Blogg
Annonsering

Var ska du lägga din budget – SEO eller SEM?

Står du i valet och kvalet med din marknadsbudget och funderar på var du ska lägga pengarna? Betalda annonser som Google Ads eller att satsa på organisk trafik och skriva attraherande content så som blogginlägg? Du är inte ensam.

Vi får ofta frågan om hur man ska tänka kring SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing). Vilket som ger bäst ROI och som är mest kostnadseffektivt. Vi har därför här samlat några av våra erfarenheter om ämnet.

Tidsaspekten i din digitala marknadsföring påverkar valet

Det finns flera aspekter att ta hänsyn till. Vill du ha snabba resultat? Då är SEM, eller betalda annonser det bästa alternativet. Däremot är du med och budar mot flera andra som också vill synas, så det gäller att hitta vilka sökord som är mest relevanta och mest lönsamma för dig. Alternativt säkerställa att du har tillräckligt med utrymme i budgeten för att konkurrera kring sökorden.

SEO mer kostnadseffektivt

Jobbar du med en smalare marknadsbudget? Då är SEO, eller att producera innehåll i form av exempelvis blogginlägg, ett mer kostnadseffektivt alternativ. Här gäller det däremot att tänka långsiktigt och ha is i magen. Du kommer sannolikt inte märka av resultat inom de första 6 månaderna, men när du väl gör det har du betydligt högre return on investment.

SEO eller SEM för maximal konvertering?

Nästa aspekt att ta hänsyn till är konvertering. När du har börjat driva mer trafik till din hemsida så vill du såklart att dessa ska konverteras till kunder. Framförallt då du har investerat tid, pengar och energi i att producera innehåll som är relevant för din målgrupp. Betalda annonser via exempelvis Google Ads kan ofta ha högre konverteringsgrad.

Men hur kommer det sig? Jo – landningssidan. Jämför du två olika sidor, en som är framtagen för att indexeras organiskt och en som är framtagen enbart för att konvertera finns en väsentlig skillnad. Organiska sidor innehåller mängder med text, vilket är nödvändigt för att sidan ska indexeras hos sökmotorer. En landningssida kan däremot vara mycket mer avskalad och direkt fokusera på det du vill att läsaren ska göra som exempelvis att ladda ner en guide eller köpa din tjänst/produkt.

Dessa sidor rankas däremot inte lika högt och kommer därför inte driva lika mycket trafik på egen hand. Fundera därför på hur dina landningssidor är uppbyggda, om de är anpassade för ditt ändamål och hur du kan ha starka CTA’s men samtidigt skriva innehåll som indexeras.

Meta ads som alternativ till SEM

Det finns såklart billigare alternativ till Google Ads, som exempelvis Meta Ads (Facebook). I takt med att Meta Ads växer kommer det däremot att bli dyrare än vad det är idag. Så ställ dig frågan hur ditt behov ser ut. Vill du driva trafik omgående, till ett högt pris eller letar du efter ett sätt att kostnadseffektivt driva trafik till din hemsida? Om svaret är det sistnämnda så är SEO och organiskt innehåll det val som ger högst ROI.

Mät alltid dina resultat av den digitala marknadsföringen

Med det sagt kommer vi till någonting oerhört viktigt – nämligen tracking. För att veta att du faktiskt skriver engagerande innehåll som är relevant för din målgrupp, som de klickar på, måste du titta på data. Sätt upp verktyg som Google Analytics och Google Search Console och titta på hur dina besökare kommer till hemsidan. Vilka sökord de använder. Vilka sidor de besöker. Anpassa sedan din innehållsmarknadsföring efter detta så att det är rätt målgrupp som du kommunicerar med.

Tips för att komma igång med ditt SEO arbete

Hur går man då praktiskt tillväga för att sätta igång med sin innehållsmarknadsföring och sitt SEO arbete? Här är våra tips på hur du hur du ska prioritera din marknadsbudget:

Lägg fokus på SEO. Här spelar det ingen roll om du är en ny uppstickare eller en etablerad spelare på marknaden. Att löpande producera relevant innehåll kommer att löna sig i längden.

Sätt upp en rimlig budget och framförallt en rimlig content-plan utifrån era förutsättningar. Säkerställ att dessa är i linje med varandra så att ni har både budgeten men även tid och möjlighet att aktivt jobba med er innehållsmarknadsföring.

Behöver du hjälp med detta kan du ladda ner vår mall för planering av innehåll.

Börja fundera på CRO (conversion optimization rate), alltså hur du får fler besökare att konvertera till kunder. Hur man göra detta kan vi prata hur länge som helst, så mer om detta i eget blogginlägg.

Börja litet. Likväl som att det inte är en bra idé att starta löpträningen med ett maraton är det heller inte bra att lägga nivån på att producera två inlägg om dagen, om du inte har kapacitet att upprätthålla detta över tid.

Våga börja smått och lägg det på en nivå där det känns hanterbart och där du får upp kontinuitet. Hellre ett inlägg i veckan men att du då producerar relevant innehåll som är engagerande. Och vet du inte vad som är engagerande? Testa. Titta på dina nyligen uppsatta trackingverktyg och lär dig av vad dina besökare klickar på. Skriv mer om det.

Trevlig dag!

LADDA NED SNABBA GOOGLE GUIDEN

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte