nu ska vi titta lite närmare på några vanliga åtgärder när det gäller konverteringsoptimering.
En webbsida som fungerar på alla enheter
Det mest grundläggande för att få besökare att göra det du vill är att webbplatsen fungerar som den ska. Den ska dessutom vara användarvänlig och se bra ut på alla typer av enheter. I Google Analytics kan du se vilka enheter dina besökare använder. Det är viktigt att din webbsida är responsiv så att allt innehåll presenteras på ett bra sätt även i telefoner och surfplattor.Det finns gott om verktyg på nätet för att testa hur en webbplats fungerar på olika enheter. Du kan exempelvis använda dig av Browserstack. Tjänsten visar på eventuella brister och ger förslag på hur du kan åtgärda dessa.
CTA - ett tydligt budskap till besökaren
CTA betyder Call To Action och är ett grundläggande begrepp som du behöver känna till om du ska arbeta med konverteringsoptimering. En CTA beskriver för besökaren vad du vill att han eller hon ska göra. Det kan exempelvis vara en formulering: “Beställ nya solglasögon idag!”. Med en tydlig och framträdande CTA kan du öka din konverteringsgrad.
Relevant innehåll skapar förtroende
Relevant innehåll är ytterligare en konkret sak att arbeta med om du vill lyckas med din konverteringsoptimering. Säljer du produkter kan du gärna ha längre, beskrivande texter på dina produktkategori-sidor.Genom att svara på dina potentiella kunders frågor fångar du upp de besökare som annars hade vandrat vidare till någon annan webbsida för att söka svar. Med relevant innehåll behåller du dina besökare på sidan och skapar förtroende. Länka gärna vidare i texterna till sidor som för besökaren närmare målet.
Sociala bevis skapar trygghet
Uppskattar dina kunder din webbsida? Visa det! Genom att visa upp hur många som gillar dina sidor i sociala medier och genom att länka till kundernas recensioner av din sajt kan du vinna förtroende. Du kan exempelvis visa statistik från Pricerunner, Prisjakt eller Trustpilot.Den som besöker din sida vill känna sig trygg. Att se att andra använder dina produkter eller tjänster skapar förtroende och ökar konverteringsgraden.

Vilka webbplatser lämpar sig för konverteringsoptimering?
En förutsättning för att det ska vara fruktbart att arbeta med konverteringsoptimering är att du har tillräckligt många besökare. Du behöver ett fylligt och omfattande statistiskt underlag för att du ska kunna dra relevanta slutsatser.Om din webbplats är nyetablerad och inte har så många besökare än kan det vara mer relevant att först arbeta med SEO och Google Ads. När du kommit en bit med det har du förmodligen ökat antalet besökare på din webbplats och kan börja växla fokus till att arbeta allt mer med konverteringsoptimering.
Börja konverteringsoptimera din webbsida idag
Det finns ingen anledning att vänta. Vi har gett dig kunskapen du behöver för att börja med konverteringsoptimering. Och verktygen du behöver finns tillgängliga. Det räcker långt med Google Analytics och ditt eget CMS. Påbörja den spännande resan mot en konverteringsoptimerad webbsida redan idag!
Vill du lära dig mer om konverteringsoptimering får du gärna boka ett möte med oss!