Blogg
Annonsering

Annonsera på Google med Google Ads - 3 snabba tips

SEM eller sökmotormarknadsföring som det kallas kan vara ett kraftfullt sätt att annonsera på Google genom, och som gör att du snabbt och effektivt kan driva relevant trafik till din hemsida. Kanske funderar du på att starta igång ditt arbete med att annonsera på Google via Google Ads, eller så har du precis kommit igång. Oavsett så är det lätt att komma igång med att annonsera på Google via Google Ads och starta dina första kampanjer.

 
Vi tänkte i detta blogginlägg ge dig 3 snabba tips att tänka på när du vill annonsera på Google.

Vad är Google Ads? 

Google Ads kan i korthet beskrivas som en annonseringsplattform genom vilken du kan marknadsföra dina produkter eller tjänster. Genom att annonsera via Google Ads kan du marknadsföra ditt företag i exempelvis Googles sökresultat, Youtube eller via Google displaynätverk som tillåter dig som annonsör att visa dina annonser på relevanta webbplatser för målgruppen.

Hur fungerar att annonsera på Google med Google Ads? 

Med Google Ads kan du rikta din annonsering baserat på ett specifikt sökord och målgrupp. Att annonsera på Google kan därför som tidigare nämnt vara ett kraftfullt annonseringssätt för att driva relevant trafik till din hemsida. Att annonsera på Google är därför ofta även ett bra komplement till en mer långsiktig SEO-strategi. Hur fungerar egentligen Google Ads då? Och vad bör man tänka på när man annonserar på Google?


Läs mer om skillnaden mellan SEO och SEM och hur du ska förhålla dig till dessa båda delar i din marknadsstrategi  

Google Ads ad rank - så bestämmer Google vilken placering din annons får i sökresultatet

Att annonsera på Google kräver att du tar flertalet parametrar i beaktning, detta då annonsering via Google Ads huvudsakligen baseras på ett budgivningssystem. Även om vad du är villig att betala varje gång någon klickar på din annons har en betydelsefull roll i budgivningen så är det inte detta enskilt som avgör placeringen på din annons i slutändan.


Kortfattat kan man säga att det som avgör placeringen av din annons när du annonserar på Google är:


Ditt bud:
Det maxbelopp du är villig att betala per klick på din annons.

Kvaliteten på annonser och landningssida: Google Ads utvärderar både relevans och kvalitet på annonsen och den landningssida dit trafiken skickas – och ger därefter annonsen ett Quality Score.

Quality Score i Google Ads baseras huvudsakligen på:

- Tidigare CTR för sökordet och historisk CTR i annonskontot
- Landningssidans kvalitet – se till att jobba med sökordet du vill annonsera på Google för på den landningssida du skickar trafiken till
- Sökordets och annonsens relevans till varandra
- Annonstillgångar som information om företaget, telefonnummer eller andra länkar som kan förbättra annonsens Quality Score.

Förväntad effekt av annonsen: Google utvärderar förväntat resultat av annonsen, det vill säga, hur många som förväntas se annonsen och klicka på den.

Nu ska vi gå igenom Google Ads ad rank mer i detalj. Nedan tipsar vi därför om våra 3 bästa tips för att komma igång med att annonsera på Google.  

Annonsera på Google via Google Ads - kom igång i 3 steg


1. Att annonsera på Google innebär: ta fram annonser med kvalitet och relevans

När ska annonsera på Google via Google Ads så väljer du sökord som du vill att annonsen ska visas på. Sedan betalar du för varje klick du får på din annons. Beloppet som du betalar per klick avgörs genom en automatisk budgivning mellan alla de aktörer som vill att deras annons ska visas på samma sökord som du valt.

Genom annonseringsplattformen så ställer du själv in hur mycket du är villig att maximalt betala för ett klick och hur mycket du vill investera på annonsering per dag. Vissa sökord kan vara riktigt dyra att ha annonser för och det är viktigt att hitta sökord när du vill annonsera på Google som är relevanta och där konkurrensen är relativt låg för att maximera din ROI från Google Ads.

