Blogg
Digital marknadsföring

De mest populära blogginläggen om digital marknadsföring 2019!

Nytt år innebär även nya blogginlägg men innan vi rullar igång 2020 på riktigt vill vi sammanfatta Contitudes mest lästa blogginlägg under 2019.Här kan du få en snabb sammanfattning om vad impressions är och varför du ska bekanta dig med Google Search Console samt hur du skapar automatiska marknadsflöden och tips för att skapa content som är i linje med Googles algoritmer. Vill du läsa mer om ämnet har vi även länkat till våra respektive inlägg.

Är impressions relevant att mäta och följa?

Vad är impressions och hur hjälper det dig att bygga ditt varumärke?

Impressions eller exponering på svenska är enkelt beskrivet när någon exponeras för ditt budskap eller ditt varumärke. Det är ett sätt att mäta som är vanligt inom sociala medier och i sökmotorer som ger en indikation på hur många som har sett ditt inlägg

Fokusskifte i samband med digitala medier

De traditionella kanalerna går ut på att synas för så många människor som möjligt och till en så låg kostnad som möjligt. Det kan vara genom att annonsera i tidningar, på TV eller att synas på affischer i kollektivtrafiken. Genom digitala kanaler går det att mäta resultat av marknadsföringen på flera sätt, vilket innebär att det då blir ett större fokus på klick och konverteringar. Det innebär i praktiken att du betalar när någon klickar på din annons på Google. Det är bra att betala för de som faktiskt är intresserade av din produkt eller tjänst och alltså att du betalar per klick. Däremot finns det ett värde i att annonsera bredare och betala för exponeringar. Exponeringar bygger nämligen varumärkeskännedom och kan ge kunder i framtiden som sett er logga eller er hemsida och långsamt fått upp förtroendet för dig och ditt företag. Läs mer om impressions och varumärkesexponering här.

 

Vad är en funnel?

En funnel är ett begrepp inom Inbound Marketing och syftar på ett flöde som automatiserar din marknadsföring.En funnel är en automatiserad process som attraherar besökare på din webbplats, engagerar dem och konverterar dem till leads och sedan automatiskt bearbetar dem tills de är redo för ett eventuellt köp.

Behövs ett automatiskt marketing system för att skapa en funnel på bästa sätt?

Det går att skapa manuella flöden på hemsidan där du får mail när någon interagerar på er hemsida. Du får sedan manuellt hantera varje ärende. Genom ett Marketing Automation system kan du istället sätta upp så att processen sker automatiskt. Du kan exempelvis bestämma att det ska skickas ut ett uppföljningsmail efter en vecka och sen efter en månad och därefter får du en notis när du bör kontakta ditt lead. På så sätt kan en del av kommunikationen automatiseras.

Vilka delar ingår i en funnel?

I en marketing funnel finns olika steg och du behöver olika typer av innehåll i din funnel beroende på vilket steg din potentiella kund befinner sig i. De kanske aldrig har hört talas om dig? Eller så är de pålästa, har byggt förtroende för dig och är redo för ett köp? Segmenten som du kan gruppera kunderna efter kallas:

  • Attract: fånga målgruppens uppmärksamhet
  • Engage: se till så att målgruppen hittar intressant innehåll och engagerar sig
  • Convert: någon form av konvertering,exempelvis nedladdning av en guide eller till och med ett köp
  • Nurture: vårda relationen med kunden efter konverteringen

Fördelen med att jobba med automatiserade flöden eller funnels är att det effektiviserar din säljprocess så att du kan spara både tid och pengar.Läs mer om vad en funnel är och hur du jobbar med automatiserade flöden här.

 

Googles SEO-råd och algoritmer som ständigt förändras

Google gör ca 3200 uppdateringar på sina algoritmer varje år. Inte konstigt att det är svårt att hänga med i förändringarna. Någonting som inte har förändrats är däremot Googles rekommendation att satsa på content. Fyll din hemsida med relevant information för din målgrupp.Det finns även riktlinjer som hjälper dig när det kommer till hur du ska skriva content.

Unikt innehåll

Du kan såklart hänvisa och länka till andra källor men se till så att merparten av texten på din hemsida är originell.

Clickbait

Google avråder faktiskt från att använda alltför chockartade rubriker. Visst får du klick, men om alla besökare lämnar sidan snabbt för att innehållet inte var lika intressant som rubriken syftade till så påverkar detta din placering. Google vill ge sina kunder relevanta resultat och har du en hög bounce rate kommer det att visas andra resultat istället vilket gör att du sjunker i placering. Satsa istället på lockande och relevanta rubriker som passar med resten av innehållet.

Hemsidans helhet

Har du ett genomgående och intressant tema på din hemsida så uppfattas du som kunnig och förtroendeingivande inom din nisch? Hur uppfattas du jämfört med dina konkurrenter? Om du har regelbundna besökare och personer som interagerar med din hemsida så gör du troligtvis rätt. Fortsätt på det spåret och jobba även med varumärkesfrågor för att hjälpa dig att skapa ännu mer synlighet.

Bounce rate

Om du får besökare men har en hög bounce rate - alltså att många lämnar hemsidan snabbt innebär det att du inte är tillräckligt förtroendeingivande. Dina besökare har inte hittat vad de letar efter och litar heller inte på dig utan har sökt sig vidare. Gå igenom ditt innehåll, dina rubriker och dina metabeskrivningar och försök göra dessa mer relevanta för din målgrupp.

Fake news

Som med click bait så kanske det fungerar för stunden men Google gillar inte faktafel och i längden kommer det att straffa sig att sprida falsk information. Har din hemsida blivit flaggad för detta kan det eventuellt påverka rankingen på hela din hemsida.

Läsbarhet

Det är inte bara längden på texterna och hur relevant information är som räknas, utan tänk även på hur enkel sidan är att läsa. Dela upp texten i kortare stycken och sätt tydliga rubriker. På så sätt hjälper du läsaren att navigera sig genom din sida.

Mobilanpassning

Det är väl ingen som har missat att majoriteten av Google-sökningarna görs genom mobila enheter? Av just den anledningen har Google ändrat algoritmerna så att det är Mobile First som gäller, alltså att Google först tittar på mobilversionen av hemsidan och i andra hand på desktop-versionen. Se därför till så att hemsidan fungerar riktigt bra på mobila enheter.Här hittar du många fler tips på hur du anpassar ditt content så att det passar Googles algoritmer.

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett användbart verktyg från Google som hjälper dig att se vilka sökord ni syns på och inte syns på i Googles sökresultat. Ni kan även se vilken placering ni har i sökresultatet på Google.Verktyget hjälper er hålla koll på hur ni presterar i Googles sökresultat med era olika landningssidor och sökord. Det ger även en indikation på vilka slags sökningar som driver trafik till er hemsida. På så sätt kan ni få inspiration för vilket slags content ni ska fylla hemsidan med.

Vad kan jag använda Google Search Console till?

  • Google Search Console hjälper dig att se hur er hemsida syns på Google.
  • Du får reda på vilka möjligheter som finns för att förbättra er sökmotoroptimering (SEO)
  • Du kan hantera olika typer av säkerhetsproblem och så kallade bestraffningar från Google.
  • Du kan begära snabbare indexering för olika sidor genom manuell hantering.
  • Du kan lägga in en XML sitemap genom Google Search Console så att Google lättare kan läsa av innehållet på er hemsida.
  • Få uppdateringar om den mobila användbarheten

Läs mer om fördelarna med Google Search Console här.

 

Sammanfattning

Här ovan har vi gett en sammanfattning av de viktigaste punkterna från varje blogginlägg. Detta är våra mest lästa blogginlägg under 2019 men det finns även många fler blogginlägg att se på från året som varit. Vi har berört ämnen som vad agil marknadsföring är, hur sälj och marknad behöver samarbeta för att skapa en vinnande säljprocess och en SEO-trendspaning.Oavsett vad vi skriver om så hoppas vi kunna ge tips och råd inom ämnet digital marknadsföring, både för dig som är ny i branschen men även för dig som har mycket erfarenhet och vill hålla dig uppdaterad kring ämnet.Kontakta oss gärna om du vill bolla tankar kring digital marknadsföring!

Boka ett möte med Contitude

Vill du komma igång? Skicka oss ett meddelande…

Tack! Vi hör av oss så snart vi kan!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Boka ett möte redan nu.

Vi vill gärna höra om era ambitioner, mål och utmaningar inom digital marknadsföring – och framförallt ge tips på marknadsaktiviteter som passar just er!

Boka möte