En bra strategi när du vill annonsera på Google är därför att sikta på att ha så låg kostnad per klick som möjligt och fortfarande få mycket relevant trafik. För att minimera kostnaden per klick så är relevansen och kvaliteten på din annons extremt viktig!

Anledningen till att det är av yttersta vikt när du annonserar på Google att vara relevant beror på grund av hur algoritmen som håller i budgivningen fungerar. Algoritmen har nämligen en relevans baserat på parameter som avgör hur ditt bud viktas. Google Ads mäter relevans i en skala 1-10 och ditt viktade bud fungerar såhär:

 
Bud i kronor x relevans = viktat bud. Baserat på denna formel så behöver någon som har 1/10 i relevans spendera 10 gånger per klick jämfört med någon som har 10/10 i relevans. Relevansen beror till stor del på hur annonsen är utformad (rödmarkerat enligt bild nedan).

Det innebär till exempel vad som står i själva annonsen. Innehåller rubriken det sökord du tycker är viktigt? Leder annonsen till en landningssida som är optimerad för sökordet? Om du har en annons för sökordet ”Köpa Jordgubbar” och målsidan för din annons handlar om att köpa päron kommer relevansen inte att vara speciellt hög. Du kan enkelt kontrollera din relevans när du annonserar på Google genom att se i din Google Ads vy. Se bild nedan.

2. Att mäta rätt när du annonserar på Google

Google Ads tillsammans med Google Analytics ger dig möjligheten att mäta i detalj det mesta du kan tänka dig. Det kan vara rätt svårt att få en överblick och ännu svårare att veta vilka nyckeltal du ska fokusera på när du annonserar på Google.

Ett uttryck som du säkert stött på är click-trough-rate (CTR) vilket innebär andelen som har klickat på din annons genom totalt antal exponeringar av annonsen. Det är ett nyckeltal som många hänger upp sig på och det är ett bra mätetal för att ta reda på hur relevant din annons är för ett visst sökord. Detta tal bör emellertid hamna ganska långt ned i prioriteringslistan över nyckeltal att följa när du ska annonsera på Google. Det absolut viktigaste nyckeltalet du kan följa är konverteringar, dvs antal som har genomfört slutmålet. Detta kan vara att de har fyllt i ett formulär eller begärt en offert - baserat på antal klick. Om konverteringsgraden är hög betyder det att du kan ha en högre budget för dina annonser på Google via Google Ads än vad konkurrenterna kan vilket gör att du till slut kommer att kunna hamna högst i nästan varje budgivning och fortfarande ha en positiv ROI.

3. Optimera din annonser ofta och var inte rädd för att ändra kurs

När du satt upp dina kampanjer och börjat få in data från dina resultat så är det dags för dig att optimera dina kampanjer. Om du precis börjat annonsera på Google med Google Ads så brukar det inte vara lönsamt från dag ett men du kan se om du är på rätt väg ganska snabbt.

Bra saker att följa upp på när du ska annonsera på Google är:

- Har du fått några konverteringar?


- Hur hög är min relevans?


- Exponeras min annons för rätt sökord?

 

När det kommer till optimeringen så gäller det att snabbt våga ändra kurs om du märker att dina nyckeltal sjunker. Då behöver du komma upp med en ny taktik och prova den istället. Detsamma gäller när något du gör går bra. Fortsätt på det spåret och så länge du kan räkna hem investeringen är det bara till att trycka gasen i botten.

Sammanfattning att annonsera på Google

När det kommer till att annonsera på Google via Google Ads så finns det otroligt mycket att lära och vi rekommenderar Googles egna utbildningar för Google Ads för att verkligen gå på djupet inom verktyget.

Vi hoppas att du fått några konkreta handfasta tips från detta blogginlägg och att du lyckas med din annonsering.


- Se till att din relevans är hög för att minimera kostnaderna per klick

- Mät rätt och fokusera på konverteringar som faktiskt är det som påverkar din verksamhet.
- Optimera, optimera och optimera!

Var inte rädd för att ändra när det går åt fel håll.


Kör hårt!

LADDA NED SEO  GUIDEN 2021

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte